Mont Blanc Solo?

Hej!
jag funderar på att åka ner till charmonix i sommar o vandra och njuta av naturen. Jag skulle vilja bestiga mt blanc om förhållandena är dom rätta, men jag undrar om det går att göra solo?
Jag förstår att det inte är att rekomendera men vad är det som är dom största riskerna med att gå ensam? Är det tuffa kam vandringar som är det farliga eller vilka andra risker tar man genom att klättra själv?
Jag älskar att resa och vara ensam i naturen och dom mest sociala resorna brukar bli dom som jag åker själv på för man träffar så mycket likasinnade på plats och det brukar alltid sluta med att det finns sällskap på plats att slå följe med.
Men jag planerar iallafall att åka ner själv och jag tänker inte ta några dumma risker i onödan, men vore kul att ha lite mer kött på benen innan och kul att höra från er som varit där tidigare.
Tips på andra fina turer i området vore också uppskattat.

Hälsningar

Robert
 
Går: Ja definitivt.
Bra idé: Nej.

En dag med bra förhållanden (och andra dagar ska du inte ge dig upp själv om du inte vet precis vad du gör) är det upptrampad stig och lämmeltåg hela vägen.

En sådan dag är det två stora faror:
* Sten/Is/Snö ramlar ned på dig.
* Du snubblar på ett ställe där man inte ska snubbla.

Den första faran finns där även om du går med en kompis eller en guide. I teorin är risken mindre med en guide men även de bästa gör felbedömningar.
Den andra minskar om du går i replag med en eller flera personer, men bara om de är alerta och vet vad de gör. Annars blir det kanske så att du drar med dig dom istället för att de räddar dig.

Risken att du snubblar minskar du genom att vara i god form och genom att träna på att gå med stegjärn. Träna self-arrest så minskar dessutom antalet passager där du inte ska snubbla.
 
Glaciärsprickor inte att förglömma, även om att gå vilse utför fel kant i dåligt väder/dålig sikt nog är största risken.

Uppskattar du att vara ensam i naturen är Mont Blanc fel stället att vara på - mer exponerat/farligare men ändå en variant av alpinisternas Gustavsbacken * :)

Vill du vara ensam i naturen finns det nog många toppar med mindre folk. Då jag var på Mont Blanc så var den en komplett reklamplåtning som pågick då jag kom upp - inte så exotiskt direkt med en stor banderoll och kameror, fotografer och ett gäng fotomodeller av båda könen, dock synnerligen påklädda i snålblåsten.....

Inget Hillary-moment direkt :)

/Patrik, glad ändå att ha varit där, med guidad grupp

* Gustavsbacken är en av Sälenfjällens mest åkta backe - nästa lika bred som lång...
 
Ja som tango skriver så är glaciärsprickor alltid ett hot.
Visserligen ska du ha en j-kla otur för att trampa ned i en längs den upptrampade stigen mot mt blanc, men om det händer så är du rätt chanslös på egen hand. En stig betyder ju inte att det inte finns en spricka under snön. Det betyder bara att snön hållit hittills...

Och för att återigen hålla med tango så är den stora risken ett väderomslag där du tappar orienteringen och hamnar i terräng där du inte vill vara. Jag blev själv väldigt obehagligt överraskad första gången jag hamnade i dålig sikt i bergen. På papperet var det hur lättorienterat som helst, bara att följa kammen, men när sikten är tio meter blir även kammar diffusa och det är svårt att vara säker på hur långt man kommit. Har vi passerat den där toppen där vi skulle vika av eller inte?

Så OM du bestämmer dig för att köra solo så chansa inte med väderprognoserna. Berget finns kvar nästa gång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
Thunder91 Kebnekaise östra leden solo Expeditioner 7
mange2 kungsleden solo Expeditioner 6
Friluftsnomad Mt:Blanc Spontant, solo och improviserat -o7 Expeditioner 2
osse26 Solo? Expeditioner 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.