Bästa friluftsskeden?

Min favorit är IKEA AKUT sked i förstärkt amidplast som tål kyla (Köksredskap i 3 delar för 5 kottar, art nr: 202.394.25)*

Mvh troswe
 

Bilagor

  • wpid-20141231_143326.jpg
    wpid-20141231_143326.jpg
    37.1 KB · Visningar: 1,063
Min favorit är IKEA AKUT sked i förstärkt amidplast som tål kyla (Köksredskap i 3 delar för 5 kottar, art nr: 202.394.25)*

Mvh troswe

Jag lade till AKUT i min inköpslista förutom RÖRT (som jag skrev om för några timmar sidan) vid nästa IKEA besök. 5 kronor är inte så mycket att knussla över.

Jag har cykelavstånd till IKEA.

Per
 
Tycker Light my fire i titan är en höjdare.
Ligger bra i handen, bra grepp, riktig gaffel med vass (och vässbar) kniv, perfekt sked, bra yta och lämplig storlek*.

*Något kort till just omrörning i påsar och grytor.
 
Hmm rätt plats i cyberspace?

Nog måste man ha hamnat rätt då man intressant följer en diskussion om vilken sked som passar bäst till frystorkat...
 
Träsked alla gånger!

Hejsan,

Håller med Såg och andra. Träsked är klart trevligast. Har genom åren prövat allt...spork-check ....titan-check ....olika plastskedar-check .... rostfritt stål i alla dess former-check. Och numera följer det alltid med en gammal hederlig träsked på turen. Vår sked köpte min fru i Korea när hon var där och jobbade, den är lätt, lättdiskad (då den är lackad), blir aldrig kall eller varm i munnen och sist men inte minst - den är hållbar. Har överlevt snart 100 dagar i fält vilket i mitt fall börjar närma sig rekord :)

/ Stefan
 
Mina...

...skedar varierar. Med påsmat använder jag en titansked som ingick i optimus kök för FM, den finns att köpa under minst två varumärken, optimus och Esbit.

Annars tar jag min gamla rf-sked med trähandtag, någon 70-talsdesign som fanns hemma. Träsked nyttjas också, ligger i lådan i stugan...

...har några plastskedar från Ikea som jag inte gillar, skedarna är obekvämt djupa och breda...

//J
 
Eller en blandning av trä och plast...

Kika på http://www.kupilka.fi/en

Jag har deras bestick-set och deras kåsa kupilka 21 och är mycket nöjd med allt förutom gaffeln som gått sönder. Den större skeden som ingår i bestick-setet har jag använt under några år och är riktigt nöjd. Fördelarna mot en träsked är väl att den inte är känslig för fukt, kräver inget underhåll, kan diskas i diskmaskin, drar inte åt sig smak lr färg lika lätt och fördelarna mot en plastsked är väl helt enkelt känslan, känns och ser inte lika "plastig" ut.

/M
 
Jag använder Optimus fällbara titansked och är mycket nöjd!
Skedbladet rymmer mer än sea-to-summits dito, sedan är den ju fällbar och får blats i mitt lilla mat-kit. Skeden blir 22cm lång när den är utfälld och väger 21g. Låsmekanismen tycker jag verkar hållbar också.

http://www.outnorth.se/optimus/folding-ti-long-spoon#NA

Så jag slår ett slag för den om man skall ha en lång en :)
Annars använder jag en uppsjö av olika sporks från Light my fire, MSR etc som är bra till annan mat!
 
Jag har Esbits långa titansked till påsmat och Light My Fires Titan spork till övrigt käk. Den senare brukar jag alltid ha i en ficka eller ryggsäck till vardags.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.