Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv?

Har inte hittat snabbkokande bulgur här i butikerna så dä måste kokas i 13-15 min... Den blev inte riktigt god att bara tillsätta vatten o vänta i 5-10min..
Tänkte prova o koka förs o sen torka... se hur den fungerar..
Har bara en 0,8l jetboil kök för vattenkok så den fungerar ej att laga mat med..
Oj, har aldrig varit med om detta, och jag har använt många olika märken, mest turkiska. Bulgur finns ju i olika malningsgrad - den finare "köftelik" och den grövre "pilavlik" är vanligast. Jag använder oftast "pilavlik", och den tar lite längre tid på sig att svälla. Vill man påskynda processen, kan man ge den några sekunders uppkok innan man stoppar kastrullen i grytmysaren. Längre ju mindre "al dente" man vill ha grynen, men det handlar alltså långt ifrån om 15 minuter.

Man ska självklart inte kyla ner det kokta vattnet genom att hälla det över kall bulgur i ett annat kärl, utan koka upp bulgur och vatten i samma kärl, och därefter stoppa hela paketet, noga tillslutet, i en grytmysare eller något annat rejält isolerande (vissa använder sin dunjacka eller sovsäck, men det skulle aldrig jag våga).

Annars är det ju klart att det hela redan från början har en alltför låg temperatur, som dessutom snabbt sjunker ytterligare.

Testa ovanstående sätt, men återkom gärna med märket på den bulgur du använt, om du ändå misslyckas - så vi andra kan undvika misstaget att köpa det.
 
Oj, har aldrig varit med om detta, och jag har använt många olika märken, mest turkiska. Bulgur finns ju i olika malningsgrad - den finare "köftelik" och den grövre "pilavlik" är vanligast. Jag använder oftast "pilavlik", och den tar lite längre tid på sig att svälla. Vill man påskynda processen, kan man ge den några sekunders uppkok innan man stoppar kastrullen i grytmysaren. Längre ju mindre "al dente" man vill ha grynen, men det handlar alltså långt ifrån om 15 minuter.

Man ska självklart inte kyla ner det kokta vattnet genom att hälla det över kall bulgur i ett annat kärl, utan koka upp bulgur och vatten i samma kärl, och därefter stoppa hela paketet, noga tillslutet, i en grytmysare eller något annat rejält isolerande (vissa använder sin dunjacka eller sovsäck, men det skulle aldrig jag våga).

Annars är det ju klart att det hela redan från början har en alltför låg temperatur, som dessutom snabbt sjunker ytterligare.

Testa ovanstående sätt, men återkom gärna med märket på den bulgur du använt, om du ändå misslyckas - så vi andra kan undvika misstaget att köpa det.


Jag har oftast en plastmugg me lock som jag häller i maten o kokvattnet.....eller en begagnad turmat påse som jag blandar mat o kokvattnet..
Den kanske kyls ner onödigt fort..
 

Bilagor

  • DSC_1285.jpg
    DSC_1285.jpg
    29 KB · Visningar: 505
Göra eget äggpulver är himla lätt men tar tid i ugnen.
Snabbrecept: rör ihop massa ägg, häll på plåt, 50 grader i ugnen i massa timmar. Bryt ner bitar i en mixer och mixa till ett pulver.
 
Jag har oftast en plastmugg me lock som jag häller i maten o kokvattnet.....eller en begagnad turmat påse som jag blandar mat o kokvattnet..
Den kanske kyls ner onödigt fort..
Ja, det tror jag absolut. Lösningen, om du inte vill koka upp grynen direkt i kastrullen, är kanske att övergå till couscous (fast jag tycker inte det blir lika gott).

Jag brukar fräsa bulgurgrynen i smör innan jag gör mina matportioner; det blir godare, mer kaloririkt och mindre klistrigt efter tillagning. Troligen förkortar det också tillagningstiden något. Var lite försiktig med värmen, om du vill testa.
 
[...]

Med varmluftsugn och en vakuumförpackade och grönsakstork från Jula kommer du långt.

http://www.jula.se/catalog/hem-och-...ter/frukt-svamptorkar/frukt-svamptork-810051/

http://www.jula.se/search/?query=vakuumförpackare vaccumforpackare

Har torkat och förpackat mat för för turer upp till 30 dygn med dessa grejer.

Tack för tipset om torken. Jag har länge tänkt köpa en men inte prioriterat priset. Men jag köpte en från Jula idag, och torkar nu den första batchen fetaost i den. Skönt att inte behöva ockupera ugnen i evigheter längre :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
IsakW Var finns snabbriset nuförtiden? Friluftsmat 25
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
Kristina&Neo Var hittar jag gräddpulver? Friluftsmat 16
liquidmonkey gatorade / powerade --- var??? Friluftsmat 2
Setter2 Var hittar jag ett rökeri??? Friluftsmat 3
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
annarossander var köpa tork? (vi är trötta på den hemmabyggda) Friluftsmat 7
JonathanW Real expedition meal billigt - var? Friluftsmat 22
jamo Norskt militärkäk - Var köpa? Friluftsmat 13
MickeD Var köpa Real i sthlm? Friluftsmat 2
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
mikmik Var köpa utr. i Kina??? Friluftsmat 1
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
clas Var kan jag få tag på torrmjölk? Friluftsmat 10
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...