Koka dricksvattnet - inte modernt?

Jo skillnaden mellan aktiverad kol och träkol från brasan är att man med kanske 2 tsk aktivt kol kan få samma absorberad mängd oönskade ämnen som en halv 33 cc burk med vanlig träkol.

(det är stor skillnad rent administrativt om man skall inta 2 tsk aktiv kol-slurry vid krånglande mage eller om det är 1.5 dl av dito träkol för samma verkan...)

vi pratar inte om det fungerar eller inte, då det fungerar i båda fallen - utan om kvaliten och kapacitetsskillnad mellan obehandlat träkol och dito aktiverad.

Kan man inte få fram aktiverad träkol så får man kompensera med större mängder med den träkol man kan få fram.

Sedan har man andra saker som måste fungera tex. att vattnet/vätskan får tillräckligt tid i kolets omedelbara närhet så att de olika krafterna (elektrostatiska, van der waal-krafter och hydrofobisk interaktion) som suger åt sig oönskade föroreningar får tid att arbeta. Hastigheten är också starkt temperaturberoende precis som med klordesinficeringen och går långsammare ju kallare det är.

Att låta vätskan sakta sila genom en 1.5 meter 19 mm (innerdiameter) slang fylld och packad med kol hela vägen och det tar minut eller mer att passera för vätskan är bättre än en tunt lager i botten och/eller toppen på en bred silbehållare där interaktionen med kolet ligger i området sekunder när vätskan passerar lagret.

Dessutom med slangfiltergprincipen så nyttjas kolet bättre och vattnet lika ren ut även om 2/3-del av kolet i slangfiltret blivit helt mättat då reaktionszonen kanske bara är 2 dm av slangens totala längd och så länge reaktions-zonen inte börja nå ändan av utloppet så är kvaliten på utloppsvätskan konstant, medans är det tunnlager-filter så kommer kvaliten försämras allt eftersom lagret med träkol blir allt mer mättat.

Längden på reaktions-zonen är mycket starkt beroende av hur fort vätskan passerar filtret, liksom temperaturen på vätskan.


Det handlar inte bara om _att_ man har kol i filtret - det måste också vara konstruerad så att den har en chans att arbeta med den genomströmmande vätskan intimt och med tillräckligt tid.

Som i beskrivningen tidigare när man skall filtrera så är vätning (så att det inte är luft _i_ kolets porer som hindrar), packning och genomflödestid viktiga parametrar om reningen skall bli bra eller inte.

Att driva ut luft ur träkolet kan underlättas med en eller flera omgångar kokning i vatten då luften som trycks ut av värmen ersätts med till stor del vattenånga i porerna och sedan kollapsar och drar in vatten när vattnet svalnar, och denna cykel mellan kallt och varmt kan behöva göras mer än en gång innan det mesta av luften är utdriven ur kolet.

Där har det aktiverade kolet fördelar då mycket av strukturerna är öppnade (genom partiell oxidation med het vattenånga vid 1000 grader C (i praktiken så fungerar det som vattegasgenerator (kolmonoxid och vätgas ut) en stund i behandlingen) eller kemiskt som bryter sönder cellväggarna och svampar upp cellulosan i momentet innan det kolar) och det är lättare för vätska att komma in i jämförelse med 'vanlig' träkol som fortfarande har mycket sluta celler som för vätskor är nästan omöjliga att komma in i.

Aktiv kol är oftast helt sotsvart utan synlig 'grafitblänk' som tex. träkol har i vissa vinklar och det beror på i och med aktiveringen så har ytorna brutits sönder och ruggats upp (etsas) och den vägen fått mycket mer yta och det finns inga 'plana' ytor som kan reflektera ljus i några större samlade grupper.
 
Senast ändrad:
Stötte på en ganska bra skrift angående hur aktiv kol fungerar

http://www.bryggforum.nu/wiki/wiki/upload/Aktivt_kol.pdf

Denna text är förvisso med fokus på att rena sprit men man får bortse mentalt från detta och titta mera på principerna hur aktiv kol fungerar då att ta bort finkeloljor bygger på samma principer som när aktiv kol fångar organiska orenheter (tex färg från humusämnen), oljor, olika toxiner och läkemedelsrester.

Däremot är det inte så mycket att aktiv kol tar tungmetaller - snarare tvärt om, att använda metallsalter (tex. zinkklorid) för att göra aktiv kol, snarare är ganska lätta att tvätta ur.

