Jägare vägrar skjuta trafikskadade djur.

Jag respekterar att jägarna inte vill ta hand om djuren själva och utan att få betalt för det. Köttet tillfaller ju jägaren men tydligen är inte det bra nog. Det som provocerade är motivet som står i artikeln: "Sedan slutet av december förra året pågår en strejk bland många av landets jägare. I praktiken innebär det att hundratals trafikskadade djur går en långsam och plågsam död till mötes.

I botten ligger missnöjet med regeringens vargpolitik."
/J
EDIT: Slarvigt av mig att skriva att köttet tillfaller jägaren då det inte nödvändigtvis är så.
 
Senast ändrad:
det har legat och grytt länge, vargpolitiken var det som fick bägaren att rinna över.. jag skulle nog säga att ställa upp som eftersöksjägare är en förlustaffär för jägaren, svenska jägarförbundet ställer sig emot eftersöksjakten i den form den bedrivs idag och har själv lyft frågan om en proffesionalisering av eftersök. att kräva att människor ger sig ut och riskerar liv och lem utan vettig ersättning är småaktigt, att sedan plantera ut varg är en käftsmäll på många jägare.. men ändå kräver ni att man ger sig ut, utan rimlig ersättning och utan att ansvarsfrågan är utredd?
 
Jag tycker jägarkåren är duktig på att blanda ihop äpple och päron. Därför uppfattar man dem mer som ett gäng clowner än en seriös intressegrupp. Om man nu ska diskutera ersättning för eftersök kan man ju strejka för det. Inte att få det att låta som att man strejkar på grund av rovdjurspolitiken. Om man hållit sig till ersättningsfrågan hade folk kanske brytt sig.
 
Ideellt, nötter, ersättning eller annat spelar ingen roll. Är man djurvän ställer man upp på eftersök. Andra argument kan ni hålla för er själva.
 
Jag tycker jägarkåren är duktig på att blanda ihop äpple och päron. Därför uppfattar man dem mer som ett gäng clowner än en seriös intressegrupp. Om man nu ska diskutera ersättning för eftersök kan man ju strejka för det. Inte att få det att låta som att man strejkar på grund av rovdjurspolitiken. Om man hållit sig till ersättningsfrågan hade folk kanske brytt sig.

Jag stödjer inte strejken,men jag kan trots detta med en viss objektivitet försöka förstå vad som händer, det handlar om många frågor och nu handlar vissa grupper av eftersöksjägare i affekt.. mycket tråkigt.. sedan håller jag med dig, det är alltid mycket viktigt att hålla i sär sakfrågorna, man får aldrig stöd om man vimsar runt.. ett stort problem är att SJF och dess medlemmar inte är överens om sakfrågorna..


Ideellt, nötter, ersättning eller annat spelar ingen roll. Är man djurvän ställer man upp på eftersök. Andra argument kan ni hålla för er själva.

Jag är själv inte med på listorna som eftersöksjägare, jag har inga ambitioner att göra detta heller. Så innan du säger ni och kräver att alla jägare ska ställa upp vid eftersök så kräver jag att alla sanna humanister ställer upp i katastrofhärdar runt om i världen som volontärer.

lite lustigt.. en stor del av jägarkåren är just personer som betalar era löner, alltså clowner och nötter.. makthavare helt enkelt..
 
Ideellt, nötter, ersättning eller annat spelar ingen roll. Är man djurvän ställer man upp på eftersök. Andra argument kan ni hålla för er själva.
Det innebär alltså att man antingen är eftersöksjägare eller inte djurvän? Ser inte varför endast jägarkåren skulle ha detta moraliska ansvar, rimligen borde det ju gälla alla människor.
 
hejsan
hmmm
clowner, nötter , äpplen eller päron..??!!
att lägga ihop ALLA jägare till en enda homogen grupp känns aningen märkligt...:cool:

mej veterligen så finns det bla : rovdjurshatare, de som vill ha fler rovdjur, de som är nöjd med de rovdjur som finns. älgjägare, div hundförare, fågeljägare, grisjägare, rävjägare, storviltsjägare, papptavlejägare, de som börjat ledsna på myndigheternas eftersökspolitik och de som håller ut ett tag till.
det finns både jaktidioter och de som bara vill ut och träffa lite kompisar men de flesta ligger någonstans där emellan..

de flesta jägare jag känner är definitivt djurvänner !! tro inget annat !!

eftersom "jägarkåren" är mycket bred och mycket nyansierad så är även dess åsikter vitt åtskilda..
att då låta enstaka jägare antingen uttala sig eller stå till svars för jägarkåren blir nog lite missvisande.....;)
vänligen nils
 
Dags för en allmän mobilisering, alla över 18 år får göra sin plikt och delta i avlivning av trafikskadat vilt. Så svårt är det inte. Det är eftersöket som är svårt och till detta kan man gärna leja proffsekipage med duktiga hundar och hundförare. Trevligt att se att allt är sig likt här på utsidan!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...