Mont Blanc sommar 2014, intresserad?

Hej, jag vill ge mig i kast med Mont Blanc nästa år. Jag har dock inte hittat någon i min bekantskapskrets som är lika motiverad.
Därför vänder jag mig hit och söker någon med kanske samma planer som inte heller har hittat någon som vill/kan följa med. Lika bra att kasta ut kroken redan nu så man hinner träna och planera ordentlig inför nästa sommar.

Hör av er
/Daniel
 
Hej...

Berätta gärna lite mer om dina erfarenheter =) alltså, tänker du gå någon alpinism kurs eller du har gjort det osv? har du tänkt göra det med guide eller inte? vilket sätt ? "vandra" klättra eller gå på tur ? =)
 
Jag har gått i lösa funderingar på det sedan jag traskade runt berget i somras men liksom inte fick ta mig upp på det.

För min del har jag aldrig använt isyxa eller stegjärn, så har en del att träna på innan det är aktuellt dock. Funderat på en sådan Mont Blanc vecka med träning och akklimatiesering i några dagar och så 2 möjliga toppdagar på slutet.

Även funderat på att försöka få till grundträning här hemma under vintern så man kan hoppas på en lite mer ansträngande vecka där. Har sett att vissa har ett upplägg där man aklimatiserar sig genom att ta sig upp på 3-4 andra, lite lägre toppar tidigare i veckan. Det vore riktigt häftigt tycker jag.

Men som sagt, just nu är det mer en dröm än något annat för mig. Finns fånigt många tankar kring vad man ska göra på semestern...
 
Beroende på när så hänger jag gärna på. Jag bor i Geneve nu så jag kan göra en topptur nästan när som helst. Gick upp från Augille du Midi denna sommar och fick en jättefin tur! Vi gick utan guide då båda hade ganska bra erfarenhet av berg och glaciärer.

Vilken rutt funderar ni på och ungefär när?
 
Jag är extremt intresserad. Håller just nu på att köpa på mig utrustning och letar efter en bra "kurs" för att komma igång. Har klättrat lite klippa, och vandrat. Där är mina erfarenheter. 28 år gammal. Har tankar om att efter Mt Blanc Ge mig på lite större saker, o alltid kul om man kan träffa likasinnade på vägen, så Mt Blanc nästa sommar vore perfekt för mig. Hur går det med dina planer? Fått ihop något folk ännu?
 
Jag har inte hört något från de andra men jag är defenitivt intresserad. Gick upp från Aguille du Midi den här sommaren och kan tänka mig att ta den leden inklusive Mount Maudit eller gå någon av de andra lederna.

Om du har erfarenhet av klättring så kanske vi kan testa någon av dessa:

http://www.camptocamp.org/routes/54092/fr/mont-blanc-traversee-domes-de-miage-aiguille-de-bionnassay-mont-blanc

http://www.camptocamp.org/routes/54513/en/mont-blanc-innominata-ridge

Hör av dig här eller på mail erik.frojdh@gmail.com
 
Definitivt intresserad, hade planerat att åka upp själv utifall ingen i omgivningen har intresset eller möjligheten. Hade planerat en 1-veckors baskurs i alpinism följt av bestigningen på 2 veckor. Kan åka när som under säsongen men tar det helst när det är färre personer på berget. Har varit på toppen av Kebnekaise ganska nyligen. Min ambition är att lära mig alpinism och se hur höga berg jag kan bestiga utan stress eller press, resan är det viktiga, inte toppen. Är 33 år, har en idrottslig bakgrund och gillar fysisk ansträngning, nog därför jag fastnade för det, finns få saker som jag uppfattar som mer utmanande än bergsbestigning.
 
Hej, jag är också intresserad.

18 år, vältränad, bestigit några fjälltoppar i Sverige. Kommer hinna bestiga Galdhöpiggen och förhoppningsvis Keb innan sommaren. Kan bistå med glaciärrep men inga riktiga glaciärkunskaper.

robin.sandstrom@outlook.com
 
Tjena!

Är definitivt intresserad :) Var nere i alperna i somras och har sen dess gått i tankar på svårare bestigningar nästa sommar. Har ingen glaciärvana, men klättrar och har tidigare bestigit bl.a. Kilimanjaro. Funderade på att cykla ner också om det funkar tidsmässigt, så om någon annan funderar på cykel så kan man ju styra upp något :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
GåMotKrysset Dags för planering sommar 2022 Expeditioner 3
TeoBre Chamonix/Zermatt sommar 2015 Expeditioner 2
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
andyyy Vad ska Skinnarmo göra i sommar? Expeditioner 4
AlexT Cordillera Blanca, sommar 2012, partner sökes Expeditioner 3
Härkila Segla i sommar? "Paying Crew" Expeditioner 0
Sara84 Bergsbestigning Alperna sommar 2011 Expeditioner 26
Filmprojekt Filmprojekt sommar 2010 Expeditioner 0
nsidirop Intresserad av alpin klättringskurs i sommar? Expeditioner 6
Brune Sommar med Mikael Strandberg Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.