Bästa bränslet?

Hej!
Jag undrara bara vad ni tycker man ska andvända för bränsle till multifuel kök..
jag har ett optimus nova och ska upp på högre höjder.
vilket tycker ni jag ska satsa på?
tänkte släpa utt ett kilo snabbmakaroner ochså, vad tror ni man ska ha till det? som såser tex..
 
osse26; sa:
Hej!
Jag undrara bara vad ni tycker man ska andvända för bränsle till multifuel kök.. jag har ett optimus nova och ska upp på högre höjder. vilket tycker ni jag ska satsa på?

Välj något som inte sotar så illa när du förvärmer. Alkylatbensin (fyrtaktsvarianten) är nog billigast och enklast att få tag på.

tänkte släpa utt ett kilo snabbmakaroner ochså, vad tror ni man ska ha till det? som såser tex..

Om du nu vill ha extremt snabba kolhydrater skulle jag rekommendera couscous istället. Det är ju i princip samma sak men med fördelen att det inte riskerar att bränna fast. En smidig variant är att koka upp nån färdig pulversås, till exempel vegetarisk köttfärssås, med för mycket vatten och sedan röra ner couscousen och låta den svälla direkt i såsen. Det blir ingen gourmetmåltid, men det är snabbt och smidigt. Det finns också snabbris som inte behöver kokas, ifall du vill ha omväxling.
 
osse26; sa:
Hej!
Jag undrara bara vad ni tycker man ska andvända för bränsle till multifuel kök..
jag har ett optimus nova och ska upp på högre höjder.
vilket tycker ni jag ska satsa på?

Kemiskt ren bensin är bäst! Sotar nästan inget. Relativt billigt. Vet dock ej hur det funkar på höghöjd, men det är överlägset annars... Har också ett nova körde med fyrtakts miljöbesin innan och fick det inte riktigt att funka bra, efter att ja fix tipset att använda ren bensin går köket som en klocka och det är lätt att starta också!

Gustaf
 
Bästa bränslet

Kemiskt ren bensin sotar ganska lite.

Bensin generellt är också det mest energirika bränslet.
Alltså flest kokade snabbmakaroner/vikt bränsle.

Nu är inte Aconcagua extremt högt men det märks tydligt om man använder fotogen i stället för bensin eller butangas i stället för propan när det är kallt och lågt tryck.

OBS!!
Se till att de inte lurar dig när du köper bränslet! Om du frågar efter kemiskt ren bensin och de bara har den lokala sörjan så kommer de garanterat säga att det är kemiskt rent och ta betalt för det.

Lycka till!
När åker du?
 
tack

jag åker om 6 dagar:)
lite pirrigt nu, packar sista prylarna och försöker att inte glömma nåt..
Ska klättra alpint så jag försöker dra ner på vikten, jag är ganska liten så jag vill ha max 30 kilo.
tack föt tippset!

-Christofer
 
Gas e minst fippel

Hej hej, vi var där för ett tag sen och släpade på bensin, dels för att spara vikt och dels för att gas är lite trögt när det är kallt.
Om jag skulle åka tillbaka skulle jag nog ta med mest gas och bara lite bensin för riktigt kalla stunder. Vill du spara mycket vikt- strunta helt i multifuelkök och bensinflaska och kör bara gas, det rekommenderar jag dock inte för Aconcagua, hellre ett av varje om ni är två för redundansens skull.
Det finns gas att köpa i Mendoza. Det är mest kallt på nätterna och inför morgongröten kan man ha gasen i sovsäcken.
 
Japp bra ide, vi är 2 och jag har multifuel och han har gas, jag har ochså ett gashuvud för säkerhets skull.
Jag tror att ,man kan köpa lite gas och sånt uppe vid Mulas.
tjoho bara 5 dagar kvar:))
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...