Ris

Någon som har provat Uncle Ben's nya färdigkokta ris sorter (Express) och vad tyckte ni?

Har ofta med mig ris på mina turer... använder ni själva ris på era turer?

Hållbarheten var cirka ett år om jag nu såg rätt på påsen vill säga, och ur den synpunkten verkar det ju bra.

Verkar ju vara ett smidigt sätt att ha med sig i ryggsäcken på en kortare tur... bara att värma i kastrullen med lite vatten i, och går nog att äta kall i värsta fall också. Det går ju åt betydligt mindre bränsle att värma färdigtkokt ris om man jämför med att koka sitt vanliga ris...

Prismässigt så är det lite dyrare än bail-in-bag/okokt ris (billigaste är ris utan påse) och det är väl det man får betala för bekvämligheten. Priset hos en ICA handlare var 20,95kr/250g (fanns prova på rabatt kupong: 7kr) lite dyrt utan rabatten tycker jag.

Tänkte köpa och testa men nu blev det inte så, köpte 4 olika bail-in-bag istället av gammal vana... (Långkornigt, Fullkorns, Jasmin & Basmati) för 31,95kr/500g styck. Och innehåller 4 påsar på 125g styck = 2 portioner per påse enligt Uncle Ben och detsamma som en Express påse.

Blir ca 4kr portionen vs Express på ca 10,50kr portionen.

Dessa finns:

Express Långkornigt 250g
Express Fullkornsris med grönsaker 250g
Express Jasmin & Basmati 250g
Express Medelhavsvis 250g
Express Mexikanskt 250g
Express Indiskt 250g

"Uncle Ben's® Express ris är ett snabbt och enkelt sätt att laga en läcker måltid. Mikra i två minuter eller stek i en stekpanna i 3 minuter, servera med ditt favoritkött och grönsaker eller en sallad och måltiden är klar. Det är enkelt och gott!"

Källa: Uncle Ben's

Mvh troswe
 

Bilagor

  • IMG_20180305_171646.jpg
    IMG_20180305_171646.jpg
    129 KB · Visningar: 3,082
  • IMG_20180305_171847-1.jpg
    IMG_20180305_171847-1.jpg
    66.8 KB · Visningar: 2,549
  • IMG_20180305_171703.jpg
    IMG_20180305_171703.jpg
    35.9 KB · Visningar: 2,666
Har inte testat just de där, men tycker att vanligt snabbris funkar smidigt om det ska gå fort. Koka upp vatten, i med riset och låt stå några minuter, klart.
Sedan kanske snabbris i sig själv inte är jätteupphetsande men det är ju en annan femma....

Men oftast när jag ska ha ris på fjällturen använder jag råris med 10 minuters koktid. Hivar i riset efter att blötläggningen av kött/grönsaker är klar, kokar upp och låter det stå i grytmysaren 10-15 minuter. Då blir grytan o riset klart samtidigt. Brukar också, eftersom jag gillar att äta riktigt varm mat, ge det hela ett sista snabbt uppkok innan jag kastar mig över maten. Allt smakar ju ändå bra ute på tur.....
 
På den tiden jag ännu bar med mig ris, valde jag basmatiris, som t o m "normalt" bara kräver 10 min koktid. Vilket man ytterligare kan förkorta -
och förhöja smakupplevelsen - genom att milt (smör)rosta de okokta riskornen hemma. Sen gick det fint att bara koka upp, stoppa i grytmysaren och vänta i ca 10 minuter.
Avsevärt godare än snabbris IMHO.
 
Testade dessa under senaste turen och jag är nöjd. Framför allt kräver de lite vatten och är färdiga på tre minuter. Rekomenderar.
 
Marginell skillnad från vanligt ris tyckte jag. Köp o testa! Tillsammans med tonfisk (mjukförpackning) så blev det en måltid.
 
Jag kokar ris hemma på vanligt sätt och lägger i torken. Lite uppblötning och uppvärmning på turen är allt som behövs.
 
