Vad kör ni för bars vid vandring/uteliv?

Tidigare har jag kört med muslibars men det finns ju en uppsjö av måltidsersättningar samt proteinbars som nog är bättre då de mättar bättre.

Moldifast har jag testat choklad, cookie dough samt caramel vilka alla smakar bra.

Swebar mintchoklad är också god. Cocos är ok.

Svensk kosttillskott verkar inte vara någon höjdare och samma med naturdiet.

Fanns även ett populärt recept här tidigare men det har jag inte testat.
 
Man kan enkelt fixa sina egna, billigare och man slipper kompromissa med smaken. Användbara bindemedel: tahina (sesamfröpasta), sockerfri kakaomassa (finns sockerfri om jag vill slippa söt smak) alt. kakaosmör (dyrt), doftneutralt kokosfett (om man vill slippa billigare undan), eller dadelpasta om man vill ha det lite lagom sött. Blandas med någon sorts nöt-eller mandelmjöl alt. kikärtsmjöl (inte riktigt lika gott) för fastare och torrare konsistens.

Exempel: grovmixade valnötter (och/eller färdigköpt mandelmjöl), rejält med kakaopulver och bara så mycket dadelpasta att det hela binds ihop till en styv smet.

Resten är fri fantasi efter tycke och smak - tranbär, vetegroddar, rostade havrekärnor och/eller boveteflingor (ger bättre sammanlagd proteinsammansättning), kokosflagor, nyponskalsmjöl etc, etc.

Ställ långpannan med smeten en stund i frysen så blir den lättare att skära i valfria portionsbitar. Rulla/skaka dem sen gärna i typ mandelmjöl alt. doppa i smält choklad (jobbigare). Packa i vanlig matfolie.

Det finns egentligen inga gränser för vad man kan blanda i smeten - från torkade finmalda bananer till grönpeppar, örtkryddor, olivhack, smulad torkad färskost och finriven parmesanost, om man hellre vill ha lite mer "vuxen" smak (då naturligtvis inte ihop med dadelpasta, utan något av de osötade bindemedlen).

Det finns en gammal tråd om att tillverka egna energibars, med ännu fler trevliga uppslag.
 
Flapjacks använder jag med. Helt underbara. Hade det inte varit för att ett gram innehåller mitt årsbehov av energi så hade jag ätit dem varje dag. Smälter dessutom inte av värme. :)
 
Kung markattas energikakor eller bars eller vad det nu heter. Den med nötter och kokos är godast men den med banan är också fin.

Mvh Johannes
 
använder mej av bars som tillverkas av Wholeback .......Flapjack finns flertal smaker ,men basen är glutenfri havre ..finns att köpa i flertal välsorterade livsmedelsbutiker ,
 
Hemmagjorda, ett par långpannor rör man snabbt ihop och kyler ner. Förvaras i frysen i sorterade lådor.

go tur
 
Lucufood i Malmö har fina halva-bars - mer hanterliga än halva i burk, som ju gärna blir smuligoch måste ätas med redskap. En riktig kalori- och proteinbomb, dock rejält sött (tycker i a f jag som är sockerhatare).

De har även "caramel bars" i olika varianter (solrosfrön, sesam, jordnötter och tranbär, pumpafrön m m). Rätt friska i smaken trots sötman men Inte lika mäktiga som halvan - 20 g protein och ca 570 kcal/100 g.

Själv har jag just framgångsrikt experimenterat med kikärtsmjöl som "cement", det blir mycket energirika bars med bra proteinsammansättning. Se samma tråd som ovan.
 
undviker bars

Jag undviker alla bars. Märkte att extra energi under vandringen inte behövs. Det räcker med ordentliga måltider. Men jag tar med mig nötter och torkad frukt, men äter inte medan jag vandrar, det ger bara ont i magen.

Att bara ty sig till måltiderna fungerar bra om jag undviker snabba kolhydrater och istället äter mera fett och långsamma kolhydrater så som quinoa.

Jag föredrar att vänja kroppen vid att klara sig på de reserver den har, istället för att tillföra extra snacks stup i kvarten för att man ska må bra. För mig funkar det bättre så.
 
Jag undviker alla bars. Märkte att extra energi under vandringen inte behövs. Det räcker med ordentliga måltider. Men jag tar med mig nötter och torkad frukt, men äter inte medan jag vandrar, det ger bara ont i magen.

Att bara ty sig till måltiderna fungerar bra om jag undviker snabba kolhydrater och istället äter mera fett och långsamma kolhydrater så som quinoa.

Jag föredrar att vänja kroppen vid att klara sig på de reserver den har, istället för att tillföra extra snacks stup i kvarten för att man ska må bra. För mig funkar det bättre så.
Jag funkar mest som du, men att göra "bars" är för mig huvudsakligen ett sätt att få med mig mer mat per vikt- och volymenhet de gånger jag vill minimera packningen. Det är trots allt mer luft mellan de lösa nötterna :)
"Bars" är dessutom ett bra sätt att vid behov säkra tillgång till mat som inte kräver (ytterligare) tillagning (oländig terräng, ösregn, brådska, krisläge, kökshaveri etc).

Men vem har sagt att "bars" måste vara dessa sötsliskiga saker man köper i affären :)
 
Jag undviker alla bars. Märkte att extra energi under vandringen inte behövs. Det räcker med ordentliga måltider. Men jag tar med mig nötter och torkad frukt, men äter inte medan jag vandrar, det ger bara ont i magen.

Att bara ty sig till måltiderna fungerar bra om jag undviker snabba kolhydrater och istället äter mera fett och långsamma kolhydrater så som quinoa.

Jag föredrar att vänja kroppen vid att klara sig på de reserver den har, istället för att tillföra extra snacks stup i kvarten för att man ska må bra. För mig funkar det bättre så.

Men nu handlar tråden om vilka bars folk äter. Jag lagar bara mat max två gånger om dagen när jag fjällvandrar. Har jag nötter i en påse så äter jag typ upp allt på en gång. Proteinbars mättar dessutom mycket bättre
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...