Friluftsmat från Lidl?

Fri marknad. Visst, fri för vem?
Nej, de anställdas fackliga organisation accepterar inte situationen på Lidl. Dom har exempelvis slagits hårt för att Lidls anställda ska ha samma rättigheter som tidigare ansetts självklara för en svensk arbetare.
Marknaden är tydligen fri för alla, kanotvagnsköpare som kassapersonal. Fråga runt på Utsidan bara...
Sen så måste jag få anmärka på uttrycket "slagits hårt". Byggnads slogs hårt mot Laval för arbetarna i Vaxholm, Handels slogs hårt för arbetarna på Toys`R´Us i Göteborg men vilka stridsåtgärder har vidtagits mot Lidl?
Med detta sagt får jag ju säga att jag ska nog fundera på mina inköp i framtiden....
 
Hahahaha

Ja, gott folk! Den här tråden tog en vändning som inte jag hade kunnat ana när jag startade den. Lidl rör helt enkelt upp känslor.
Nåväl, jag testade en påse Risotto med kyckling hemma och kan bara konstatera att smaken var inte mycket att göra något väsen av. Det smakade i princip ingeting, så jag förstår rekomendationen om extra krydda tidigare i denna tråd.

Så tittar jag på innehållsförteckningen och hittar följande:
långkornigt ris, maltodextrin, smakförstärkare E621 (mononatriumglutamat, biverkningar: Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede, Epileptiska anfall (petit mal), Fosterskador, Försenad tillväxt, Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet, Hormonstörningar, Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!, Konvulsioner, Kvinnlig sterilitet, Leverskador, Nervcellsförstörelse, Svåra allergiska reaktioner, Ögonskador kristalliseras på näthinnan, Övervikt.), E 631((Dinatriuminosinat) och E 627 (Dinatriumguanlyat), biverkningar: Farligt för barn och ungdom och dem som lider av podager, njurbesvär, andra symtom som kräver undvikande av purines.), salt, socker, curry, hönskött, vegetabilisk olja, ärtor, hönsfett, potatisstärkelse osv osv

Totalt innehåller rätten 22 ingredienser varav E 621 är en.
Kollar igenom de andra påsarna jag har, Wildlife Hungarian Beef and Noodles innehåller E 621, Adventure Food Biff Satay innehåller E621, alla Knorrs Spaghetteria innehåller mononatriumglutamat vilket är E 621.

Jag tar här högtidligt tillbaka vad jag tidigare sa i denna tråd:
"Om vi äter mat som inte har högsta kvalitet under en kortare tid så bör väl kroppen kunna ta hand om tillsatserna som vi stoppar i oss."
Finns det friluftsmat som inte är farlig? eller måste man helt enkelt tillverka själv?
 
Jag tar här högtidligt tillbaka vad jag tidigare sa i denna tråd:
"Om vi äter mat som inte har högsta kvalitet under en kortare tid så bör väl kroppen kunna ta hand om tillsatserna som vi stoppar i oss."
Finns det friluftsmat som inte är farlig? eller måste man helt enkelt tillverka själv?

Nu ska vi ju inte ta i från stövelskaften... Jag påstår inte att dessa ämnen är fullständigt ofarliga men hade msg(mononnatriumglutamat)varit farligt i de koncentrationer du får i dig under två-tre veckor om året, hur kommer det sig att det folk som konsumerar mest även är talrikast på jorden, kineser? Jag tycker nog att du utan att skämmas kan stå för det du sa....
 
Så får man ju inte glömma att maten även innehåller det otroligt farliga ämnet diväteoxid, som årligen orsakar hundratals människors död.
 
Men de flesta som dör pga det ämnet gör det ju inte pga att de förtärt det...

Det är visserligen sant, men samtdiigt undrar jag ju vilka mängder man behöver få i sig om de där biverkningarna som räknades upp skall bli annat än försumbara.

Min gissning är att om man vräker i sig 6-7 portioner om dagen av sån där mat så är det fortfarande mindre än en på tusen som drabbas av några biverkningar, annars skulle tillsatserna inte vara godkända som livsmedelstilsatser.

Även saffran är ju giftigt i större mängder, men det är inte ofta man ser larmrapporter om att det är farligt att äta lussebullar.
 
Den dödliga dosen av diväteoxid vid förtäring ligger på tjugo-tjugofem kilo beroende på kroppsvikt och konsumtionen måste ske snabbt då kroppen är ganska bra på att göra sig av med det...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...