Om vakuumförpackare

Re: Vakuumförpackning är mycket praktiskt...

tr; sa:
Strykarräven; sa:
Man ska nog tro rätt mycket om sig själv och sin matlagningshygien innan man finner det lönt att sterilisera t ex köpta plastpåsar för att packa barnmat i. Oavsett vacuumet. Vacuumförpackningen är väl mest till för

Mina erfarenheter av vackad mat på sjön är mycket goda.
Jag brukar be handelsmannen att /dela och/ vacka om biffarna etc i lämpliga stycken. Så får man det ordentligt gjort, dessutom i extra tjocka och hållbara påsar. Har aldrig hänt att dom inte haft tid, inte ens när jag någon gång plågat dom i rusningstid på fredagseftermiddagen - man betalar ju faktiskt rätt bra för sig...

Men man kanske inte kan komma in med medhavd kaggfiskad småharr (vad nu det är).

Jag har också tänkt på att gå med mitt lilla problem till en mataffär med charkdisk. Men antagligen har de hårda hygienregler och kan väl inte hålla på med barnmat på sin fina vakuumförpackare som är till för köttet? Eller? Någon som vet?

Jag skulle kunna tänka mig att betala för att få detta fixat.

[Ändrat av ^_^ 2007-02-22 kl 15:22]
 
^_^; sa:
Mina funderingar när det gäller vakuumförpackare gäller barnmat. Ska kanske ut på en tur med en kompis som har barn nämligen. Jag har diskuterat mycket om torkning av maten, men det verkar luta åt att det blir köpt barnmat (som jag måste bära, puh!). Vore rätt skönt att skippa glasförpackningarna om man säger så.

Men jag vet inte om jag vill lägga 2.500 kronor på en vakuumförpackare som jag bara behöver en enda gång. Den andra varianten är att styrketräna ordentligt och öva att gå med tung packning. Ryggan kommer gå på 17.5 kilo och utrustningens totalvikt kommer vara 20 kilo. Nu ska vi ju bara gå fem kilometer för att slå upp ett basläger, men jag tycker ändå att det är en rejäl utmaning.

Kan man hyra en sherpa i Sverige??


[Ändrat av ^_^ 2007-02-22 kl 07:25]

Kan du inte starta en tråd om barnmat på vandring? Borde finnas myriader med erfarenheter som inte innebär glasburkar.

Jörgen

PS. Sherpa stavas "make" på svenska. Ganska dyra...
 
NUI; sa:
^_^; sa:
Mina funderingar när det gäller vakuumförpackare gäller barnmat. Ska kanske ut på en tur med en kompis som har barn nämligen. Jag har diskuterat mycket om torkning av maten, men det verkar luta åt att det blir köpt barnmat (som jag måste bära, puh!). Vore rätt skönt att skippa glasförpackningarna om man säger så.

Men jag vet inte om jag vill lägga 2.500 kronor på en vakuumförpackare som jag bara behöver en enda gång. Den andra varianten är att styrketräna ordentligt och öva att gå med tung packning. Ryggan kommer gå på 17.5 kilo och utrustningens totalvikt kommer vara 20 kilo. Nu ska vi ju bara gå fem kilometer för att slå upp ett basläger, men jag tycker ändå att det är en rejäl utmaning.

Kan man hyra en sherpa i Sverige??


[Ändrat av ^_^ 2007-02-22 kl 07:25]

Kan du inte starta en tråd om barnmat på vandring? Borde finnas myriader med erfarenheter som inte innebär glasburkar.

Jörgen

PS. Sherpa stavas "make" på svenska. Ganska dyra...

Hihi, make har jag redan men han ska inte med på just denna turen.

Du har helt rätt, jag får starta en ny tråd helt enkelt.
 
Mycket intressant tråd som jag fick "nys om" via en sökning gällande vakuumförpackning.
Jag vet lite om det då det råkar tillhöra mitt jobb. Jag tänker inte försöka sälja något, men vill bara nämna några fakta.

1. Vakuum som uppnås i en s.k. kammarmaskin avlägsnar så gott som allt syre i produkten. Syrebristen gör att de allra flesta nedbrytningsbakterier dör. Därav den förlängda hållbarheten. Kammarlösa maskiner uppnår nästan samma resultat. I en bra fungerande kammarmaskin kan uppnå otroligt nära det vakuum som finns utanför vår atmosfär.
2. Hygienkraven inom matbranschen är mycket hårda. De flesta "slaktare" t.ex. här i Sverige håller en hög standard. Tyvärr finns inte alls samma hygienkrav i t.ex. grillkiosken eller på macken.
3. Temperaturen i de rum som t.ex. kött hanteras i - transport mellan rum, samt temperatur när varorna anländer till affärerna är också avgörande för matens hållbarhet.
4. Inte bara mat kan packas och förvaras under vakuum. Bank of England vakuumpackar t.ex. sedlar. Elektronik, kläder, dokument, medicin, förband..... allt tar cirka 30% mindre plats plus att de skyddas. Det enda jag INTE rekommenderar att vakuumförpacka är tejp. Den blir nämligen så hårt pressad att den blir omöhlig att använda (*ler) har testat - hehehe...
5. En vakuumförpackare ÄR dyr för den enskilde - såvida man inte har väldigt gott om pengar. De är till 95 % avsedda för företagsbruk.
6. Idag finns det dock på marknaden små, nätta, vakuumförpackare utan kammare som är överkomliga även för hushåll i inköp. Många kan betala både 5 och 6000 för en hushållsassistent. En sådan här går att få tag på för under 2000 + moms. MEN! De speciella påsar som ska till för en kammarlös maskin är mycket dyra. Om man är många i en familj och/eller har egna trädgårdsprodukter som har en tendens att råka ut för kraftig frysbränna kanske det kan vara att överväga. Man slipper nämligen frysbrännan under vakuum.
7. Barnmatsburkar t.ex. Burkarna får sitt innehåll och försluts - under vakuum. Lika med alla glasburkar. Det görs i speciella "burkförpackare".

Tills sist: Hanteringen UTANFÖR själva processen med vakuum är den verkligt kritiska - inte speciellt själva processen. men utan vakuum - ojojoj... snacka om dyrt käk! Snacka om spill från fabriker och andra.
 
Jag kommer att tänka på när vi kappseglade med farsans båt för en massa (typ 20) år sen, då var det nån som upptäckt att det var skitsmutt att vacuumförpacka kallingarna han hade med sig (blev små platta paket som var jättelätta att packa). Problemet var väl de begagnade kallingarna....
 
Jag kommer att tänka på när vi kappseglade med farsans båt för en massa (typ 20) år sen, då var det nån som upptäckt att det var skitsmutt att vacuumförpacka kallingarna han hade med sig (blev små platta paket som var jättelätta att packa). Problemet var väl de begagnade kallingarna....

Haha. kan tänka mig när man tog upp dem sen...
 
Nja, jag menade att även om de nu var smutta paket när man tog med sig dem ut så var de ju i "vanligt" format på hemvägen. Så utrymmes- och hanteringsvinsten var inte så stor jämfört med att bara ha dem i en plastpåse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Vakuumförpackare Friluftsmat 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.