Myggor

Inga mygg

Jag har aldrig upplevt mindre mygg under min livstid som denna sommar. Platser som tidigare var besvärliga att vara på har vart helt myggfria? Det i Kiruna fjällen och i skogslandet
 
Däremot fanns det knott o bromsar - varit ute sen midommar nonstop.

Knottena här i sydvästsverige försvann som brukligt mot slutet på Juli.
 
Kring Aktse i år var det fasansfullt mycket mygg. Är uppvuxen i Norrbotten och upplevt min beskärda del av myggår men detta var något extremt. Vi gick från sitoälvsbron till aktse och sen upp på kalfjället för att komma undan myggen och tälta men det var nästan lika mycket mygg ovanför trädgränsen. Det var även helt vindstilla.
Det var problem att stanna och knyta skorna då man inte ens såg sina händer.
Det blev dock bättre när vi bytte tältplats dagen därpå till foten av sista stigningen upp mot skierfe.
 
Nyss hemkommen från Städjan/Nipfjället och Njupeskär. Såg en mygga - slog ihjäl den. Såg däremot en del knott. Men trots att ingen använde myggmedel och att vinden var svag så gick grabben bara tre bett och jag ett. Bland de lindrigaste somrar jag varit med om i fjällen...

Som myggmedel funkar MyggA roll-on bra för oss i fjällen men här hemma i Uppland finns nästan inget som hjälper! Olika mygg??
 
Köp myggmedel med högre halt än våra 20% DEET.

50 eller 80% och helst det förstnämnda för det är aggresivt mot syntetmaterial - finns ju 100% men då försvinner till och med trycket
på burken...

50% är en ganska bra komrpomiss och dom håller sig undan
 
Det var väldigt mycket mygg i Vindelfjällen under värmeböljan för ett par veckor sedan, även högt uppe på kalfjället långt från sankmarker och snår. När brorsan gick Jämtlandstriangeln nu i veckan såg han dock bara ett fåtal mot slutet av vandringen. Det tycks vara rejäla variationer i såväl tid som rymd i år.
 
Precis hemkommen från en vecka i Funäs-fjällen och kan bara instämma i tidigare inlägg om att det var oväntat lite mygg i år. Flaskorna med mygg-medel fick ligga kvar i ryggan i princip hela tiden, med bara något enstaka undantag.

Däremot hörde jag av min dotter som var runt Järvsö-trakten i Hälsingland att det var otroligt mycket mygg där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Gåstavar och myggor? Fjällvandring 20
maka Myggor & Hundar Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...