Äldre Hilleberg, lite problem

Jag har ett äldre Hilleberg Keron.
Jag har iakttagit ett par saker som jag gärna vill lyfta här på forumet.
Stängerna, som inte är som nuvarande designen, glider inte igenom kanalerna, utan ”fastnar” i skarvarna. Detta är kanske inget man kan göra något åt, men om någon har modifierat sina stänger på nått sätt så vore det kul att höra.

Den andra saken är att det är riktigt hårt när man ska föra in stången i hylsan, efter att ha skjutit den igenom kanalen. Det verkar inte gå att förlänga remmen som håller i hylsan, dessvärre. Någon som har tips?
Ska det verkligen nästan vara smärtsamt att få i stången?

Det sista är att golvet släpper igenom lite fukt. Jag har funderat på att köpa ett footprint, men om det finns något annat som man kan göra, så vore det bra att veta. Med vänlig hälsning
 
Golvet kan du få utbytt av Hilleberg. Låter som duken krympt lite i stångkanalerna eller generellt. Prova att korta stängerna 2-3 cm.

Thure
 
Prova först med att ringa eller maila Hilleberg, deras kundservice är mycket bra. Som Thureb skrev, golvet kan Hilleberg byta till en överkomlig kostnad vilket är bättre än att köpa ett footprint. Även med ett footprint finns det risk att regnvatten kan tränga in mellan footprint och ordinarie innertältgolv så du tjänar i alla situationer på att innertältets golv är tätt. Skall du dessutom bära tältet på tur är det ganska skönt att slippa släpa på den extra vikten av footprintet.

Vad gäller stängerna har jag ingen liknande upplevelse, men kan du ha äldre stänger av glasfibertyp med skarvhylsor eller är de av nyare design helt i aluminium? Är skarvarna mellan stångsektionerna ok eller deformerade som gör att de fastnar i kanalen? Om stångsektionerna "fastnar" i kanalen och går isär kanske du behöver byta den invändiga resåren som kan ha förlorat spänst?
Hillebergs kanaler är avsedda att rymma dubbla stänger, så det skall finnas bra med plats för att trä i och ur stängerna. Att tältet krympt låter lite långsökt för mig, och jag skulle inte ge mig på att korta stängerna.
Har du kollat att stängerna är helt inne i kanalen och i bortre änden? Jag har märkt att det finns risk att tyget kan böja sig i bortre änden med risk att stången inte når ända ner i botten av kanalen om man inte är observant, vilket i så fall kan förklara att det går onormalt hårt att få in stången i stånghållaren (notera att åtdragsbandet till stånghållaren skall vara i sitt lösaste ändläge när du sätter in eller tar ut stången)
 
Skriv ett kort och lite sparsmakat svar. I ”familjen” har vi fem hilleberg tält. Ett är keron 4 från åttiotalet. Stångkanalerna är invändiga och stänger av glasfiber. Stången trycks in i en ficka och kan inte spännas efter. Jag köpte bland de sista reservdelarna av stångdelar för typ 20 år sedan i samband med att vi bytte golv. Golvet hade börjat bli fruktigt efter ca 150 nätter. Byte kostade då 500 kr. Det här är svärföräldrarnas tält.
Mitt eget första tält ett Stalon 2 Köpte jag helt i början på 90 talet. Någonstans efter knappt tio år så fick jag problemet att det var väldigt svårt att få i stängerna. Även det tältet hade en ficka för stången. Jag kontaktade då hilleberg som finns här i Östersund. Dom sa att det fanns en möjlighet att tyget krymt en smula och att det då blev så här. Jag lämnade in tältet och de sydde på såna där moderna sträckare med en hållarplastkopp. Det här tältet har utanpåliggande stångkanal. Även det kostade för ca 20 år sedan 500 kr Sedan dess har jag haft tältet i 20 år till och inga nya problem har uppstått. Stängerna i detta tält är aluminium i lite guldfärgad aluminium.
Vårt nyaste tält är en keron fyra som jag köpt för att få plats med barnen. Köptes kring 2010. Har grå aluminiumstänger. Det här tältet är ju så gott som nytt, mindre än 10 år och drygt 50 nätter. Inga problem ännu.
De andra två tälten har jag inte bott i men inte hört ett enda klag.
Med referens till ovan skulle alltså ge dig rådet att lämna in tältet och sy in en ny botten Samt verifiera att tyget kanske kan krympa under vissa omständigheter och att hilleberg i så fall har en idé hur detta ska åtgärdas.

Bosse
 
Mitt Nallo, ca20 år gammalt, kom med bågar som inte var bra. De fastnade ofta i kanalerna. Mitt Keron, som faktiskt är något äldre, kom med bättre bågar. Jag kontaktade Hilleberg och de skickade bågar till mitt Nallo, av samma typ som de jag hade till Keron.
Hoppas skillnaden mellan de olika bågvarianterna framgår av bifogade bilder.
 

Bilagor

  • T9237359-1_1.jpg
    T9237359-1_1.jpg
    10.7 KB · Visningar: 613
  • T9237360-1_1.jpg
    T9237360-1_1.jpg
    15.1 KB · Visningar: 531
  • T9237361-1_1.jpg
    T9237361-1_1.jpg
    11.1 KB · Visningar: 678
  • T9237362-1_1.jpg
    T9237362-1_1.jpg
    10.7 KB · Visningar: 530
Den andra saken är att det är riktigt hårt när man ska föra in stången i hylsan, efter att ha skjutit den igenom kanalen. Det verkar inte gå att förlänga remmen som håller i hylsan, dessvärre. Någon som har tips?
Ska det verkligen nästan vara smärtsamt att få i stången?

Hej

Fick i somras låna ett Keron 4GT som måste vara ca 13-15år gammalt. Hade precis samma problem som du beskriver det - det var ett h-tte att få in stångänden i koppen. Kändes som att själva stången var 5-8cm för lång. Man fick ta i och ont gjorde det i händerna... Och jag kollade flera gånger att stången var skjuten hela vägen ner i tyghylsan. Det behövdes inte på något sätt efterspännas heller. Det enda jag kom på var att själva kanalen måste krympt på något sätt... Jag har ett Niak som fyller 20år i år och ett Nallo 2GT som måste vara +10år - inga av de har samma problem. Har även ett Kaitum 3GT av nyare modell och tidigare haft ett Nammatj, inte så där heller. Kan det ändå vara något med själva tältet/dess ålder?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friskus1 Lite mtrlfrågor äldre Hilleberg Bo och sova 1
Viktorious Äldre Hilleberg, något att ha? Bo och sova 18
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
AnteÅ Downmat 7 vs äldre Downmat 7 Bo och sova 5
Per.w Pris på äldre tält? Bo och sova 5
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
salgo60 Reserv gummiband äldre tält Bo och sova 7
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...