Nya .typ-filer till fripro

Beklagar!
Dels att du var tvungen att vara på djursjukhuset och såklart förlusten av GPS:en.
Du får väl ta en tjuga av oss var som laddat ner typfilerna så får du köpa en ny snart.
 
Tråkigt. Men nu får du mer tid att skriva ner en beskrivning av programmen du använder och hur du gör?

Jag antar att info finns i andra trådar men ändå:

Mina TYP-filer som är avsedda enbart till att göra vägarna tydliga på 276C och 278, dvs för fordonsbruk, finns på http://resmark.se/gps/hallwag.zip Jag har försökt efterlikna en vanlig Hallwag bilkarta.

Programvaran för att skapa/modifiera TYP-filer hittar man på http://ati.land.cz/gps/typdecomp/editor.cgi

Det är faktiskt ganska enkelt att justera TYP-filer. Speciellt om man har en hyfsat bra TYP-fil att utgå ifrån så är det enkelt att göra småjusteringar.
 
Senast ändrad:
Nåt är skumt med komprimeringen. Men jag lyckades packa upp det genom att köra Winrar 2 ggr. Första gången skapas en fil som i sin tur också måste packas upp, sen ligger det som det ska i Windows.

Däremot har jag inte installerat det i Mapsource ännu, en steg-för-steg guide vore nice att ha inkluderat i arkivet :)
 
Däremot har jag inte installerat det i Mapsource ännu, en steg-för-steg guide vore nice att ha inkluderat i arkivet :)

I mina TYP-filer på http://65nord.googlepages.com har jag lagt med denna installationsoninformation (samma tillvägagångssätt för att installera TYP-filer med en .reg-fil):


VARNING!
========
Nedanstående information kan krascha din Mapsourceinstallation om du gör fel. Känner du dig det minsta osäker på vad du ska göra, så låt bli att lägga in TYP-filerna!

Jag tar inget ansvar för vad du gör med din PC, så skyll inte på mig om något går snett när du dubbelklickar på .reg-filerna!


1) Kopiera resp. TYP-fil och .reg-fil till samma mapp där resp. karta är installerad
EX: I0000779.TYP och TYP_779.reg kopieras till den mapp som heter Family_779, vanligtvis är den under C:\Garmin

2) Redigera sökvägen i .reg-filen så den stämmer mot din installation.

3) Dubbelklicka på .reg-filen för att lägga till informationen i registret så Mapsource hittar TYP-filen

Upprepa för de andra kartorna av Friluftskartan PRO som du har i din Mapsourceinstallation.

4) Starta om Mapsource

Lycka till!
 
I mina TYP-filer på http://65nord.googlepages.com har jag lagt med denna installationsoninformation (samma tillvägagångssätt för att installera TYP-filer med en .reg-fil):


VARNING!
========
Nedanstående information kan krascha din Mapsourceinstallation om du gör fel. Känner du dig det minsta osäker på vad du ska göra, så låt bli att lägga in TYP-filerna!

Jag tar inget ansvar för vad du gör med din PC, så skyll inte på mig om något går snett när du dubbelklickar på .reg-filerna!


1) Kopiera resp. TYP-fil och .reg-fil till samma mapp där resp. karta är installerad
EX: I0000779.TYP och TYP_779.reg kopieras till den mapp som heter Family_779, vanligtvis är den under C:\Garmin

2) Redigera sökvägen i .reg-filen så den stämmer mot din installation.

3) Dubbelklicka på .reg-filen för att lägga till informationen i registret så Mapsource hittar TYP-filen

Upprepa för de andra kartorna av Friluftskartan PRO som du har i din Mapsourceinstallation.

4) Starta om Mapsource

Lycka till!


Tack Leif!
 
Eftersom jag åker till Turkiet om ett par veckor så har jag sett över mina .typ filer som är avsedda till att göra vägarna tydliga på de Garmin GPS-modeller som lider av "brunsjukan". Dvs de som ritar bruna vägar mot brun bakgrund, 276C, 278, 60Cx, 76Cx m fl. Jag har försökt efterlikna en vanlig Hallwag bilkarta.

http://resmark.se/gps/hallwag.zip finns nu:

I0000779.TYP FriPro Norra Norrland
I0000796.TYP FriPro Södra Norrland
I0000797.TYP FriPro Svealand

I0000798.TYP FriPro Götaland
I0000283.TYP CNE2008N
I0000284.TYP CNE2008NT

I0000848.TYP Turkey
I0000857.TYP Litauen (NT-compatible GPS)
I0000857_nonNT.TYP Litauen (older GPS)

Jämfört med tidigare versioner så har jag gjort vägarna lite smalare. Funkar bättre på GPS:er med liten skärm. Bla a 60Cx.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.