Friluftsmat från Lidl?

621

hej
plånboken styr (detta gäller åt båda hållen)

om nu alla undviker E621 och andra smakförstärkare så mycket som möjligt så kommer det förhoppningsvis bättre produkter...

förklara för mej varför man köper en julskinka fullskjuten med vatten och tillsatt smakförstärkare istället för att lägga på en tia och köpa en "äkta" ?

vänligen nils
 
hej
plånboken styr (detta gäller åt båda hållen)

förklara för mej varför man köper en julskinka fullskjuten med vatten och tillsatt smakförstärkare istället för att lägga på en tia och köpa en "äkta" ?

vänligen nils

Konsekvensen av det infantila samhället,folk vill att saker är vad det ser ut att vara.Intellekt som treåringar.Men det finns ju små ljuspunkter,be nån som säger alla de rätta sakerna utveckla 'sina' tankar lite.Ett gott skrahahatt förlänger livet...



peter
 
Konsekvensen av det infantila samhället,folk vill att saker är vad det ser ut att vara.Intellekt som treåringar.Men det finns ju små ljuspunkter,be nån som säger alla de rätta sakerna utveckla 'sina' tankar lite.Ett gott skrahahatt förlänger livet...



peter

hej
min morsa må ta tappat mej i golvet åtminstone EN gång för mycket ;) meen inte har du lust att förklara vad du menar så att även jag förstår?

vänligen nils
 
hej
min morsa må ta tappat mej i golvet åtminstone EN gång för mycket ;) meen inte har du lust att förklara vad du menar så att även jag förstår?

vänligen nils

:cool:

Det är en positiv sak,det ska inte vara applåder och mjuka landningar hela vägen.Några nitar åker man på.Att tolka världen utifrån sina egna Hollywood-inspirerade föreställningar leder till ett helvete,inget och ingen är perfekt förutom naturen och den har ett sjuhelvetes fördel som bara behöver vara.Nu anser jag iofs att människan står över naturens spelregler,det är egentligen bara ålderdomen och några få sjukdomar vi har kvar att besegra.

Människor ljuger och bedrar och tillvägagångssättet gör det så svårt att veta,man säger något.Fast det är osant!!!!


peter
 
hej
och nix till ; man stavas nils, käre seobserver.

jag har förstått att vissa tycker att det är jobbig att det tydligen finns folk som faktiskt läser på innehållsförteckningar men nu råkar jag göra det. så skjut mej om det känns bättre...;)

skämt åsido

jag tänker inte sjunga we shall overcome eller nåt, det får någon mer lämpad göra.

dock blir jag lite konfunderad när vatten och skadliga/onödiga tillsatser jämställs.

ha en fin dag
vänligen nils
 
Tillsatser och vatten

För att kunna öka vikten på livsmedlen utan att betala allt för mycket för processen tillsätter livsmedelsindustrin, där den kan, marinad dvs saltlösning och vatten, är marinaden saltare än varan från början fixar osmosprocessen till att varan ökar i vikt och blir billigare för fabrikanten. Annars får man sänka trycket.... sätten är många.
Därav tillsatser och vatten inte tillsatser=vatten....
//J

Nej jag undviker marinerd mat utom oliver i saltlake...
 
Svin och tillsatser

hej
plånboken styr (detta gäller åt båda hållen)

om nu alla undviker E621 och andra smakförstärkare så mycket som möjligt så kommer det förhoppningsvis bättre produkter...

förklara för mej varför man köper en julskinka fullskjuten med vatten och tillsatt smakförstärkare istället för att lägga på en tia och köpa en "äkta" ?

vänligen nils

antagligen för att man tror sig göra en bra affär....

själv har jag slutat med medicingris helt

//J
 
antagligen för att man tror sig göra en bra affär....

själv har jag slutat med medicingris helt

//J

Jo,men vad är naturligt idag.Broilerier sker ju på alla plan,allt för att uppnå maximal volym och vikt.Tillsatser i fodret eller efter slakt,vad är skillnaden för konsumenten??

Jo,de betalar för Disney men får Frankenstein i alla fall.Duka fram en GMO-sallad till det...


peter
 
marinad

hej

kunde inte hålla mej undan nu igen...:)

rätta mej den som vet bättre men är det inte så att marinerar man köttet / färsen så slipper man ta tex salmonellaprov, eller?

vänligen nils
 
hej
dock blir jag lite konfunderad när vatten och skadliga/onödiga tillsatser jämställs.

Huruvida något är skadligt beror väldigt ofta på mängden.

Visst, vattnet var kanske en lite fånig jämförelse, men det ÄR ju faktiskt så att det är farligt att dricka för mycket vatten.

Likaså är som sagt var saffran mycket giftigt.

Allt handlar om mängden.


Visst kan man väl få tycka att smakförstärkare är onödigt, men är det bättre att maten smakar kryddor? (Vilket den ju gör om man tillsätter mer kryddor. Kryddorna lär ju inte få de övriga ingredienserna att kännas tydligare.)

Lagar man japansk mat brukar man ju eftersträva umami, då är den knappast öndöig.
 
Muskotnöt är livsfarligt i för stor mängd också.

Det finns tillsatsämnen och tillsatsämnen. Vissa tillsatsämnen är nödvändiga i framställningen av mat i större volym. Ett e-nummer i sig säger inte så mycket, det är vad som står bakom som gör det. Det finns enummer (tillsatser) i Mountain House utbud också, även om de där är ja, "naturliga".
Jag brukar gå efter att om det låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.