Har någon paddlat Råstoetno?

Vi är ett gäng från skåne som åker på flugfiske i Lappland första veckan i Juli varje år. Jag skulle nog inte överleva utan det. I år ska vi paddla Råstoetno från Råstojaure ner i Lainio älv eller Taavaetno ner i Lainio älv.Helikoptern är redan bokad den 30 e juni. Några av oss har inte paddlat så mycket och jag har hört att Råstoetno är svårpaddlad och vore tacksam för info.....
 
Kamvandraren; sa:
Paddlade(gummibåt iofs) Tavvaätno - Lainioälven för 15 år sedan. Endast ett par lite stridare forsar på vägen. Går att forcera. Vet dock inte med Råstoätno.

Har också paddlat delar av sträckan, då med kanadensare med kapell. Har för mig att vi landade med flyget i en liten sjö som hette Roavvejavri, bar över en liten sandås till Davvaeatnu och sedan paddlade ner till Huukanma strax norr om Kangos. En av de finare veckopaddlingar jag gjort. Fantastisk natur i de högre delarna, dvs sandåsland. Längre ner mer skog och en mycket fin kanjon.

Vattenstånd cirka 2 meter över normalt, vilket innebar en hel del problem. Vissa sträckor paddlades i skog på strand, vissa forsar var större och svårare än de normalt skulle varit, medan en del större forsar hade "slätats ut" av det höga vattenståndet.

Ska ni åka gummibåt eller paddla kanot?

ps. Trots att det var så mycket vatten under vår paddling så var de övre delarna av Davvaeatnu ganska grunda, kan tänka mig att även Råstoeatnu är av det grundare slaget. ds.
[Ändrat av öringen 2007-02-28 kl 09:39]
 
Råstoätno svårpaddlat...

Har hört av en kompis som paddlade Råstoätno att den är väldigt stenig och svårforcerad. Har för mig att det är rätt mycket fors också...

Kanske Tavaätno är ett bättre alternativ?
 
Råstoätno är nog ett par snäpp värre att paddla än Tavva. Även jag har paddlat Tavva ner till Kangos under 15 fantastiska dagar för något år sedan. Vår första plan då var att paddla Rostu men vi blev rekommenderade av flera att tänka om då Rostuätno som sagt är betydligt "trixigare" än Tavva. Detta konfirmeras även av paddelbeskrivningen. Ska ni ha gummibåt eller kanot? Räkna med att bära flera sträckor om ni väljer Rostu.

Tavvaätno och Lainioälven var dock inga större problem att ta sig fram på. Vi landade på Råvvejaure och sträckan ner till Rostu-bifurkationen bjöd på några mindre forsar som trots ganska lågt vatten var relativt lättforcerade. Efter bifurkationen är det småforsigt och snabbrinnande i flera kilometer. Först någon mil ner från bifurkationen kommer forsar med högre graderingar.

Om ni är intresserade så förde jag över den stensilerade älvbeskrivningen till fjällkartan/gröna kartan (1:100000/1:50000 respektive). Denna omfattar hela Tavvaätno, Råstoätno och Lainioälven ner till efter Kangos med gradering och beskrivning av forsar. Denna stämde mycket bra med verkligheten men svårigheten kan ju variera med vattenstånd. Ett tips är att "navigera" med gps så att man hinner förbereda sig innan större forsar. Särskilt viktigt om ni är lite ovana.

Tänk även på att både de första kilometrarna av Rostu och Tavva numera är kvoterade.

Om ni har gummibåt så se till att ha med mycket lagningsmaterial. Vår båt var ständigt lite vattenfylld pga småhål som vi slet upp i de grunda forsarna. Mest problem hade vi dock nära Kangos där älven var väldigt grund. Trots en välpackad 12-personers norrbåt behövde vi inte bära något i Tavvaätno och då var det ändå relativt lågt vattenstånd. Lite "trix" i forsarna får man dock räkna med.

Efter vår tur skrev jag en liten artikel om turen här på utsidan: http://www.utsidan.se/ddb/reportage/alla/553.htm

Ang. paddelbeskrivningarna så kan jag leta fram dom om ni vill kopiera. Maila mig isf på david@djb.se


[Ändrat av dave1 2007-02-28 kl 10:34]
 
Råstoätno är nog svårare..

...än Tavaätno. I Råsto finns ett par relativt stora fall och forsarna är också relativt branta på vissa ställen. Jag har inte själv paddlat där men väl gått vid sidan och fiskat. Jag skulle nog välja Tava om jag skulle ge mig ut på en sådan tur.

Sök till det kvoterade vattnet i Tavva det ska vara en otroligt bra sträcka.

//Nils
 
Hej o tack för svaret. Vi ska paddla med gummikanoter. Har hört att Tavva är grund på sina ställen. Vi får nog söka kvotering i bägge älvarna o paddla där vi får kvotering helt enkelt.
 
FY FAN ÖRINGEN!

Nu kommer hela den här trippen tillbaka till mig(jag hade på nåt sätt förträngt den)

Vi hyrde(jag och min morbror) gummibåt och flygskjuts av ovannämnda företag. Innan vi drog iväg från piloten så nämnde han att ett par som hyrt gummiflotte tidigare hade forcerat forsarna så till den milda grad att dom förstört gummit i botten på flotten(på deras excellenta ryskimporterade gummibåt). Hej fy fan vilket sätt menade jag på "det skulle minsann inte vi göra"

Vi tänkte inte mer på detta utan monterade ihop vår gummibåt nere vid stranden. Jag sa till min morbror:
-Varför har dom plywood i botten på flotten?
Han svarade:
-För stabilitetens skull...

