Koka dricksvattnet - inte modernt?

Ja, klorbaserade ämnen är såvitt jag förstått väldigt bra för att desinficera vatten (jag vill inte skriva "rena" för det är en så diffus term).

Den stora nackdelen med klorin är att det ger smak.
 
Jag har fått många exempel på att kollodialt silver funkar som vattenrening men i hastigheten hittade jag en länk som tydligen går till en mindre seriös sida vilket jag beklagar och jag vill verkligen betona att jag absolut inte ställer upp på någotbhat om judar, jag ifrågasätter inte förintelsen och jag tror inte på aliens!

Jag ber om ursäkt för min reaktion.

Men att höra vaken.se nämnas och kollodialt silver i samband med vattenrening blev lite för mycket för min lilla hjärna. :)

Tror inte heller och har inte heller menat att du står bakom allt vaken.se håller på med.

Sakfrågan mellan oss två gällde kollodialt silver eller inte som vattenrening.

Återigen igen, jag ber om ursäkt för att jag tände till.
 
Absolut!

Jag ber om ursäkt för min reaktion.

Men att höra vaken.se nämnas och kollodialt silver i samband med vattenrening blev lite för mycket för min lilla hjärna. :)

Tror inte heller och har inte heller menat att du står bakom allt vaken.se håller på med.

Sakfrågan mellan oss två gällde kollodialt silver eller inte som vattenrening.

Återigen igen, jag ber om ursäkt för att jag tände till.

Sånt händer när man är engagerad. Ursäkten accrpterad!! Jag lovar att kolla bättre vilka länkar jag lägger ut, har kollat mer kring vaken.se och den står jag verkligen INTE bakom!!!

På återseende
 
"Bara tre timmar"!!!

Jag köpte en burk BioTab för 5 år sedan på Jula. Brukar mortla några tabletter till ett fint puder och fylla en liten dosa men några gram innan vandringarna. Använder det bara till stillastående vatten och då ett par, tre knivsuddar till en liter. Gissar att dessa tre timmar är tilltaget i överkant och kanske relevant när man slänger hela tabletter i större och fasta tankar som i husvagnar.

I pulverform och i en literflaska som dinglar i höftbältet gissar jag att tiden är betydligt kortare.
 
Kolloidalt silver skall naturligtvis användas extremt restriktivt för att motarbeta den allvarliga utveckling vi har beträffande resistenta bakterier.
Otyg som att hitta detta i allt från plåster, träningskläder, disktrasor etc. måste stoppas helt..

Jag har dock mycket tacksam att det finns att tillgå då annat inte hjälper.
Gick för några år sedan på omläggningar av ett bensår under ett halvår. Efter 10 sjuksköterskor och 25 omläggningar fick någon för sig att prova ett `silverplåster´ men först skrev man mig på näsan att det minsann kostade 500 kronor (vad hade mina besök kostat?) Nåväl, efter en vecka hade såret torkat upp och dragit ihop sig och det var mitt sista besök.
 
Jag köpte en burk BioTab för 5 år sedan på Jula. Brukar mortla några tabletter till ett fint puder och fylla en liten dosa men några gram innan vandringarna. Använder det bara till stillastående vatten och då ett par, tre knivsuddar till en liter. Gissar att dessa tre timmar är tilltaget i överkant och kanske relevant när man slänger hela tabletter i större och fasta tankar som i husvagnar.

Biotab bygger väl på att det bildar väteperoxid när man löser det i vatten. Om jag inte är ute och cyklar är det samma substans som de flesta "oxi"-produkter (ex. OxiClean är rätt välkänt i USA). Minns inte vad substansen heter men när den löses i vatten bildar den väteperoxid och natriumkarbonat har jag för mig.

Natriumperkarbonat tror jag det är väl? (Snabbgooglade.)
 
