Ny hemsida

Efter mycket tjatande har en av mina söner (Ornitilogen) gett mig i födelsedagspresent att hjälpa mig att konstruera en hemsida. Han har nu gett mig i uppdrag att kika runt på olika hemsidor för att se vilka jag gillar. Och jag HAR kikat. Men kan ändå inte bestämma.

Jag vet inte ens vilket innehåll jag vill ha på sidan. Givet är att största delen ska handla om friluftsliv. Jag har ju ganska stora kunskaper om sevärda miljöer i Bergslagen och till en del även till fjälls. Men ett annat stort intresse är släktforskning. Där har jag väldigt mycket material som jag skulle vilja publicera. Sedan är jag ju lärare (om än på gräns till pensionering). Då och då har jag skrivit och "tyckt" en del. Ska jag ha det med på en hemsida? Blir det för rörigt att ta med "allt"?

Men... även om jag ska fokusera på friluftslivet så har jag gjort det svårt för mig. Här på Utsidan är jag dels känd som Håkan F, dels som "majjen" och dels som "Frippe" (Frippes fall). MEN... jag har också startat ett företag (åtminstone på papperet) som heter Närkes Naturvandrare. Så vad ska jag döpa min hemsida till?

Jag är rädd för att min blivande hemsida kommer att bli lika rörig som detta inlägg. Jag vet inte ens vad jag frågar efter...

Nå... TVÅ rediga frågor i alla fall:
1) Har någon tips på bra/snygga hemsidor?
2) Har någon några allmänna råd att ge mig angående innehåll och/eller upplägg av min hemsida?

Tack på förhand.
/HåkanF
 
Jag föreslår en huvud- och välkomstsida indelad i fyra rutor, en för varje av dina fyra intresseområden (friluftsliv, släktforskning, det du har tyckt (och fortfarande tycker) och Närkes Naturvandrare).

En trevlig men lugn och halvtransparent bakgrund i varje ruta. Någon kort och inbjudande text i varje ruta som kort beskriver intresseområdet. En länk (kanske i form av hela rutan) som tar besökaren till en delsida per intresseområde.

Varje delsida kan sedan vara utformad utifrån respektive intresseområde. De kan antingen vara lika varandra rent utformningsmässigt. Eller inte.

Jag föreslår ett neutralt namn. Varför inte majjen.se? Eller majjen.nu?

/Birger
 
Vid en kontroll hos iis.se, vilken jag givetvis redan borde ha gjort innan jag föreslog några domännamn, visar det sig tyvärr att majjen.se redan är registrerad och således upptagen. Men det är inte majjen.nu.

Huvud- och välkomstsidan kan lämpligen kompletteras med kontaktinformation och annan information som är generell och gemensam för alla dina fyra intresseområden.

/Birger
 
Mitt råd är: Att ha en privat sida och en för företaget (ser mer professionellt och seriöst ut då).

Sen skissar du upp på papper hur du vill ha din sida/sidor ska se rent grafiskt ut och vilka egebskaper dom ska ha och hur dom ska fungera etc, sen är det bara att koda...

Mvh troswe
 
Hej,

Viktigast av allt: Den ska vara lätt att uppdatera/tillföra nytt material.

Efter 50-11 privata hemsidor och många försök att skapa bra struktur med menyer och kategorier så är min nuvarande i en klass för sig. Med den har jag gett upp html-kodande och i stället använt ett färdigt systempaket för hemsidor. Där finns det administrativa verktyg för att skapa/hålla reda på artiklar, bloggar, bildgallerier mm mm.

De system jag känner till är wordpress och joomla. Joomla gav (som jag såg det) mer möjligheter, men hade en liten högre inlärningströskel. Jag är intresserad så jag valde joomla. Finns mycket exempel på hur sidor kan te sig som baseras på respektive system.

Att fundera på innehållet är A och O! Och hur det ska presenteras precis som du är inne på. Fram med skissblocket! Det är svårt att ge råd då man inte vet hur mycket stoff respektive område du nämner kommer att omfatta. Ett alternativ är att börja din area med en sida där man får välja en av 2 eller 3 undersidor som innehåller respektive område. Alternativt nås respektive område/kategori via menyer. Jag har tex Fjällvandring och Foto som 2 menyval på min egen hemsida. Ska du presentera näringsverksamhet lutar jag åt att det görs på en helt separat sida.

Fundera/skissa på innehåll
Välj ett system, diskutera med ornitologen
Googla templates för olika system för att se möjligheter till utformning
Ät födelsedagstårta!

Peter HP

ps. Tycker min egen hemsida är rätt snygg. ds.
 
Tack för input och kloka råd. Kom gärna med flera.
OCH... ni som har egna hemsidor som ni är nöjda med (oavsett innehåll), skriv gärna ner en länk.
/HåkanF
 
Du kan alltid använda subdomäner för att skilja innehåll åt. De kommer också att fungera som skilda domäner på servern.

Säg att du reggar domännamnet xyz.se . Sedan kan du på webhotellet sätta upp subdomäner typ...
majjen.xyz.se
majjensbrorsa.xyz.se
narkes-naturvandrare.xyz.se
whatever.xyz.se
 
Jag kör med WordPress (marcusekdahl.se). Rätt smidig CMS för att hantera sidan. Utvecklade egen CMS tidigare och diverse sidor. Men det är så enkelt/smidigt nu.

Uppbyggt för blogg från början, och det fungerar bra som såväl blogg/artikel.
Sen statiska sidor är lätta att göra själv utan större förkunskap.
Tycka-saker passar bra på bloggdelen.

Man kan lätt justera placeringar av allt designmässigt och hantera teman som går att ladda ner eller göra själv om man vill det, fast då krävs lite kunskap.

Men detta har väl dem som givit gåvan koll på gissningsvis :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...