Friluftsmat från Lidl?

hej
tack patric
jag antar att både du och jag har råd att välja vilka handlare som skall få våra pengar.

för den som är novis när det gäller marknadsekonomi så ligger det till som så att DET ÄR PENGARNA SOM STYR dvs är man inte nöjd med en handlare eller dennes sortiment är det bara att använda plånboken som styrmedel mao låta bli att bli styrd av div extrapriser etc
(och sluta klaga på att din lokala handlare antingen är för dyr eller slår igen -handla där istället)
samt det senaste med varutransporterna-handla närproducerat så blir det billigare och billigare..

usch nu måste jag nog ta en liten kaka så jag blir snäll igen ; )
(kunde inte hålla fingrarna ifrån tangentbordet men ska försöka bättra mej....)

vänligen n
 
Jag vill inte debattera, jag vill bli informerad.

Jag är en rätt medveten konsument, särskilt med maten. Trots allt är det inga affärer som jag lägger sextiotusen eller mer i om året. På måndag öppnar en Lidl fem minuter hemifrån. Kan inte alla Lidlhatare berätta varför affären e så jävla kass o ohandlingsvärd så kan jag haka på eran bojkott? Eller är det så här att allt är snobbism? Att Lidl är en b-affär o det är ni för fina för?
Vad personalpolitiken anbelagar är alla affärer rätt kassa. Anledningen heter "handelsavtalet" och efter "moderna produktionsmetoder" och "produktion i låglöneländer" är det den främsta anledningen till våra låga konsumentproduktspriser.
Så...kan ni komma med vettiga, faktabaserade argument?
 
Det verkar som att det mesta är bättre än Lidls påsar. Själv brukar jag, alltefter tid och håg, komponera egna rätter utifrån t ex pås-soppor eller Blå Bands vegetariska färsmixer
och snabbkokta spaghetti. Man tillsätter kanske hälften av den rekommenderade vatenmängden till soppan, plus spaghettin.
Sen tillkommer potatismos eller cous-cous för mättnaden.

När jag måste proviantera utomlands stressas fantasin - en hel del produkter har tyvärr rätt långa koktider.
 
Vättlefjäll;354060 sa:
Jag är en rätt medveten konsument, särskilt med maten. Trots allt är det inga affärer som jag lägger sextiotusen eller mer i om året. På måndag öppnar en Lidl fem minuter hemifrån. Kan inte alla Lidlhatare berätta varför affären e så jävla kass o ohandlingsvärd så kan jag haka på eran bojkott? Eller är det så här att allt är snobbism? Att Lidl är en b-affär o det är ni för fina för?
Vad personalpolitiken anbelagar är alla affärer rätt kassa. Anledningen heter "handelsavtalet" och efter "moderna produktionsmetoder" och "produktion i låglöneländer" är det den främsta anledningen till våra låga konsumentproduktspriser.
Så...kan ni komma med vettiga, faktabaserade argument?


Det verkar som att det är skillnad mellan olika Lidlbutiker i olika delar av landet men de jag har erfarenhet av var inget vidare. Netto är en ganska konstig och dålig butikskedja (den är ju dansk...) men som då och då har billiga och ganska bra grejer. Lidl är lite som Netto fast sämre. De har mest konstiga och dåliga varor verkar det som (ofta med konstig äcklig smak, och jag är verkligen inte kräsen) och många vanliga saker har de inte alls. I såna butiker kan man köpa vissa OK produkter till bra pris, men man måste gå till en eller flera andra butiker för att ens få ihop en kasse helt normala standardbasvaror. Det är ofta lite av ett lotteri och man får experimentera sig fram genom deras sortiment för att komma fram till vad som är acceptabelt och vad som är skräp. Om man har en Lidl eller de lite bättre Netto i närheten kan man då och då göra en sväng förbi och se om de har något bra erbjudande, men att handla alla de varor man behöver där kan man inte räkna med, eftersom de ofta helt enkelt inte har många vanliga produkter. Ironiskt nog har dessa kedjor gjort att man nästan börjat handla på gammalt sätt igen eftersom man blir tvungen att gå till flera olika butiker för att få tag i de saker man behöver. Ett starkt skäl att bojkotta Lidl är deras fullständigt idiotiska kassor. En yta stor som en skärbräda är allt som finns efter bandet och kassan och det är något av ett cirkusnummer för kunder och personal att hantera detta system. Detta irriterar mig väldigt mycket och då jag inte gillar korkade opraktiska saker så är detta nästan skäl nog att bojkotta Lidl!
 
