Landkartor till iPhone

Grattis alla iPhoneanvändare!

Nu kan du köpa Svenska Lantmäteriverkets kartor till din iPhone. Sverige kan köpas heltäckande eller i fyra olika områden Götaland, Svealand, Södra Norrland, Norra Norrland.
Fem olika skalområden ingår från Terrängkartan och Fjällkartan till översikten Sverigekartan.

Vid köp av kartan ingår även programvaran Fugawi iMap på svenska och ett gratiskonto till X-Traverse för överrföring av data, såsom brytpunkter m.m.

Mera info på svenska här:
http://www.fugawi.com/web/products/fugawi_imap_sv_swedish.htm

Gott Nytt År
 
Kartorna från Lantmäteriet

är relativt billiga till Iphone. Kan man glutta på dem med Fugawi på en större skärm typ en PC eller en I-Book? Överblicken bli ju betydligt bättre på en stor skärm.

Thure
 
Jag flyttar ett inlägg jag skrev i en annan tråd hit, då det passar bättre här.

________________________________


Jag kan nu se att det Soltek varslade om i förra inlägget var sant och landade på iTunes Appstore den 23/12.

Det hela verkar kalasintressant, och man har ju 4 olika stora delar så man inte måste köpa hela Sverige om man inte vill och behöver, vilket sparar några kronor.

Här en länk till det hela: http://itunes.apple.com/se/app/fugawi-imap-hela-sverige/id347390088?mt=8

Men, jag är jäkligt sugen att klappa till på hela Sverige, men har faktiskt inte riktigt fattat exakt hur det fungerar. Därför en klase frågor.

1. Det står att det ska ladda ner kartorna man behöver när man har WiFi eller kanske annan internetuppkoppling, och lagra dessa på iPhonen för senare bruk. Betyder det att man i förväg kan välja vilka områden man vill ladda ner och lagra och sen vid behov byta ut dessa mot andra kartor?

2. Hur funkar det sen när man väl är ute i busken då? Jag förutsätter att man använder iPhonens GPS och kompassfunktioner på ett bra och intelligent sätt? Och alltså i realtid ser var man befinner sig, riktning, spår, planlagd rutt och annat som är brukligt på t ex en Garmin 60CSx, ja i alla fall det som kan anses vara basic?

3. En dröm vore ju om man kunde ange att t ex programmet Geocaching (Groundspeak) ska använda dessa kartor.

4. Om man väl bladar upp 999 kr för hela Sverige, är det då en licens för tid och evighet med reservation för ev större uppgraderingar som kan kosta en slant, eller är det bara för ett år och sen måste man betala för en förlängning av licensen?


MVH Tony

_____________________________


Jag kan ju säga att jag föll för frestelsen någon timme efter jag skrev ovanstående inlägg, och klappade till på hela Sverige.

Det betyder att några av frågorna ovan är besvarade genom eget pillande.

Men, några kvarstår och andra uppstod under pillandets gång.

Jag undrar t ex hur man kan se vilken av de olika kartorna man kikar på, vägkartan, fjällkartan m.m. och i vilken skala de är i?

Kan man själv välja mellan dessa kartor och upplösningar, eller sköter det sig helt själv?

Jag försökte sen regga mig på X-Traverse men det var totalt omöjligt, fick bara ett felmeddelande att "Product is invalid", så efter 10 försök så gav jag upp och skrev ett email till X-Traverse. Har inte fått nåt svar än.


MVH Tony
 
Vilken karta?

Vägkartan har ingen grön färg så den utmärker sig. Gröna kartan finns inte i hela Sverige och där den inte finns dvs inre Norrland och fjällen (se lantmäteriet för exakt utbredning) så blir det Fjällkartan eller Blå kartan.

Thure
 
En fråga ?

Är också intresserad av dessa kartor, jag undrar dock om man kan se dem via datorn också, är det möjligt ?
 
Har nu fått till ett konto på X-Traverse, men inte hunnit testa det ännu.

Däremot så testade jag idag själva kartfunktionen, iMap-.appen, i min iPhone lite.

Det verkade helt klar trevligt men ett par saker saknade jag rejält, och fattar inte varför man inte fixat det direkt och hoppas innerligt att det blir fixat i en update.

Nämligen att man inte kan väja att kartvisningen skav visas med färdriktningen uppåt, och med en Nord-pekare i nåt hörn och att sen kartan roterar när man själv svänger hit och dit. Som det är nu så visas kartan alltid med Nord uppåt, vilket betyder att visningen av färdriktningen kan gå åt sidan på skärmen eller bakåt om man t ex kör mot syd. Inte alls bra. Man vill ju oftast att när man vrider sig runt så ska kartan roteras för att stämma med det man har framför näsan.

Det verkade heller inte bli något spår på kartan efter den färdväg man haft.

MVH Tony
 
Det verkade helt klar trevligt men ett par saker saknade jag rejält, och fattar inte varför man inte fixat det direkt och hoppas innerligt att det blir fixat i en update.

Märkligt att det inte finns något annat program än GMXT som har den nödvändiga funktionaliteten! Därför mycket irriterande att GMXT inte funkar på iPhone!

När skall vi få en seriös konkurrent till Garmin? Varför är det så svårt?
 
Nu har jag köpt norra norrland, men hur gör man för att ladda ner kartorna till mobilen, eller kan man inte det?
 
Jag upprepar min fundering här. Är det någon som vet OM och i så fall HUR man gör för att lagra kartorna lokalt på telefonen (förutom i cachen)? Det ter mig som bortkastade 379 riksdaler om det inte är möjligt; 3G-täckning är en bristvara i mina härader ffa där jag behöver kartor..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...