Hade undvikit ris i torken

Jag kokar ris hemma på vanligt sätt och lägger i torken. Lite uppblötning och uppvärmning på turen är allt som behövs.

Om du inte vet det redan, kan du få en ganska obehaglig matförgiftning från att äta uppvärmt ris, men det är inte uppvärmningen som är problemet. Det är hur riset har lagrats efter att det har kokats för första gången.

Okokt ris innehåller ofta sporer Bacillus Cereus, en bakterie som kan orsaka matförgiftning! Och den kan överleva när riset är kokt och lätt kan föröka sig snabbt om den utsättas för optimala förutsättningar som t.ex. värmen från en tork.

Om riset får stå i rumstemperatur eller myser i en tork efter att det är kokt, kan sporenna utvecklas till bakterier, som så småningom förökas och producerar toxiner, och du blir sjuk...

Ju längre det kokta riset har stått i värmen, desto mer sannolikt är det att bakterierna har gjort riset osäkert att äta. Det är därför mycket viktigt att du lagrar riset ordentligt kallt om du har planer på att värma upp det igen senare.

Så hur kan du förhindra detta? Först och främst är det klokt att äta riset så snart som möjligt efter det är kokt. Och eventuella rester bör kylas så snart som möjligt. Det rekommenderas att det kyls ned inom två timmar. Låt riset stå i kylskåpet, men inte mer än en dag innan det värms upp igen, men helst i frysen. Och undvik att torka färdiglagad ris.

Se till att riset blir riktigt varmt igen när du värmer upp det. Och värm inte upp det mer än en gång.

Mvh troswe
 
Om du inte vet det redan, kan du få en ganska obehaglig matförgiftning från att äta uppvärmt ris, men det är inte uppvärmningen som är problemet. Det är hur riset har lagrats efter att det har kokats för första gången.

Okokt ris innehåller ofta sporer Bacillus Cereus, en bakterie som kan orsaka matförgiftning! Och den kan överleva när riset är kokt och lätt kan föröka sig snabbt om den utsättas för optimala förutsättningar som t.ex. värmen från en tork.

Om riset får stå i rumstemperatur eller myser i en tork efter att det är kokt, kan sporenna utvecklas till bakterier, som så småningom förökas och producerar toxiner, och du blir sjuk...

Ju längre det kokta riset har stått i värmen, desto mer sannolikt är det att bakterierna har gjort riset osäkert att äta. Det är därför mycket viktigt att du lagrar riset ordentligt kallt om du har planer på att värma upp det igen senare.

Så hur kan du förhindra detta? Först och främst är det klokt att äta riset så snart som möjligt efter det är kokt. Och eventuella rester bör kylas så snart som möjligt. Det rekommenderas att det kyls ned inom två timmar. Låt riset stå i kylskåpet, men inte mer än en dag innan det värms upp igen, men helst i frysen. Och undvik att torka färdiglagad ris.

Se till att riset blir riktigt varmt igen när du värmer upp det. Och värm inte upp det mer än en gång.

Mvh troswe

Ja det där toxinet är extra otrevligt, då det inte förstörs av kokning. Har det väl bildats i sjukdomsframkallande mängd så går det inte att bli av med.


Ett säkrare tillvägagångssätt kan vara att koka riset halvfärdigt, hälla bort vattnet och flytta direkt till torken och torka det på 65 grader.
Torkningen går då relativt fort och den förhållandevis höga temperaturen tillagar klart riset samtidigt som den förhindrar/bromsar bakterietillväxten (livsmedelsverket rekommenderar varmhållning >60 grader för att förhindra tillväxt av B. cereus).


Andra sätt är att hålla lågt pH eller hög natriumhalt, men sånt är svårt att kontrollera i hemmamiljö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UnderEnTarp Ris i boil-in-bag! Friluftsmat 21
robowich Ris a´la Malta ??? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...