Värmepåsar - hur gör ni?

I dag kom en sats värmepåsar med posten. 2 dl vatten och värmen är avsevärd. Jag har bara påsarna - inte hela matlagningspaketet. Hur gör ni andra för att värma t.ex. frystorkat?



.
 
De flesta frystorkade påsar jag nyttjat kräver X minuter vid kokning, bränslekök förefaller mest funkis fortfarande. Energibehovet vis snösmältning är betydande.
go tur
 
Är inte dessa främst till för att värma mjukkonserver snarare än frystorkat?

Jo, det är för mjuka konserver. Frystorkat går säkert att värma, i en sådan påse, men det blir likt förbannat fortfarande torrt.. :)

Men köp mjuka konserver till dina påsar, TS. De är rätt goda, men väger en del jämfört med frystorkat. Och genererar mer skräp. Men för korta turer eller som reserv i packningen/bilen är det kanon.
 
Måste ju gå att rehydrera maten kall innan?
Typ torrmat+vatten i nalgeneflaska eller dubbla zip-loc påsar, eller nått någon timme innan, och sen ner i värmepåsen när man ska äta?
 
Det fungerar inte lika bra att rehydrera mat med kallt vatten. Exakt varför vet jag faktiskt inte.

Det beror lite på om vattnet är mjukt eller hårt, hur det väter.
Man skulle kunna lösa detta med lite diskmedel i för och minska ytspänningen..men det är ju inte att rekomendera......

Det andra är att när det frystorkade får på sig varmvatten så lossnar det yttre fettlagret och vattnet kan tränga in.
Som med vaxade/fettlager kängor så skyddar även ett litet fettlager bitarna från att bli blöta.

Mini miniförslag är ju onödigt för frystorkad mat som blåband,real m.m då dessa redan kommer i dom påsarna.
 
Ja fettet var jag inne på där, men även saker som inte är feta är svårare att rehydrera med kallt vatten.

Har alltså varmt vatten lägre ytspänning än kallt? (Varm olja är ju mer lättflytande än kall, men gäller det även vatten? Jag har aldrig tänkt på det.)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...