Lyxigare lättare tält (187 lång)?

Jag äger ett Hilleberg Allak 2-manna, vilket är bra med allt förutom platsen vid sömn. Är jag ensam fungerar det att sova på diagonalen, men vintertid med en annan person tar fötterna och/eller huvudet i tältduken.
Höjden på 105cm är helt OK.
Sover på ett exped nästan året runt, förutom kallaste vinterturné i fjäll där liggunderlaget inte får ge upp.

Jag funderar på ett Vaude Power Lizard SUL 2-3P, detta bör väl ge mig mer sovplats? Erfarenheter önskas.
Tips på andra lite längre tält med raka ändar mottages gärna. Vilt under två kilo, då mitt allak är lite tyngre. Positivt om det klarar stormar, men annars fortsätter jag bara med mitt allak när jag ska förvänta mig det värsta. Budget max 6000kr?
Optimalt vore såklart ett Keron med halva vikten, men kan inte få allt!
 
Power Lizard SUL 2-3P

Hej,

Jag använder mig av ett Power Lizard SUL 2-3P för ensamturer och turer med två personer. Ett av argumenten för att välja detta tält var just längden, då jag är 190 och, precis som du, sover på ett lite högre Exped-underlag. I flera andra tält jag provat blir sovsäcken lätt blöt i fotänden vid regnväder då den går emot innerduken och trycker mot ytterduken. Fördelen, som du också konstaterat, med detta tält är de lodräta väggarna i fot- och huvudänden vilket gör att man kan använda hela längden (även om ligglängden på pappret är samma som för Allak...) Möjligen gör de lodräta kortsidorna att den teoretiska vindkänsligheten blir större än för andra tunneltält av liknande konstruktion.

Även om detta tält har ventilation i gavlarna (och på så sätt lämpar sig för vinterbruk (anges dock som tresäsongerstält) så skulle i alla fall inte jag använda det som vintertält (i snö, med skidor) för två personer. Det skulle bli trångt då absiden är liten och endast på ena sidan. Men för sommarturer upplever jag det som rymligt (för att vara ett litet, lätt tält) för två personer då man ledigt kan ha packning inne i innertältet om man vill.

Jag valde just 2-3P-varianten för att kunna ha det både själv och när man är två. Det finns helt säkert bättre lämpade tält om man är ute efter ett rent solotält.

När jag köpte, för ett par år sen, ingick runda, tunna tältspikar. Dessa la jag på hyllan direkt och ersatte med Y- och V-pegs från Hilleberg/Helsport. Även linorna bytte jag ut och satte dit riktiga linspännare. Med dessa små modifieringar/kompletteringar tycker jag att tältet fungerar bra. Tittar man på "lyxighet" och "känsla" smäller ju Hilleberg högre, men jag hittade inte någon lämplig modell, just med tanke på "ligglängden".

När det gäller att sätta upp tältet så har det inte så många efterspännings- och justeringsmöjligheter som mina andra, tyngre tält och man får vara lite mer noggrann när man väljer tältplats och sätter upp tältet. Det är väl baksidan med de flesta "ultralätta" tält.

Minns att Helsport Ringstind superlight var med på min "shortlist" men kommer dock inte ihåg varför valet slutligen föll på Power Lizard. :)

Lycka till med ditt tältköp!
 
Tack, det var väl ungefär det jag förväntade mig!
Har ju fortsatt Allaket, vilket är väldigt lätt att få med sig på pulka även solo.
Då ska jag fortsätta kolla in det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Parck Lättare tält Bo och sova 6
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Askel Komplettera -13 sovsäck med lättare? Bo och sova 14
nuotap Kort film: Tarptent StratoSpire 2 i lättare blåst Bo och sova 5
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
pelka Ringstind Light ,lättare? Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...