Segla över atlanten, sommaren 2014?

Hej!^

Jag är en kille på 22 år som inte har någon erfarenhet över huvudtaget när det gäller segling. Men jag skulle vilja hoppa på en båt som ska segla över atlanten nästa sommar. Är det någon som går i dem planerna just nu och som behöver en extra person? (Jag lär mig snabbt)
Vore även lite kul att veta hur lång tid en sådan resa skulle ta?
eller om ni har några tips på vart jag borde leta någonstanns så får ni jätte gärna skriva det här:)

tack så mkt!

//Marcus
 
Låter som en spännande resa trots allt. Det finns en del oerfarna som har gjort något liknande - lite dumdristigt kanske. Passa du på, om du kan, att både segla och bo i båt hela sommaren och kanske också hösten - även om du bara vill segla med som del av besättning.

Jag har aldrig korsat Atlanten i fritidsbåt, men väl 70+ gånger som yrkesman i större fartyg. Den vanliga fritidsbåtrutten brukar vara ner till Azorerna och/eller Kanarieholmarna och därifrån över mot norra Sydamerika eller kanske t.o.m Brasilien. Om våren/försommaren kan faktiskt orkanerna redan vara i gång på västsidan Atlanten, även om sensommaren/hösten brukar vara högsäsong för dessa onda ting. Men under ca 7-8 grader latitud på norra halvklotet så är man förskonad, där man också turligt nog kan nyttja NE-passaden för att dra sig över. Passadvindarna kan dock dra upp mycket grov sjö!

Min gamla klasskamrat från gymnasiet, Henrik Krantz, som också läste Sjökapten seglade över - och har sedan dess aldrig setts/hörts till. Han antas ha gått under i en orkan någonstans i Karibien. Erfarenhet behöver således inte göra skillnaden, man bör även ha Moder Natur på sin sida. Det är en riktigt stor grej att ta sig över, större än många inser, oftast med livet som insats. Detta bör man vara ytterst medveten om. Finns inget som kan vara så nyckfullt och förrädiskt som ett upprört hav.

Man bör även tänka över hemresan, om man nu väljer att segla hem också (och inte flyga tillbaka), vilket troligtvis kommer kommer att bli på högre latituder - där man oftast har medvind på ostgående.
Sommartid brukar Nordtlanten vara relativt stabilt.
 
Om du inte har någon som helst erfarenhet av segling tror jag det blir svårt för dig att hitta en båt som kan tänka sig ha dig ombord. Åtminstone om det är en liten båt med liten besättning, för då blir varje person viktigare än om det är en större besättning.

Mitt heta tips är att du ser till att lära dig segla, och skaffar dig lite erfarenhet av det. Sedan flyger du ner till tex Gran Canaria eller Teneriffa, och frågar bland båtarna som finns där om de kan tänka sig att låta dig vara med. Om de märker att du inte kan något lär de göra sig av med dig så fort ni kommer i land, oavsett vilka problem det kan tänkas ställa till för dig.

Vad gäller tiden varierar den nog ganska mycket, beroende på när man åker och vad för båt man har. Segelbåtar fungerar på det viset att en längre segelbåt kan hålla högre fart, och tar då mindre tid på sig att korsa ett vatten. Kortare segelbåtar går inte lika fort, och tar då längre tid på sig. Men gissningsvis kommer det att ta minst tre veckor för en fritidsbåt att komma över.
 
Atlanten

Ingen seglar till Karibien på sommaren, de flesta seglar dit från Kanarieöarna nov-jan. De som seglar hem till Europa lämnar oftast Karibien i april-maj.
Sommaren där är varm eftersom passadvinden lägger sig.
Det är orkansäsong på Atlanten, Karibien och USA fram till sept-okt.
Och ja, jag har seglat över flera gånger :)
 
Hej det är absolut inget krav på tidigare seglings kunskap i detta.
DVS: Att harva på långsegling är ingen hjärnkirurgi det kräver bara ett bra psyke, gott humör, vilja, händighet + en stor tolerans för att frysa & äta dålig mat :) .
Problemet är att hitta någon man ska trivas ihop med 24/24 som har massor av galghumor.
Dom flesta jag träffat har seglat med oerfaren besättning. Jag har själv seglat flera långa ben med helt oerfarna numera duktiga seglare, underskatta inte "learn by doing" Man får fort fler timmar än vanliga skärgårds seglare .
Kör på, det är bara surfa runt och försök hitta någon framför att åka ner & leta. Men ha inte för romatisk syn på detta med solnedgångar, valsång & värme bara :)
Ronney Kull
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.