Principen är 'lika löser lika' och då kol är lite 'fet' i egenskaperna så söker sig molekyler med mycket kolkedjor i sig närmare kol och vill vara kvar där hellre än vattnet den kommer ifrån då det är mindre polärt än vatten. Storlek på porerna är också avgörande om och vilka storleksgrupper av molekyler som absorberas i den aktiva kolet.

Det skrivs också lite om vad som menas och hur kolet görs aktiv och man får insikten att träkolet direkt från brasan har bara bråkdelar av den kapaciteten som aktiverad kol har.

Att aktivera kol själv är inte helt enkelt (vattenånga genom 1000-gradig kol eller att råvaran kolas tillsamman med impregnerade kemikalier och metallsalter), men består föroreningarna av lättflyktiga ämnen (läs finkeloljor) så kan använd aktiv kol reaktiveras ganska enkelt, men med andra och mer svårflyktiga ämnen så krävs högre temperaturer.
Kan tilläggas att så fort det aktiva kolet är torrt så mister den sin funktion genom att de små sprickor som blir då man ångar kolet faller ihop och ytan blir mindre.
Vet inte om det har tagits upp tidigare men den här prylen är klart intressant trots priset.
http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/vattenrening/kemisk-vattenrening/steripen-classic-3.html
En liten informativ länk.
http://existenz.se/out.php?id=145032
 
Kunde inte låta bli att köpa biltemas quick-chlorine granules art:nr 36-427 för pool-bruk samt teststrips.

Det är ganska fint granulerat i typ 1 mm korn - kanske tom. lite mindre - ungefär som metallknapptoppen på en knappnål av den lilla modellen.

Två sådana små korn i 1 liter vatten gav ca 5 ppm klor (vattnet innan tillsatsen indikerade för knappt 0.5 ppm klor) - det luktar lite lätt klor, ungefär som badhus, smakar inge klor alls. - jag skulle inte ha några problem att dricka vattnet alls - provade några korn askobinsyra och askobinsyran tog verkligen bort klordoften helt - verkligen tog bort allt!

En treo/vitamin-tub fylld med quick-chlorine skulle kunna desinficera många kubikmeter vatten, och en 35 grams påse askobinsyra från kryddhyllan räcker för att få bort klordoften på många (hundratals) liter klordoftande vatten - detta till en kostnad av vad en enda karta med vattenreningstabletter kostar, och enkilosburken räcker till många fyllda treorör...

För riktigt dåligt vatten och efter filtrering för att få bort fasta partiklar kanske man måste räkna med 30 ppm klor tillsatt vilket motsvarar 12 små granulatkorn av ovan nämnda storlek - det är så lite att det inte går väga det eller typ använda kryddmått då en kryddmått skulle räcka för 50 liter vatten med 30 ppm klor eller 300 liter vid 5 ppm klor.

En indikation att det fortfarande finns verksam klor efter väntetiden är att det fortfarande svagt luktar 'simbassäng' om vattnet, gör det inte det så är kloret förbrukad av organisk material i vattnet (tex. humusfärgämnen, förutom bakterier och annan organisk material) och man behöver tillsätta en smula mer och förstås vänta igen.

Är det ren klart vatten i dricksvattenkvalitet så kanske det räcker med 1 litet granulatkort per liter vatten, lite smula grumlig eller mörkfärgad (humus) - kanske 2 korn och tillräckligt att det luktar en smula klor efter att det är upplöst och utrört - och sedan vänta... luktar det fortfarande en smula klor efter väntetiden så är vattnet klart och kan göras luktlös med några korn askobinsyra om lukten stör.

---

Att tänka på om man tar vatten från över-algblommande sjöar - endotoxiner som kan finnas i vattnet går inte att klorera bort - det går heller inte att koka bort då endotoxinerna är stabila upp till 230 grader C

Det enda som kan funka (förutom destillation av vatten) för att minska mängderna låta vattnet gå sakta igenom ett tjock lager med väl uppblött (typ minst ett dygn) och preparerad aktivt kol. eventuellt kan filtrering genom rejäl stack med torv också fungera...

En variant på temat som uppäcktes av misstag på ett vattenverk där man fick in stora mängder vatten med höga halter endotoxier (från ett långt blindrör utan vattenomsättning på flera månader vid ett ombygge) där folk blev sjuka även i vattenverket - ja, utom de som drack bryggkaffe och inte druckit något vanlig vatten under incidenten.