Vattenreningsbaserade klortabletter fixar man billigt från Biltema artikenummer 36-472 - poolklor

Fyll ett treorör och sen tar man c:a 4 korn av granulater per liter.
Räcker länge , man får 10000-20000 liter per kilo klorpulver.
Ett treorör rymmer väl en 40-50gramEtt treorör räcker väldigt länge , så resten av burken kan man ha hemma och tillverka klorinlösning med.
Eller så går ni ihop och delar på ett kilo Biltemas klorpulver.Blir bra pris i jmf mot tabletter.140kr kilot nått..

Sen kan man netralisera kloret efter det verkat klart , 15-30 minuter sommartid mot en timma vintertid med c-vitamin( askorbinsyra).
Det är samma som säljs som klorneutraliserare i friluftsbutiker för skitmycket pengar.

Sen klor , kloret i sig är inte farligt och inte ens cancerogent - det är nedbrytningsämnena som uppstår när kloret möter skiten och dödar den i form av nitrosaminer som är det.
Nu är c-vitamin också cancerogent eller iaf accelerar cancer.
Så genom att skicka i c-vitamin för och bli av med icke nedbrytet klor
och dess smak är lite värre än att bara ta restklorsmaken och dom kvarvarande nitrosaminerna.

Rent generellt är det jättelåg risk speciellt om man tar det renaste vattnet utan föroreningar och klorar
 
Vattenrening i Afrika

Nästa år ska jag och min sambo cykla till Kapstaden och har köpt ett Katadyn Combi för vattenrening. Katadyn Combi kombinerar ett silver-impregnerat keramiskt filter med ett påfyllbart kolfilter.Är det någon här som vet hur mkt man kan lita på filter av den typen?

Vi tänkte använda det för att vara på den säkra sidan och framför allt om vi får slut på vatten och behöver ta vatten ur floder och sjöar.
 
Dom fungerar bra , silverimpregneringen i kolet har som uppgift att förhindra bakterie tillväxt i filtret.Inte som primär renare.

I filter utan silverinpregnerat kol skall man suga klorat vatten igenom då och då för att inte få tillväxt och ansamling av virus och baciller
 
Jag har också kikat på biltemas klor för pool i avseende för vattereningsanvändning - samma artikelnummer och konstaterat samma sak, och med 364703 så får man 3 kg för 239:-

Biltemas ovanstående snabbklor-granulat består till 100% av det aktiva ämnet som återfinns i vattenreningstabletter (Natriumdiklorisocyanurat, dihydrat) - som är utspädda med till stor det natriumbikarbonat (bakpulver) eller liknande.

läs MSDS/säkerhetsdatabladen för produkterna så ser ni själva.


Med andra ord det som är i biltema mycket mer koncentrerat än vattenreningstabletter (typ 40 ggr) och ca 10 mg av biltemapulvret räcker för 1 liter vatten för 5 ppm klor. - dvs. mindre än 1/10-dels kryddmått eller enstaka korn (vet inte hur stora de är) typ för 10 liter klar vatten tagen från regntunnor eller kranvatten av okänd källa, medans för dålig vatten ur dike och efter filtrering kanske vill ha i 20 ppm, och ännu mer om klordoften försvinner helt innan väntetiden löpt ut - vilket innebär att man kanske måste prova sig fram för varje vattenkälla - det finns också mätstickor (också pool-tillbehör på biltema) som kan berätta hur mycket klor som är kvar i vattnet om man inte litar på sin näsa.

Med en treo/vitamintub fylld med dessa granulat så kan man rena kubikmetrar med vatten till skillnad från vattereningstabletter @ 30 tabeletter för 100 - 200 :-


Man kan överdosera en del klor i dricksvatten utan att det blir skadligt för oss och så länge det är någon klorlukt och klorsmak kvar så finns det klorjoner i överskott som fortsätter med desinfekteringen medans försvinner det i förtid så finns det så mycket organisk material i vattnet som oxiderats att allt klor är förbrukad (och blivit koksalt) och man behöver tillsätta lite till och ånyo vänta en tid.

Att tillsätta smula askobinsyra för att få bort klorsmak/lukt efter behandling är samma sak som att tillföra organisk material som oxideras (askobinsyra är reducerande) och kloret försvinner (omvandlas till koksalt)

---

Silver kan bara på fåtal användningsområden motiveras.