Ack om jag vetat...Ung(nåja relativt) och grön(ja när det gällde "forsränning") så insåg jag inte att grunda strömmar i kombination med rysktillverkad gummiflotte med plywoodbotten inte är en lyckad kombination.

Vi släpade flotten över Tavvaätnos många mycket grunda forsar utan packning för att få den flott.

Ca 3-4 km innan Tavva- och Råstoätno bildar Lainio älv så grundstötte vi...resultat, en 25 cm reva i gummibottnen. Båten vattenfylldes upp till ca 10 cm från relingen. Vi gick igenom flottens "reparationskit" och kunde inte finna någonting som kunde laga detta hål...jomenvisst...riktigt rolig forsränning framöver...

Från denna stund fram till dess att vi gled in till strandbrinken där vi begärt hämtning tre dygn senare så hade jag INGA torra kläder, en dyngsur sovsäck, ett vattensjukt gammalt jävla fjällräventarfalatält att sova i.

Jag höll på att ge upp när en av flottens tre flytelement gav upp MITT I (och jag menar verkligen tamejfan mitt i) en av de stridaste forsarna i Lainioälven.

Jag trodde att jag ensam skulle få ta mig till civilicerade trakter då min morbror efter det att vi forcerat deltat(där Lainioälven förgrenar sig för att senare återigen rinna samman till EN älv) efter att ha försökt dra igång motorn(30-40 drag i snöret efter att ha burit vattensjuka ryggsäckar och "bagar" nerför deltat och SLÄPAT den gudsförbannadeflottjäveln nerför småbäckarna) tittade på mig med glasartad blick och sa:
-Jag hör forsen där borta, varvid han pekade mot nåt jävla fjäll bortom en långsatansmyrjävel...

Jaha tänkte jag...nu har gubben blivit tokig av alla umbäranden och ansträngningar...

En annan jävligt rolig grej med den här färden var att när det tredje flytelementet havererade mitt i forsen så flöt vår reservdunk med bensin (som vi skulle ha för att köra motorn de sista 1,5 milen av totalt lugnflytande lainioälv)iväg - vi återfann den aldrig...

I en annan ström så gick min lilla plywoodpaddel av så nu kunde vi bara paddla med 1,5 paddel nerför de sista 1,5 milen i stället för att köra motorn(ingen bensin som sagt var)

Jag gjorde under den här färden inbrott i ett båthus där jag upptäckte en burk med tjära så att vi under det IHÅLLANDE(som jag glömt att nämna och som fortgick från dess att båtbotten gick sönder till dess att vi blev hämtade) regnet kunde göra upp en eld att värma oss vid.

Kom ihåg allt var blött, sovsäckar, tält, kläder, flotte u name it! Brottet är dock preskriberat vid det här laget och vi lämnade en lapp med vår adress dit båthusinnehavaren kunde vända sig(han hörde aldrig av sig) om han ville ha ersättning för det sönderslagna låset(min morbror var vid tidpunkten för brottet ansvarig för skogsforskningen i sverige och det skulle ha varit känsligt för honom om detta kom ut -oops!)

Vi paddlade nerför den lugnflytande sträckan på 1,5 mil "iförda" endast 1,5 paddel och innan vi kom fram till avhämtningsplatsen så övertygade min morbror mig om att jag inte skulle bära hand på den som skulle hämta upp oss för han hade ingenting att göra med att båten vi hyrt hade plywoodbotten...

Fisket då?
-Jo vars en gädda på 1 kg i Tavvaätno och ett par harrar på 6-7 hg i Harrejokk + nån harr på 5-6 hg i Tavva var väl behållningen fiskemässigt.

En rolig händelse(som numera är preskriberad) hände nån gång i mitten av sträckan som vi färdades på. Vi hade slagit läger och skulle fiska. Miljoner öring- och laxsmolt som högg så fort draget/flugan/spinnaren träffade vattenytan hetsade upp min morbror och jag som var jävligt less på äventyret/fisket/resan beslöt mig för att krypa in i min blöta sovsäck i mitt blöta tält och försöka somna av utmattning.

På morgonen när jag vaknade OBS! ensam i tältet OBS!(dyngsur utrustning) och huttrande kravlande ut genom tältöppningen så såg jag min morbror stående vid en röd 10 litershink(till min morbrors försvar hör att han är av den gamla norrländska stammen där fångat vilt/fisk är för familjens försörjning) stolt...jag gick fram till hinken och såg typ 100 laxsmolt på 50-100 gram vardera tillsammans med 50 1-2 hg öringar fylla hinken till 3/4.
-Bra jobbat, sa jag trött stekte 10-15 "sardiner" med potatismos till frukost.

Hinken som min morbror avsåg ta med sig hem försvann senare under färden tillsammans med bensindunken...

Hursomhelst, under den här färden nerför Lainio älv(som ni grabbar precis tänker er at genomföra) så insåg jag att trots att jag var i 20-årsåldern så var min morbror mer "adapted" för vildmarksleverne än jag. Mycket vatten har flutit under broarna sen dess och jag önskar er:

God Tur!
 
Tack för du tog dig tid. Det verkar som ingen rekommenderar Råstoetno men det gör mig nog ännu mer sugen på det men får väl varna dom andra också. Och jag har väntat på att komma upp till Råstojaure ända sedan jag läste om det i fiske för alla ca 1993 men det har aldrig blivit just dit. Men Taava är nog kanon och då får man ju Harrejohka på köpet. Vi ska paddla gummikanoter. mvh
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...