Koka dricksvattnet - inte modernt?

Har offrat några teststickor till.


Vid 2.5-3 ppm klorhalt i vatten så är klordoften svag men märkbar nog för att man säkert kan säga att det är just klordoft man känner i flasköppningen. Vid 5 ppm så är den omisskännlig om man vet hur 'simhall' brukar lukta.

Kommunalvattnet direkt från kran verkar ligga kring 0.5 ppm av testremsorna att döma. Och de har en smula hypoklorit av just anledningen att vattnet skall förbli friskt lång ut i ledningsnäten miltals bort och även i rörsträckor med låg vattenomsättning.

UV-desinficering mm. som också görs i många vattenverk reducerar förvisso bakterierna som är kvar i vattnet som kommer ur verken men skyddar inte mot återsmittning av befintliga, kanske inte så rena ledningsnät (vara vissa kan vara över 50 år gamla).

Peroxider (väteperoxider) som många vill använda istället för klor, skyddar dessvärre inte mot alla bakterier då vissa av dem har enzymer som bryter ned peroxider för att skydda sig själva, bla. E.coli-bakterier.

Kloret eller snarare underklorsyrligheten som bildas har märkvärdigt stor destruktiv verkan på olika bakterier (men ofarliga för oss som dricker det) och trots alla år som detta har använts så verkar det inte vara någon resistens (hittills känt) som byggs upp mot klor hos bakterierna[1] - vilket vi skall vara glada för, medans för peroxider finns det redan resistenta bakterier som tål det.

[1] Det finns dock vissa virus som har ökad tålighet mot klor och skulle generna hoppa så att de blir verksamma inne i (fel) bakterier och kan börja hantera klor (precis som vissa av dagens bakterier kan hantera peroxider) så skulle vi verkligen få seriösa problem...
 
Jag läste i en artikel för några år sedan där man diskuterade vattenbristen i afrika att typ 97% av allt smuts och mikroorganismer i vattnet försvinner genom en enkel silning genom ett tygstycke (typ en skjorta) och att det skulle minska dödsantalen med si och så många människor per år. Så om ni vill köra på den metoden så kan ni ha med er ett kaffefilter ut eller dylikt.

Det där skulle jag akta mig väldigt mycket för att tro på och det är t o m ett väldigt farligt påstående att sprida vidare.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.