Att ha silver i tex. keramisk filter eller i aktiv kol avsedd för vattenrening ligger på gränsen att det kan motiveras - dessa tillsatser är främst för att det inte skall bli bakterietillväxt i själva keramfiltret eller i den aktiva kolet så att det inte blir slemmig och äckligt om man slarvar med rengöringen, men har knappast rollen att det desinficerar själva vattnet som flödar igenom filtret.

Silvrets desinficerande verkan bygger på att silverjoner lösgörs ut i vätskan i mycket låga nivåer från den fasta metalliska silvret och är det kolloidalt silver så är ytan mycket stor gentemot mängden metall och fler joner kommer ut än om det är en klädd ren metallyta av silver i tex behållaren.

Kolloidalt silver som hälls i en vätska och sedan dricks ser jag som en väldigt onödig användning av silver och bevisligen tar sig dom här små nano-partiklarna av silver genom cellväggarna i tarmkanalen och ansamlas på olika delar av kroppen och blir kvar där för resten av livet

sedan har vi som redan nämnt risken att med flitig användning med silver som desinficeringsämne i en rad olika produkter (ofta med argumentet att det inte luktar svett eller odör i skor, kläder eller diskmaskiner ) så finns risk för att utveckla resistenta bakterier som på samma gång kan blir resistenta mot tex. antibiotika.

---

Att vatten är mörktonat betyder inte alltid att det beror på algväxter mm. från gödslat vatten och misstänka endoxiner mm. därmed anses som odrickbart (möjligen kan förbättras och göras drickbar genom filtrering genom aktivt kol efter kloreringen - men hur kontrollerar man sådant ??) .

Är vattnet taget på uppenbar mossmark (och bit från odlad mark) så beror färgen på humusämnen från torvmossen och dessa är extremt magra i avseende gödningsmedel och andra mineraler då mosses existens är mer eller mindre beroende på att marken är så mager växtnäringsmässigt att inga andra växter klarar av att leva på det. Men även sådan vatten kan upplevas kräva mycket klor (dvs. klorlukten försvinner fort om man tar för lite) då humusämnena kan göra att det förbrukar mycket klor.
 
Senast ändrad:
Stötte på en ganska bra skrift angående hur aktiv kol fungerar

http://www.bryggforum.nu/wiki/wiki/upload/Aktivt_kol.pdf

Denna text är förvisso med fokus på att rena sprit men man får bortse mentalt från detta och titta mera på principerna hur aktiv kol fungerar då att ta bort finkeloljor bygger på samma principer som när aktiv kol fångar organiska orenheter (tex färg från humusämnen), oljor, olika toxiner och läkemedelsrester.

Däremot är det inte så mycket att aktiv kol tar tungmetaller - snarare tvärt om, att använda metallsalter (tex. zinkklorid) för att göra aktiv kol, snarare är ganska lätta att tvätta ur.

Principen är 'lika löser lika' och då kol är lite 'fet' i egenskaperna så söker sig molekyler med mycket kolkedjor i sig närmare kol och vill vara kvar där hellre än vattnet den kommer ifrån då det är mindre polärt än vatten. Storlek på porerna är också avgörande om och vilka storleksgrupper av molekyler som absorberas i den aktiva kolet.

Det skrivs också lite om vad som menas och hur kolet görs aktiv och man får insikten att träkolet direkt från brasan har bara bråkdelar av den kapaciteten som aktiverad kol har.

Att aktivera kol själv är inte helt enkelt (vattenånga genom 1000-gradig kol eller att råvaran kolas tillsamman med impregnerade kemikalier och metallsalter), men består föroreningarna av lättflyktiga ämnen (läs finkeloljor) så kan använd aktiv kol reaktiveras ganska enkelt, men med andra och mer svårflyktiga ämnen så krävs högre temperaturer.
 
Ja man får.ju betydligt sämre kapacitet med vanligt kol från brasan än med aktivtkol men det suger upp en hel del trots filter byggda av 1-2 ölburkar eller 1.5l petflaska.

Faktiskt imponerande resultat
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.