Pulsklocka med GPS

Är sugen på att köpa en pulsklocka med GPS.

Kraven jag har på den är att det ska va bra batterilängd, den ska mäta höjdmeter (helst inte med lufttryck) och inte bråka om man springer i lite snårig terräng där vissa haft problem med GPS mottagningen.
Självklart vill jag betala så lite som möjligt men det får inte hänga på priset..... Vill ha en klocka jag kan lite på. Kommer att använda den till MTB, landsvägscykling, löpning och skidor.

Nån som kan tipsa om nåt vettigt?
 
Varför inte höjdmätn mha lufttryck?

Kraven jag har på den är att det ska va bra batterilängd, den ska mäta höjdmeter (helst inte med lufttryck) och inte bråka om man springer i lite snårig terräng där vissa haft problem med GPS mottagningen.

Varför vill du inte ha höjdmätning mha lufttrycket?
Det är ju det enda sättet att få höjdmätning med (hyfsad) noggrannhet.

Garmins 310XT borde du titta närmare på, den har inte höjdmätare mha lufttrycket.
https://buy.garmin.com/shop/compare.do?cID=142&compareProduct=83274&compareProduct=27335
 
Garmin 310XT är väl bra (har en själv) och skulle vara en hit om nu inte det medföljande programmet Garmin Training Center vore så uselt. Det är hästlängder sämre än det program jag hade till min Polarklocka för 15 år sedan.

Om det är någon som känner till en vettig ersättare till Garmins program så tipsa gärna.
 
Det finns många välfungerande alternativ till GTC
Den som de flesta verkar vara överens om är SportTracks
http://www.zonefivesoftware.com/sporttracks/
Svenskspråkigt Forum:
http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/Forums/viewtopic.php?t=163

Vill man i 1a hand ha en programvara för att styra upp och optimera pulsträning är den bästa Firstbeat http://en.firstbeat.fi
kolla då ffa Firstbeat Sports
http://www.firstbeatsports.com/index.php?page=101&lang=7

Alla håller säkert inte med.
 
Är det inte "meckigt" att behöva kalibrera den varje gång man ska använda den?
Utgår man från samma punkt varje tillfälle man ska ha den är det ju lugnt för då vet man ju höjden.
Men visst, det är ju stigningen i ett längre träningspass på cykeln som kan vara intressant.

Jag har hört flera som säger som du, att de är mer exakta.
I min gps i bilen tittar jag ofta på vilken höjd man befinner sig på.

Har inget riktigt bra svar på din fråga, men för mig som inte är så där supertekniskt lagt känns det konstigt att inte använda satelliterna man ändå tar emot signaler ifrån också till höjden....

Men det verkar ju va jättemånga gps/pulsklockor som använder lufttrycket på höjden så visst kan jag va beredd att tänka om.

Vad ver du om Garmin 200 HR ?

/ "kalalokki"
 
mmmmm....

Att mäta höjd med GPS...

...är "per definition" dubbelt så osäkert som läge (matematiska skäl, och nej inte exakt dubbelt, men en jävla massa trigonometriska krumbukter resulterar i ungefär det).
Om då läget är på några meter när blir ju höjden jäkligt osäker (några meter fel på 100m är ju ingen fara, men dubbelt så många meter i en 10% stigning blir ju jättemycket)!
Sitter du på en bergstopp å fikar kan du låta GPS'en tugga en del och DÅ blir det noga.

Bra batterilängd + snårig terräng + lubba runt = inge bra kombo

Skall du ha en apparat som räknar snabbare än en gris blinkar och lyckas fånga upp signalen från en 25W sändare några tusen kilometer bort genom lövverk samtidigt som du viftar på armarna å skuttar omkring... och som går ett dygn på 100mAh... näe...
Folk gnäller på armbands-GPS'er för att de inte är snabba nog (1), håller batteriet och ser igenom 30m barrskog *suck* det GÅÅÅÅÅR inte... idag iallafall.
Jag har en Suunto X10 och den är jättebra (ingen pulsklocka dock) men skall jag ha någorlunda tracking på en löpslinga i skogen må jag sätta den tämligen horisontellt, och då blir det "ok", men det är inte Suuntos fel(2). Med fri sikt är den dock klockren... och den funkar i bilen !... när den väl fått en "fix".
Jag kan tänka mig att deras pulsklockor med "GPS-pod" är på den nivån.
Min handhållna Garmin är bättre men långtifrån ofelbar och den både drar batteri, är tung och saknar pulsklocka.

Att mäta höjd med lufttryck = himmla smidigt!

Lite "duttande" och ställa in referensen och sen starta tracking.
Då får jag också intrycket att den går in emellanåt och dubbelkollar med GPS'en, men nyanserna med några höjdmeter upp och några höjdmeter ner blir mycket bättre!

Mitt råd = låna en och se om den gör vad du hoppas !

...annars kan du ju köpa en Garmin 405 (tex.) på Blocket för en lusentapp - funkar den = perfekt, funkar den inte för dina ändamål = sälj den vidare

Ett annat råd/fundering... skaffa en enkel pulsklocka med loggning OCH en handhållen GPS.
Du kanske kan synca loggarna i nån sån där träningsmjukvara ?

MVH Glad ägare till såväl Suunto X10, GPS i bilen och en Garmin 76CSX

(1) Ganska jättetrögt att få en första "fix" och sen använder den punkten "nyss" för att snabbt räkna ut "nu" i syfte att spara batteri OCH bli sådär spårningssnabb... spring genom en tunnel och den hickar till riktigt lustigt :eek:)

(2) Garmin kanske är en smula bättre, men jag tvivlar att det är annat än marginellt... även om någon nu skriver att deras Garmin minsann är perfekt, för det är väl samma sorts individ som har en bil som drar 0,3, regelbundet får 20kg-gäddor och hör skillnad på högtalarkablar :eek:)
 
relativ höjd OK utan kalibrering!

Hej!
Om du tycker det är stökigt att kalibrera höjd på en pulsklocka med barometer/lufttrycksmätare så strunta i absolutvärdena. De relativa värdena blir ju korrekta ändå. För att veta antal meter upp och ner kvittar ju om du startar på noll, 50 eller 100 möh. Möjligen är formeln för omräkningen av lufttryck (och ev tempkompensation) något olika på olika höjd men jag tror inte det blir störe mätfel än i mätaren i sig själv.
Jag har själv en Suunto X6HRM på armen och jag startar ofta min träning på känd höjd och kalibrering tar 30 sek om jag gör det långsamt. Litet jobb alltså.

Ser dock fram emot att få testa ett blåtandspulsband parat med mobilen som har GPS så jag kan få puls, position och GPShöjd i en och samma fil. Endomondos android-app ska stödja allt men jag har inte köpt pulsband ännu.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalalokki GPS/pulsklocka till träning Navigering 4
mikke73 Pryltokig... GPS, Pulsklocka, cykeldator... Navigering 16
Mezzner GPS och pulsklocka som stör varandra?? Navigering 12
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.