Torka mat

Jag har torkat grönsaker, lök, paprika, morötter, aubergin, squash, palsternacka, rotselleri, selleristjälk...
Varmfläktsugn använder jag med en öppen glipa i luckan. max 50 grader.
Marinerad älgkött har jag också provat, inte dumt det heller...
 
Anledningen till att man skall förvälla är att man ska döda de enzymer som gör att grönsakerna mognar. Torkar man dem utan att förvälla så fortsätter de mogna och blir alltså övermogna.

Men ska man inte förvara grönsakerna alltför länge innan man äter dom så tycker jag att det inte spelar någon roll.
 
Wolf25; sa:
Men ska man inte förvara grönsakerna alltför länge innan man äter dom så tycker jag att det inte spelar någon roll.

Nej, det är sant, men det beror ju mycket på vad det är. Morötter är ju t.ex. nåt som inte övermognar särskilt snabbt. Och alla grönsaker behöver inte förvällas heller.
 
ala; sa:
qag 661; sa:
Jag anser att bacon inte är lämpligt att torka. Fettet utgör en stor hälsorisk. Hållbarhetstiden är nog i kortaste laget.

Det beror ju på vad det är för tur. På en vintertur är ju knappast hållbarheten något problem och då har ju torkad bacon många fördelar såsom lägre vikt, mindre sopor och enklare tillagning än vacuumförpackad bacon...

/A

Varför ta bort det bästa? Fettet gör ju bacon SÅ GOTT!
 
Peifen; sa:
ala; sa:
qag 661; sa:
Jag anser att bacon inte är lämpligt att torka. Fettet utgör en stor hälsorisk. Hållbarhetstiden är nog i kortaste laget.

Det beror ju på vad det är för tur. På en vintertur är ju knappast hållbarheten något problem och då har ju torkad bacon många fördelar såsom lägre vikt, mindre sopor och enklare tillagning än vacuumförpackad bacon...

/A

Varför ta bort det bästa? Fettet gör ju bacon SÅ GOTT!

Har du provat att äta härsket fett någon gång?
 
Vadför livsmedel kan man köpa färdigttorkat, med gott resultat?
Tacksam för kommentarer och synpunkter. Det är första gången jag försöker mig på att torka mat så tipsen är mycket välkomna!

Det finns en hel del man kan köpa färdigt, och priset kan ofta bli billigare- och tiden minskas ju rejält!
Jag kan rekomendera en slags torkade pasta grönsaker, kommer inte ihåg märket men det finns både blandade grönsaker, CarlJahan svamp och soltorkade tomater av samma märke... hur gott som helst att blanda ner i grytor eller pasta.
Om man vill ha med soltorkade tomater så kan man torka det lite extra i ugnen på låg värme och öppen ungslucka, samma sak med torkat frukt som oftast kan torkas lite extra. Jag brukar köpa "äpplechips"(naturchips) att ha i min frukostgröt!

Sen håller jag med om att inte torka bacon, bättre att äta den vacumförpackad i början av turen -fast se upp så att den inte har börjat häskna, det finns ju inga garantier...förvara den väl innan resan!
 
Tror att jag börjar bli mycket klokare. Var och handlade igår och det resulterade i att vi nu ska torka köttfärs, potatis, svamp, och rivna morrötter.

Resterande livsmedel fick vi tag i torkade (linser, quornfärs, vita bönor, osv..) Köpte också knorrs (eller vad det nu var) bolognesemix och chilli con carnemix, så då är det ju bara att tillsätta köttfärs och extragrejer.
Till Chillin tänkte vi prova quornfärsen då den ju redan är torkad.

Vet ni om det går att få tag i kött i provianteringsbutikerna på kungsleden mellan abisko och keb? Typ rökt renkorv eller ett stycke renkött. Tänkte ha att ha till rissotton!
 
Jonik; sa:
Vet ni om det går att få tag i kött i provianteringsbutikerna på kungsleden mellan abisko och keb? Typ rökt renkorv eller ett stycke renkött. Tänkte ha att ha till rissotton!
Renkött och glödkakor brukar gå att köpa i diverse samevisten men det brukar, av ganska naturliga skäl, inte finnas i stugorna.
Risotto alla Milanese föredrar jag f.ö. att käka som den är! :)
 
Jo, svamprissotto går ju utmärkt att äta allena med mycket parmesanost, men lite salt kött till är ju inte fel!
 
Varför ta bort det bästa? Fettet gör ju bacon SÅ GOTT! [/QUOTE]

Har du provat att äta härsket fett någon gång? [/QUOTE]

Som jag var inne på tidigare så är min erfarenhet att det inte blir problem på en veckas tur med bacon vakumförpackd (i nordisk sommar fjällsmiljö).
 
Även vissa typer av salami håller bra i rumstemperatur. Det är så gott med tortellini med cheezinisås och strimlad (peppar)salami.

Många pulverpåssåser ska blandas med mjölk eller smör, men det brukar gå lika bra med vatten. Beasås till torkad lövbiff och pulverpotatismos med vitlök i, det är gott.

/Ulf
 
Hittar man "riktig" salami (eller nån annan typ av torkad eller rökt korv) så håller den antagligen bra. Men det hittar man nog inte direkt i vanliga livsmedelsaffärer (där brukar det mesta ligga i kyldisken).

Men på Coop Forum hittade jag små korvar (Teeny Weeny tror jag de hette) som säljs som "snacks". De ligger inte kylförvarade i butiken och torde alltså ha hyffsad hållbarhet. Finns en hel massa smaker, grabben (6 år) och jag hade en näve med oss när vi vandrade några dagar nu efter midsommar och använde som pålägg (han gillade inte ost, smältost, messmör eller nåt annat jag försökte med:).

Lite svåra att skära eftersom de är rätt hårda och små, men min kniv är en liten brytbladskniv så det gick hyffsat. (Skar diagonalt och sen när fingrarna började komma för nära så la jag snutten med snittsidan neråt och skar i fyra skivor på längden.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...