Och med tanke på att endotoxiner är lipider (fetter) av olika slag från det som bygger cellväggarna av bakterier (och frisläpps när de dör) och malda kaffebönor har hög andel oljor - så är det kaka söker maka och mycket av endotoxinerna sögs upp av oljan som är bundet i de malda kaffebönorna.

(tyvärr fungerar inte snabbkaffe på samma sätt utan kaffet måste bryggas med riktiga malda bönor om 'reningen' skall fungera i avseende endotoxiner)

Aktiv kol har samma verkan att vara attraktiv för fetter mm. som inte är så polära.
 
Senast ändrad:
Östersund litade på klorrening, och det var därför de fick problem med Cryptosporidium. Eftersom klor fungerar mycket dåligt mot parasiternas vilostadium (Cryptosporidiums oocyst och Giradias cysta). Numera kompletterar därför alla vattenverk med UV-rening. Men klor fungerar bra mot bakterier och virus.
 
Bla bla bla massa bra text

Skicka i lite Silicagel påsar i originalburken om du skall långtidslagra burken från Biltema , ännu bättre är en sån där glasburk och Silicagel.

Skall dunka 55 dygn nu med ett treorör och det skall räcka både till dricksvatten och förtvättsdesinfektion av kläder innan tvätt.

Återkommer med rapport
 
Som jag fick lära mig på överlevnaden i lumpen:
"No bubbles big troubles. Big bubbles no troubles!"

Förresten, kan man få i sig virus genom tarm och mage? Om jag inte minns fel från mikrobiologikursen räknades det fortfarande som utsidan av kroppen i vissa avseenden.

Calicii, dvs vinterkräksjuka

Sorry, svarat på 4 år gammal fråga....
 
Jag har inte så stora erfarenheter av det ni pratar om, när jag är ute på dagsturer här hemma i småland så tar jag alltid med mig vatten. I fjällen dricker jag allt jag ser.

I sjukvården ska all materiel som steriliserats ha kokats i minst 20 minuter, då anses det vara operations-rent (99,9% renhet). Jag tror mig ha läst/hört nått liknande om dricksvatten, vill man vara helt säker på att det är rent så ska det koka i 20minuter.
Jag läste i en artikel för några år sedan där man diskuterade vattenbristen i afrika att typ 97% av allt smuts och mikroorganismer i vattnet försvinner genom en enkel silning genom ett tygstycke (typ en skjorta) och att det skulle minska dödsantalen med si och så många människor per år. Så om ni vill köra på den metoden så kan ni ha med er ett kaffefilter ut eller dylikt.

Dock tror jag som många av er andra, väljer man en sjö/tjärn ute i skogen utan närliggande åkrar och industrier så är det nog grönt ljus, bara koka och drick.
 
För vatten räcker det med att vattnet kokar, men hela vattnet ska koka.

Det men det som inte dött efter 1 minuts kokning kommer inte dö på ytterligare 19 minuter. Finns gamla texter om detta i forumet som räknar upp vilka grejer som dör och inte.

Om det däremot är föremål så har ju föremålen kanske en tröghet. Att vattnet är 100 grader betyder inte att föremålet är 100 grader. Där kanske det behövs lite längre tid för att säkerställa att hela föremålet hunnit bli 100 grader.
 
Jag har inte så stora erfarenheter av det ni pratar om, när jag är ute på dagsturer här hemma i småland så tar jag alltid med mig vatten. I fjällen dricker jag allt jag ser.

I sjukvården ska all materiel som steriliserats ha kokats i minst 20 minuter, då anses det vara operations-rent (99,9% renhet). Jag tror mig ha läst/hört nått liknande om dricksvatten, vill man vara helt säker på att det är rent så ska det koka i 20minuter.
.........

Inom sjukvården så autoklaverar (121 grader) man 20 min, man kokar inte!

http://www.cdc.gov/hicpac/disinfection_sterilization/13_0sterilization.html
 
Man skall komma ihåg att det handlar aldrig om att ta bort samtliga bakterier ur tex. vatten - för det går i princip inte i fältmässig miljö, utan det handlar om att reducera antalet till miljondelar av det ursprungliga antalet så att kroppen kan ta hand om de överlevande eftersläntrarna utan allt för mycket insats av immunförsvaret.

Många infektioner är beroende av att bakterier finns över en viss nivå i antal för att bryta genom kroppens bakterieförsvar - helt enkelt att överlasta försvarsverken i kroppen, kommer man inte över denna nivå så blir man inte sjuk - ungefär.

Det finns också bakterier där det räcker med några tiotal individer för att smitta en individ...
.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.