"Saxa" ihop digitalkartor?

Hej, vet ngn om hur och med vilka program man kan saxa ihop olika delar av digitalkartor (överlappande) genom att utnyttja den geofil som kommer med (dvs utan att behöva kalibrera manuellt som i Fugawi?). Vilka mjukvaror krävs samt vilka handgrepp?

Mvh

Jonas
 
Menar du digitaliserade bitmap kartor som lantmäteriets kartor eller vektorkartor? För det senare finns ett bulgariskt program som skär ut bitar ur stora img filer som sedan kan kompileras till en sammanhängande karta igen. Kan i skivande stund inte komma ihåg namnet. Kanske efter lunch...
 
Kartor

Yes, lantmäteriets kartor är det som avses. Kan iofs göra det i arcview men har därefter svårt få ut det i bra kvalite som tex en jpg bild eller dylikt vilket är målet.

Jonas
 
Om du bara vill titta på de olika bitarna som en stor karta (istället för att sätta ihop dem till en bildfil) så kan du använda QGIS (http://qgis.org) och ladda in alla filerna. Det fungerar bra med GeoTIFF, olika rasterformat med projektionsinfo i separat "world"-fil, Shapefiles, DEM-data, GPX, en del CSV-filer och en del andra format. Dock inte med Lantmäteriets hemliga RIK-format.

Det finns också funktioner för att spara hela kartvyn som en stor rasterfil, men du kan inte välja upplösning på rastret (jag tror att den bara kopierar skärmbilden).

Om du hittar något program som svetsar ihop olika kartrutor, lägg gärna upp en länk här - jag satt och passade ihop sex gigantiska raster i GIMP förut för att få en karta till en kanottur i Mälaren...

När jag tänker efter så kanske det är möjligt att använda programmet "montage" som kommer med ImageMagick-paketet (http://www.imagemagick.org). Jag har inte tittat närmare på det.
 
Hej,
nej jag vill kunna göra "mer" än bara titta på min ihopslagna karta. Grejen är den att jag har en hel del kartor i form av JPEG köpta via lantmäteriet (kommer med en georeferensfil)och vissa utav dessa kartor överlappar vilket gör att jag vill slå samman dessa till en jpegfil. Baggis att göra ihopslagningen i arcview men eftersom jag saknar en tilläggsmodul i programmet blir exporterna till en slutgiltig jpeg bild urusla och inge roliga alls. undrar därför om det finns andra applikationer som kan göra samma sak fast utan denna exportbegränsning.

Jonas
 
Borde gå

Är det inte så att kalibreringsfilen innehåller koordinaten för översta vänstra hörnet samt information om skalan typ m/pixel?

Då borde du kunna skarva kartor i vilket program som helst som klarar det, antingen automatiskt eller manuellt, och sedan använda den kalibreringsfil som hör till översta vänstra delen.
 
Re: Borde gå

Store; sa:
Är det inte så att kalibreringsfilen innehåller koordinaten för översta vänstra hörnet samt information om skalan typ m/pixel?

Då borde du kunna skarva kartor i vilket program som helst som klarar det, antingen automatiskt eller manuellt, och sedan använda den kalibreringsfil som hör till översta vänstra delen.

Precis! Filen innehåller precis den info du nämner. Men jag hittar inget bra program att göra ihopsaxningen. Försökte i Fugawi men utan större framgång. Tänkte kanske ngn redan gjort det och hade ett fungerande koncept dela med sig om för att slippa tröska igenom ett antal alternativlösningar. Alla förslag mottages tacksamt.

Häls

Jonas
 
Förslag på program

Till min Canon digitalkamera följer det med ett program som heter Photostich, som kombinerar TIFF- eller JPG-filer med visst överlapp. Skarvningen sker med "intelligens" och programmet läser mönster i bilden och föreslår skarvar, som man sedan kan ändra manuellt.

Till min HP scanner följer det med en liknande programvara, som gör samma sak.

Du kan jobba manuellt i ett bildbehandlingsprogram med lagerfunktion, t ex Photoshop, och lägga dina bilder i lager på lager. Justera opaciteten (genomskinligheten) på det lager som du jobbar med och flytta bilden en pixel i taget tills den överlappar bilden under. När du är klar med alla dina lager sparar du helheten under ett nytt namn, och byter namn på kalibreringsfilen så det matchar namnet på din nya bildfil.

