Grilla falukorv

Klart att man ska grilla falukorv, även om lite av varje annat grillas ibland, senast idag en choritzo.

Godast är nog att klämma den grillade korvbiten i en mjukkaka så den smälter smöret.

/Ulf
 
Jag har en teori med att gränsen sammanfaller med var det går att beställa en parisare på den lokala korvmojjen kanske. (En parisare är för de oinvigda en gigantisk falukorvsskiva i hamburgerbröd med diverse tillbehör) Min erfarenhet är att den gränsen går någonstans kring dalälven...

/Martin
 
Sundsvall

Det erkännes att i Sundsvall grillas korven som på 08-vis. Grillkorv på pinne.

Erkännas ska också att min flickvän från Luleå (som jag träffat i 08-land) fått mig på bättre tankar. Nu grillas mest falukorv.

//A
 
Jag har en teori med att gränsen sammanfaller med var det går att beställa en parisare på den lokala korvmojjen kanske. (En parisare är för de oinvigda en gigantisk falukorvsskiva i hamburgerbröd med diverse tillbehör) Min erfarenhet är att den gränsen går någonstans kring dalälven...

/Martin

Som hybridnorrlänning, född i Stockholm av norrländska föräldrar, förstår jag trådstartarens situation. Falukorv är ej comme il faut i Eken. Vidare håller jag med plast att parisarföreteelsen borde vara den sanna gränsdragningen. Bäst parisare har Bigges i Umeå.
 
Falukorv sedan barnsben

Först en geografisk bestämmelse, jag är född i Jamtland och har fördelat på 82% av min levnad bott i Jamtland, Medelpad, Ångermanland och Västerbotten. Nu bor jag i Mälardalen.

Grillat skivor av falukorv har jag gjort sedan jag började vara ute i markerna å det var tidigt ehuru det tidigt mest rörde sig att sota korv då jag inte hade tålamodet att vänta på rätta grillglöden.

Och falukorven är en delikat korv som smakar utmärkt grillad ute och stekt hemma, jag är ytterligt skeptisk till kokt falukorv. Härom året när jag var och handlade på COOP Extra i Märsta så överhörde jag en konversation mellan två män som gick där handlande tillsammans:
- Du som är kock handlar du falukorv?​
- Falukorv är kockarnas favorit hemma, bra mat gjord på bra råvaror och går att variera oändligt svarade den som uppenbart då var kocken i duon.​

I Sundsvall under åttiotalet fanns ett kafe som hette National där serverades rejäla mackor i storlekarna kvarts, halv och hel rågkaka med bl.a. pålägg av stektfalukorv med stekt ägg och sallat . Sist jag var i Sundsvall var där till min stora besvikelse en tapasbar, vad mättar väl en oliv omkramad av en sardellfile mot en rejäl falukorvsmacka. För övrigt ett vanligt smörgåspålägg på matsäcksmackor under min uppväxt, falukorven alltså.

Men jag har inte sett andra än oss i familjen grillat falukorv när jag varit på kollektiva utflykter med sonen här i Knivsta, har inte tänkt på det förräns jag läste denna tråd. Men tilläggas bör att ingen tittat snett på oss för våra falukorvsskivor på tilltäljd grillpinne.

När det gäller vilket falukorvsmärke som är bäst så är den diskutionen lika lätt att föra i mål som den om vems mamma som gör de bästa köttbullarna eller kokar den bästa pölsan som förövrigt skall innehålla korngryn oaktat vad som står i aktad svensk skönlitteratur.

Grillar ni skivor av rimmat sidfläsk vid glöden av den falnade lägerelden? Om inte prova det är gott och ger en klart rustik vildmarksimage.
 
haha skulle ja grilla hot dogs här i så skulle troligtvis folk fråga om jag inte skulle vilja ha en falukorv istället, på en pinne från skogen givetvis:p nåja nog finns det folk som grillar hot dogs här i piteå också men 95% har med sig falukorv..
 
Vi grillar falukorv även på västkusten. Så inte finns det någon geografisk gräns. Jag tror att det beror på vilka kullinariska influenser man har. Mina gamla scoutledare jagade en del i Jämtland så det kanske kommer därifrån

Baconlindad falukorv i tunnbröd med mos till mumma.

/Mattias
Morlanda Scoutkår på västkusten
 
Jag fick just en vision..

vad tror ni om att spetsa en hotdog från änden på en pinne, och sen sätta en spiral pinnbröd runt om?
Jag tycker det låter som en given klassiker!

Men här hemma i umeå så är det falukorv som gäller för det mesta, fast det är ju lite sårt med bröd såklart..
 
Grilla falu ute och även hemma i öppna spisen på fredag var standard med start i mitten av 70-talet :) En läsk och chips framför Dallas och lyckan var gjord haha. Uppväxt utanför Luleå.

PS. Roligaste parisar-målet är/var "Tradartuttar med äggvårtor" på Matvraket i Älandsbro (griffeltavlan med det målet var borta i somras). Det var 2 st rostbröd i botten, ovanpå det 2 st parisare och på toppen 2 st stekta ägg "sunny side up".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Grilla grönsaker? Friluftsmat 5
peter1959 Grilla inomhus???? Friluftsmat 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.