Skidor allmänt Utför på alpinskidor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-08-09, 20:08
Falkmannen Falkmannen är inte uppkopplad

Tips på ort för vintermånad

Halloj,

vi i familjen har sedan två år tillbaks åkt norrut under en månad nånstans feb-apr för skidåkning, hittills har det blivit Åre samt Funäsdalen med omnejder. Fokus för oss är bra längdåkning för träning samt vinteräventyr (turning på kalfjäll, långa längdturer till våffelstugor, snöskovandring över fjällen mm mm). Vi vill helst att det ska vara lite "civiliserat" d.v.s. gärna en restaurang/afterski/pub, affär, skidaffär/uthyrning mm på gångavstånd men tvekar inte att ta bilen en timma för att komma till äventyr. Vi tänkte börja lära lilltjejen att åka utför så närhet till barnbacke mm är ett måste, i övrigt är utförsåkningen inte speciellt prioriterad, vi ser det som träning att huda upp snarare än att det ska var fantastiskt ned.
Områden som vi funderar för tillfället är Sälen med omnejd (inkl. Trysil) samt Björkliden, så ganska stort spann .
Men måste finnas fler bra områden, t.ex. går det att spendera 4 veckor i Idre utan att ruttna? Alla tips mottages varmt

/Johan
Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 20:38
ojm ojm är inte uppkopplad

Googla lite på finska lappland. Finns stora sammanhängande spårsystem runt flera skidorter Längdåkningsmässigt tror jag det är svårslaget. Åka längdskidor en månad runt Björkliden tror jag blir långtråkigt
Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 20:53
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Trysil är fullt möjligt för det har jag gjort utan att tröttna.

go tur
Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 01:18
Underlig Hök Underlig Hök är inte uppkopplad

Lofsdalen eller Fjätervålen?
Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 06:33
Stallo Stallo är inte uppkopplad

Åka skidor

Citat:
Ursprungligen postat av ojm Visa inlägg
Googla lite på finska lappland. Finns stora sammanhängande spårsystem runt flera skidorter Längdåkningsmässigt tror jag det är svårslaget. Åka längdskidor en månad runt Björkliden tror jag blir långtråkigt
Björkliden är ett utmärkt alternativ. Vilken natur till skillnad från den fula finska naturen med myrar och kalhyggen. Det finns hur mycket fin häftig fjällvärld från Björkliden som helst. Låkkta Kårsavagge glaciären. Varför inte kungsleden ner mot Abiskojaure eller Riksgränsfjällen. En del fina spår runt Björkliden åxå. Ett utmärkt val
Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 11:22
thureb thureb är inte uppkopplad

Lappland ofta fint i april-maj.

I januari till halva mars bör Trysil eller Grövelsjön/Idre funka bra.

Thure
Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 12:09

Citat:
Ursprungligen postat av Stallo Visa inlägg
Björkliden är ett utmärkt alternativ. Vilken natur till skillnad från den fula finska naturen med myrar och kalhyggen. Det finns hur mycket fin häftig fjällvärld från Björkliden som helst. Låkkta Kårsavagge glaciären. Varför inte kungsleden ner mot Abiskojaure eller Riksgränsfjällen. En del fina spår runt Björkliden åxå. Ett utmärkt val
Inser ju såklart att jag har med en lokalpatriot att göra men möjligheterna till längdskidåkning i preparearade spår är bedrövliga i Björkliden jämfört med viilken sketen Norrlandskomun som helst. Fjällen är det såklart inget fel på men det säger väl sig självt även om själva Björklidens fjällby är rätt anskrämlig.
Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 14:17
Valpish Valpish är inte uppkopplad

Gäddede och Stora blåsjön i norra Jämtland tycker jag du skall ta dig en titt på.
Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 20:16

Citat:
Ursprungligen postat av ojm Visa inlägg
Inser ju såklart att jag har med en lokalpatriot att göra men möjligheterna till längdskidåkning i preparearade spår är bedrövliga i Björkliden jämfört med viilken sketen Norrlandskomun som helst. Fjällen är det såklart inget fel på men det säger väl sig självt även om själva Björklidens fjällby är rätt anskrämlig.
Du har med en fjällmänniska att göra. Jag föredrar Alpin miljö framför skogsland och lågfjäll. Jag härstammar från norra Finland så jag känner trakterna ganska bra. Den typ av natur som jag fördrar finns det bara en skärva av i Finland. Käsivarsi och någon mån markerna mellan Karigasniemi och Utsijoki är sevärda.

Naturen för skidåkning är helt enkelt överläsen i Björkliden jämfört med att åka i preparerade spår i Levi. Anläggningarna i Levi och Ylläs Vuokatti är hundra gånger fräschare är i de svenska fjällen så även draget på krogarna. Draget på krogarna i Riksgränsen och Björkliden är ok men nu söker inte jag det för då hade jag dragit till Ibiza. Omgivningarna är hög alpina och klart intressantare än blåbärskullarna i Finland.
Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 22:33

Uppfattade det som om TS ville ha goda möjligheter att träna längdskidor. Tänkte bara att Björkliden kan bli lite enahanda i det avseendet. Särskilt i februari- mars.
Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 07:25

Lite av allt

Jag uppfattar att man vill ha lite av allt. Att gå på hudar i en månad i tex Levi lär bli tråkigt ganska fort. Höjdskillnad på kanske 350m. Björkliden från kanske 400möh till 1500möh och under tiden ha ett panorama som är ganska häftigt. Jag uppfattar åxå att familjen bor ganska långt söderut då man åker upp till Funäsdalen. Ska man åka så långt som till norr om polcirkeln så finns det säkert många likadana orter som Levi på vägen. Det är helt enkelt inte värt det enligt mitt sätt att se på det. Det nämnde du TS själv att vilken sketen Norrlandskommun som helst har det.

Men ett Björkliden med de arealer finns knappt någon annastans på vägen från Funäsdalen.
Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 17:31
Falkmannen Falkmannen är inte uppkopplad

Tack all för alla bra svar. Björkliden är super lockande, vi tänkte ta biltåget upp genom finland och sen bila över. Dock är det svårt med boende (skistar blir så dyrt under längre tid) och så blir det nog lite för avancerat för lill tjejen.
Blåsjön ser kanon ut, det kommer vi lägga på vår framtida lista, tura i Norge har varit på önskelistan länge.
Vi har hittat en fin stuga vid Högfjällshotellet i Sälen, har inte bestämt oss för den ännu, vet ni hur det är med längdspår samt turer där omkring? Backarna verkar kanon för barn. Hur är det med snö f.o.m. vecka 3 - 4 och framåt?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.