Kartprogrammet OziExplorer har ett tilläggsprogram som heter Mapmerge som gör precis det det heter, nämligen lägger samman kartor med överlapp, som är kalibrerade för OziExplorer. http://216.218.220.254/mapmerge/mapmerge.html
 
Re: Förslag på program

Store; sa:
Till min Canon digitalkamera följer det med ett program som heter Photostich, som kombinerar TIFF- eller JPG-filer med visst överlapp. Skarvningen sker med "intelligens" och programmet läser mönster i bilden och föreslår skarvar, som man sedan kan ändra manuellt.

Till min HP scanner följer det med en liknande programvara, som gör samma sak.

Du kan jobba manuellt i ett bildbehandlingsprogram med lagerfunktion, t ex Photoshop, och lägga dina bilder i lager på lager. Justera opaciteten (genomskinligheten) på det lager som du jobbar med och flytta bilden en pixel i taget tills den överlappar bilden under. När du är klar med alla dina lager sparar du helheten under ett nytt namn, och byter namn på kalibreringsfilen så det matchar namnet på din nya bildfil.

Kartprogrammet OziExplorer har ett tilläggsprogram som heter Mapmerge som gör precis det det heter, nämligen lägger samman kartor med överlapp, som är kalibrerade för OziExplorer. http://216.218.220.254/mapmerge/mapmerge.html

Ok och tack för förslagen som verkar bra, spec.Photoshopförslaget. Antar om man sparar georeferensfilen för ett av ytterhörnen i den ihopstitchade kartan så borde det sen räcka för att kunna kalibrera kartan i vilket annat kartprogram som helst. Blir lite pill dock att sätta ihop om man har många jpeg kartbilder. Arcview fixar det elegant när man importerar alla filerna men som sagt, för snygga jpegkartor krävs en modul jag inte förfogar över (lika med betala mer pengar) för att kunna exportera bra kartor till andra applikationer.

häls

jonas
 
Med MS Excel kan man göra det mesta!

Jonas.O; sa:
Hej,
nej jag vill kunna göra "mer" än bara titta på min ihopslagna karta. Grejen är den att jag har en hel del kartor i form av JPEG köpta via lantmäteriet (kommer med en georeferensfil)och vissa utav dessa kartor överlappar vilket gör att jag vill slå samman dessa till en jpegfil. Baggis att göra ihopslagningen i arcview men eftersom jag saknar en tilläggsmodul i programmet blir exporterna till en slutgiltig jpeg bild urusla och inge roliga alls. undrar därför om det finns andra applikationer som kan göra samma sak fast utan denna exportbegränsning.

Jonas

Hej,
Jag hade ungefär samma problemställning och löste det till en början genom att infoga jpg-bilderna till ett blad i Excel och där pussla ihop dem. Genom att därefter gruppera dem till en grupp, kopiera gruppen och klista in - special kan man få en enda stor bild i Excel. Denna bild kopieras därefter till t.ex. Photoshop eller Paintshop Pro där man kan spara bilden som jpg-fil.

Att lägga detta pussel manuellt kunde givetvis inte ske felfritt varför jag slutligen skrev ett makro i Excel (Visual Basic for Applications) som utförde detta helt automatiskt: Programmet letar reda på alla jpg-filer med motsvarande koordinatfiler i en given folder. Jpg-bilderna infogas i ett Excel-blad. Koordinaterna läses av och motsvarande jpg-bild placeras på exakt rätt plats. Slutligen grupperas allt till en enda bild. Allt på några sekunder.

Om detta låter intressant skulle jag lätt kunna kolla om mitt program, efter vissa mindre justeringar, skulle lösa dina problem.

Hälsningar från Bohuslän,
Ulf Nilsson
 
Excel

Hej,
jo det lät som något jag skulle kunna använda för att snabbt och bra saxa ihop mina kartsnuttar. Finns det möjlighet ta del av ditt ihopknåpade VB macro och testa hur det funkar med mina kartsnuttar?

Mvh

Jonas
 
Jag modifierar gärna min VB kod

Visst skickar jag gärna koden men den kommer inte att fungera för din applikation. Den måste modifieras något och det effektivaste vore om jag gjorde detta, och det gör jag gärna. Jag behöver bara följande:
1. Exempel på filnamn hos jpg-filerna och koordinatfilerna. Hur ser man vilken koordinatfil som hör till vilken jpg-fil? Har de samma namn men olika filändelser?
2. Ett exempel på innehållet i en koordinatfil. Kan du öppna filen i Anteckningar och klista in det i ditt svar? Hur skall man läsa texten? Är det Rikets Näts koordinater för översta vänstra hörnet och nedre högra hörnet som finns i filen, eller? Maila gärna en sådan koordinatfil till mig.

Mvh
Ulf N.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...