Helikopterfiske i Riksgränsen?

Tja!

Planen för sommaren är att jag och min respektive tar en helikopter ut på fjället. Fjällvandringar skall ske UTAN ryggsäck för bästa komfort ;-)

Tanken är att vi lyfter upp på kalfjället och slår upp ett basläger i närheten av ett vettigt fiskevatten, och går dagspromenader i en fyrklöver däromrking. Vi har förälskat oss i trakterna söder om Katterjaure vid riksgränsen och grunnar på om man inte borde dit ign.

Frågor:
1) Vad kostar en tur&retur med helikopter? Typ en mil fågelvägen kommer att räcka.
2) Vem vänder man sig till i de trakterna?
3) Finns det ÄNNU trevligare områden att besöka?

MVH!
/HerrBerg
 
Granbacken; sa:
Ganska störande med helikoptrar...

Jo, det är ju självklart att ortsbefolkningen skall undvika att tjäna pengar på sina naturtillgångar. Vadfan, kan de inte bara sitta i sina lappkåtor och vara genuina?

Vi stockholmare har ju vissa krav på hur fjällvärlden skall vara beskaffad *ler brett*

Allvarligt talat, finns det någon aktör med verksamhet från riksgränsen?
 
HerrBerg; sa:
Granbacken; sa:
Ganska störande med helikoptrar...

Jo, det är ju självklart att ortsbefolkningen skall undvika att tjäna pengar på sina naturtillgångar. Vadfan, kan de inte bara sitta i sina lappkåtor och vara genuina?

Vi stockholmare har ju vissa krav på hur fjällvärlden skall vara beskaffad *ler brett*

Allvarligt talat, finns det någon aktör med verksamhet från riksgränsen?

Kirunaflyg är väl i princip allenarådande numera sedan de köpt upp några konkurrenter (bl.a. polarhelikopter). De har baser i bl.a. Kurravaara utanför Kiruna, Abisko och Nikkaluokta. Fisketurister flyger oftast från Kurravaara eller Nikkaluokta beroende på vart de ska. Fisket runt Riksgränsen räknas nog inte till de bättre och jag skulle nog rekommendera andra ställen. Sandåslandet med bl.a. Rostujaure och jokkar i området är ju vida känt. Sen finns det ju en hel del andra ställen också. Mitt tips är att utgå från Kurravaara el Nikkaluokta. Sen beror det väl lite på vad ni vill fiska och med vad.
 
HerrBerg; sa:
1) Vad kostar en tur&retur med helikopter? Typ en mil fågelvägen kommer att räcka.
2) Vem vänder man sig till i de trakterna?
3) Finns det ÄNNU trevligare områden att besöka?

1) Kanske 2 000 per skalle skulle jag säga så här på rak arm.

2) Se Dave1's svar

3) Japp!
 
Det klart du har ju växthuseffekten, men det kanske man inte tänker på när man är stockholmare... Pengar är ju viktigare.
 
Granbacken; sa:
Det klart du har ju växthuseffekten, men det kanske man inte tänker på när man är stockholmare... Pengar är ju viktigare.

Tck gode gud för växthuseffekten. Utan den inget liv så som vi känner till det på jorden! ;)

/Jesper
Som tycker att en dygnsmedeltemperatur på runt -19°C är lite i kyligaste laget, om man har det året runt...
Sen så har vi ju den globala uppvärmningen men det är en helt annan historia...
 
Varför tar man inte det på alvar? Visst är det kanske skönt för dig att blir lite varmare. Men du kanske trot att de skojar om torkan i Afika.
Fast det är klart, det kräver ju att man tänker på andra..
 
Granbacken; sa:
Varför tar man inte det på alvar? Visst är det kanske skönt för dig att blir lite varmare. Men du kanske trot att de skojar om torkan i Afika.
Fast det är klart, det kräver ju att man tänker på andra..

Nu är det inte någon som inte tagit något på allvar. Men faktum kvarstår att det inte är växthuseffekten vi ska vara oroliga för, den är en förutsättning för nästan allt liv här på jorden. Som jag skrev ovan så är problemet den globala uppvärmningen, dvs en ökning av den globala dygnsmedeltemperaturen.

På något sätt så upplever jag just det här med begreppsförvirring med växthuseffekten och den globala uppvärmningen som symptomatiskt för miljörörelsen. Man har ett så väl inarbetat mantra att man inte reflekterar över vad det är man egentligen säger. För att vara trovärdig bör man veta innebörden av de ord man uttalar.

/Jesper
 
Är det inte så att ökade växthuseffekten orsakar den globala uppvärmingen... Man talar om en ökad eller galloperande växthuseffekt...
Du har rätt i att de båda orden är olika begrepp men den globala uppvärmningen sker tack vare växthuseffekten.
 
Om man nu ska ta upp det här med växthuseffekt i sammanhanget så kanske man även bör ställa det i relation till de som tar bil, flyg och till viss del tåg till fjällen. Eller de som kör sin 2-takts 15 år gamla gräsklippare en timma i veckan. Tio minuters helikopterflygning är nog i sammanhanget en s k "piss i oceanen". Då ser jag skotrar som ett betydligt större störmoment i såväl fjäll- som i den omedelbara hemmiljön.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
divadiva helikopterfiske Fiske 0
nille123 Fisk vid Riksgränsen Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.