Gasbehållare i vam bil? :/

Så var det sommar igen!

Har en Primus gaslampa som ligger här hemma.
Tänkta lägga upp den i bilen som backup om något
skulle hända på vägen. Värme + ljus!

Men min stora fråga är..

Kan man ha gasbehållare liggandes i bilen
när solen står skiner på bilen?
(På gasbehållarenn står det att "förvaras max i 49 grader.")

Och jag tror närmare bestämt att det kan bli upp emot
50 grader om bilen står i solen på sommaren längs stranden! :D

Så vad säger experterna?
 
gNuSoftWare; sa:
Så var det sommar igen!

Har en Primus gaslampa som ligger här hemma.
Tänkta lägga upp den i bilen som backup om något
skulle hända på vägen. Värme + ljus!

Men min stora fråga är..

Kan man ha gasbehållare liggandes i bilen
när solen står skiner på bilen?
(På gasbehållarenn står det att "förvaras max i 49 grader.")

Och jag tror närmare bestämt att det kan bli upp emot
50 grader om bilen står i solen på sommaren längs stranden! :D

Så vad säger experterna?

Ett aningen dumt tips kanske... Men med solfilmad bil går det nog bra. Det brukar kunna bli grymhett fram i bilen som har klara rutor men bak är det klart svalare. Konstigt att inte luften cirkulerar mer i en bil.

Har dock svårt att tro att det skulle vara någon explosionsrisk att tala om i alla fall men vem vet?

/A
 
En gissning

Om du har ett utrymme för reservdäck under bagageutrymmet så borde du kunna ha gasen där. Utrymmet brukar bara ha ett plåtgolv, vilket gör att kylan utifrån leds in.
 
Låter ju rätt logiskt.. Men frågan är vad lagen säger.. Många "tjäsntebilar" har ju dekaler om att dom kör runt med gasbehållare.
 
Well well

Tack för alla svar!

Det blir nog vintertid som gasbehållare + lampa får följa med.. Det är som sagt rätt varmt på sommaren så praktiskt taget så är det bara ljuset man behöver!

Tack för alla svar!
 
Re: Well well

gNuSoftWare; sa:
Det blir nog vintertid som gasbehållare + lampa får följa med..
har själv 4 kartuscher i bilen till både gaskök och lampa. så personligen tyckte jag denna tråd var lite intressant.

så äntligen måndag.
Ringde Primus om detta, och fick prata med en kille där.
Rent generellt hade han inte hört talas om att det skulle vara något problem att ha med sig kartuscher på sommaren.

Det står på deras kartuscher att man inte skall förvara dem i mer än 50 grader.

Dock är kartuscherna designade att botten som är avrundad inåt kommer att tryckas ut när trycket börjar bli för högt. Detta sker vid ca 60-65 grader. (temperaturen inne i kartuschen) på en ny oanvänd kartusch. Botten kommer sedan inte att gå tillbaks.
så man vet om kartuchen har utsatts för övertryck eller inte.

För egen del har jag inte sett något sådant på någon av de kartucher jag använt eller låtit vara kvar i bilen.

När det gäller regler om transporter av farligt gods för oss privatpersoner så finns det ett undantag som gör att vi oftast inte omfattas av reglerna.

http://www.srv.se/upload/Lagar/ADR-S-05/Del 1.pdf
kolla under punkt 1.1.3.1 A

Tillägg kan vara att jag pratade med en person från air liquid också som då jobbar med gas.
han ansåg att man alltid skall ta ut burkarna i händelse av att de skulle kunna läcka.
och om de skulle göra det så skulle resultatet kunna blir riktigt illa. och det är ju helt sant.

så tja vad man gör och inte gör blir ju som vanligt en avvägning av vad man har för behov och hur man bedömer riskerna.

lycka till ;-)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.