Äggpulver dosering

Undertecknad fick lite äggpulver av en bekant. Tyvärr så kunde han inte upplysa mig om doseringen. Jag undrar hur mycket äggpulver, i milligram eller milliliter, man behöver för att det ska motsvara ett färskt normalägg?
Hoppas att någon av er vet något om detta, så slipper jag väga och torka ett ägg själv. Tack på förhand!

Mvh Lars
 
Svarar på mitt eget inlägg:

Hittade en upppgift på forumet om att 75% av äggets vikt försvinner efter torkning!
Nu blev det ju enklare att räkna ut doseringen av äggpulvret!

Mvh Lars
 
Ja jag har också torkat ägg själv och det smakade ägg när man gjorde omelett av det sen.

Fast det verkar betydligt enklare att köpa färdigt pulver. Det spraytorkas tydligen. Läste nån artikel om att det är ett svenskt företag som är jättestort (störst i Europa tror jag) men det mesta de gör går på export eller till industrin.
 
Annars så kan man ju använda sojamjöl, det är ju inte ägg, emn har ganska liknande egenskaper och näringsinnehåll.. Dock så har jag aldrig testat men har funderat på det många gånger.

(och då går 500 gram på typ 18 kr)
 
Hur torkar man ägg? Jag har just gett mig in på området torkning efter att ha tröttnat på REAL (ok, egentligen priserna) och försöker nu torka allt som torkas kan.
 
PI62; sa:
Hur torkar man ägg?

Du gör en form av folie eller använder en pajform.
Vispa upp äggen lätt och häll i formen, det får inte bli så tjockt lager.
Torka i 50 grader till det blir hårt och krackerlerat.
Krossa sedan till ett pulver i en mortel.

Väg gärna före/efter. 4 ägg väger ca 200g, torkar du bort 150g ska du alltså sätta i 1,5 dl vatten.

Tycker inte att det fastnar så farligt i folien.

egg.jpg
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.