Sovsäckstips - syntet

De flesta tips-trådar angående sovsäckar brukar leda till slutsatsen att dun-säckar är att föredra för att de håller längre, har bättre värme/vikt-förhållande och mindre packvolym. Pga. allergi går detta alternativ dessvärre bort, och jag är ute efter tips på vilka syntetsäckar som anses bäst på marknaden idag.

Användningsområdet är primärt vandring i svenska fjäll sensommar/höst, ofta ovan trädgränsen. Dam, Tcomf på några minusgrader.

Ett par alternativ som jag har kikat på:

Mountain Hardwear - Women's Lamina Z Flame
Tcomf -6C, 1560g

Marmot - Women's Trestles Elite 20
Tcomf -6.5C, 1262g

Någon som har kommentarer angående dessa eller tips på andra modeller? Trestles Elite 20 ser intressant ut, men den verkar vara helt ny så jag har inte hittat några skriverier alls om den.
 
Marmot brukar ha väldigt bra syntetsäckar.

Jag hittade två recensioner av Trestles Elite 20 på rei.com
För män:
Glow in the dark tab things
I bought this product on the fly for camping trip with a friend who was visiting from out of town. The temperature got down to just below freezing and the bag kept me so warm that at times I had to unzip it a little to let some heat out. Yes, it's super warm and super lite, but my favorite part is the glow in the dark tab things on the zipper!! It's makes it really easy to find the zipper in the middle of the night.


För kvinnor:
So light, so toasty
I'm impressed with how light and warm this bag is. I'm somewhere between 5'5'' and 5'6'' and 135 pounds, and the regular is perfect for me space wise. If you're any taller I'd recommend sizing up. Took me a sec to figure out the draw cords around the head but now they're pretty easy to find and adjust in the dark. The little midnight snack pocket is a bonus :p
 
En bra sovsäck från Mammut,Sphere MTI.
Mycket kompakt och väger bara 1150 gram/180 cm.Tcomf. -4 C.
Fyllning,Ajungilak MTI Endurance.
 

Bilagor

  • IMG_2633.jpg
    IMG_2633.jpg
    46.7 KB · Visningar: 1,187
  • IMG_2635.jpg
    IMG_2635.jpg
    56.6 KB · Visningar: 1,140
Tackar för era svar!

Mammut-säcken ser fin ut, men den är nio grader "kallare" än Marmot-varianten (enligt EN13537). Så om det inte dyker upp något annat inom ett par veckor så får det bli en Trestles Elite 20.
 
Hur gick det?

Köpte du W's Trestles Elit 20 och vad tyckte du?
Jag funderar själv på att köpa den! Är precis hemkommen från en tur i Jämtland. Har använt en dunsäck som har T-com 0 grader och den är på gränsen redan vid +5 grader...
 
Köpte du W's Trestles Elit 20 och vad tyckte du?
Jag funderar själv på att köpa den! Är precis hemkommen från en tur i Jämtland. Har använt en dunsäck som har T-com 0 grader och den är på gränsen redan vid +5 grader...

Jag har själv marmot trestles elite 15, dock herrvarianten. Men jag har sovit i allt feån - 6 till ett gäng plusgrader och varit nöjd. Skall ju dock sägas att jag är en "varm" sovare.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...