Citerar mig själv från högre upp i tråden:

Skulle du kunna utveckla detta o kanske avslöja den ideologiska bakgrunden till din ståndpunkt?

Härmapa...

Genomrutten personalpolitik, fientlig inställning till facket och onödigt långa transportsträckor av matvaror.
Gäller inte det alla svenska matvarubutiker? Raljerande åsido, på vilket sätt är personalpolitiken genomrutten? Eller snarare, genomruttnare än t ex Hemköp?

Gröna gubben...Jag har ju besökt båda kedjorna o tycker nog att du tar i lite i överkant. Visst håller jag med dig om att varken Netto eller Lidl duger som enda butik men med tanke på plånboken(o att Lidl, Willys, Hemköp o Ica ligger inom femhundra meter i Majorna)tycker jag det funkar till mycket.
 
personligen uppskattar jag inte personalpolitiken och hur företag som lidl uttnyttjatr arbetsrätten på värsta tänkbara sätt.. jag har råd att inte handla på lidl och den typen av företag men jag har inga problem med att andra som inte har möjligeheten eller helt enkelt skiter i vilket handlar där..
 
Kassan på Lidl: Urbota dum konstruktion

Jag har gångavstånd till närmste Lidlbuktik men det är inte ofta jag går eller cyklar dit.
Första gången jag var till Lidl 2006-04-13 finns beskrivet på http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=37107&highlight=lidl

Precis som bl.a. Grön Gubbe konstaterar jag att dom har missat att varorna man köper måste förvaras någonstans tiden mellan att dom är skanndei kassan och man har betalat. Kassan på Lidl platsar rätt högt på avdelningen för ”Urbota dum konstruktion” http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40760 .

Per
 
Gäller inte det alla svenska matvarubutiker? Raljerande åsido, på vilket sätt är personalpolitiken genomrutten? Eller snarare, genomruttnare än t ex Hemköp?

Enbart deltidsarbete kombinerat med lojalitetsplikt. Inte en allt för lysande situation när lönen är så låg att anställda måste stämpla för att överleva.
Att dessutom behöva hämta nyckel hos chefen för att få tillgång till toaletten är knappast nödvändigt i en butik.
Det finns en hel del mer att anmärka på, men dessa två argument räcker bra för mig.
Jag har inte heller påstått att Hemköp är en bra arbetsgivare. Men mig veterligen är det inte lika illa där.

Jag gör helt enkelt mitt val att inte handla på Lidl eftersom jag tror att arbetssituationen där är under all kritik.
Och du handlar antagligen på Lidl eftersom du tror att arbetssituationen där är acceptabel, alt. skiter fullständigt i vilket.
 
Öhh, jag vet inte, men typ samtliga mataffärer jag besökt på europeiska fastlandet har varit av samma modells som lidls, är det inte bara så att vi är bakvända här uppe i norr?

Gillar inte för övrigt lidl heller, men de har en del bra tysk mat. Mer i början, nu verkar de fasa ut det. Hoppas aldi kommer och frälser mig.

Kul att somliga vägrar att handla på lidl pga arbetsmiljön och arbetspolitik. Slår vad om att man hos samma människor hittar saker från IKEA, HM, Nike och andra notoriska slavdrivare (bokstavligen talat). Men det klart, solidariteten sträcker sig väl kanske bara till svenskar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.