Skidor allmänt Utför på alpinskidor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-01-30, 22:28
Callmepg Callmepg är inte uppkopplad

Hjälp med längd på skidor

Behöver nya skidor och så förvirrad av alla tabeller och råd hit och dit om längd på skidorna!

Utgångspunkterna är;
> 156 cm
> ca 40 kg
> mer eller mindre färdigväxt
> tar mig ner ok i röda backar men vill utvecklas till att ta mig ner bra
> mest pist men lite, lite park

Hyrde skidor förra vintern och fick ett par 145 cm dam och jag tyckte de var alldeles för tunga för att göra kontrollerade svängar - bytte och fick ett par junior vilket ökade kontrollen!

Kan ni hjälpa mig?
Svara med citat
Gammal 2015-01-31, 06:59
vm368879 vm368879 är inte uppkopplad

Fortsätt att hyra skidor

Citat:
Ursprungligen postat av Callmepg Visa inlägg
Behöver nya skidor och så förvirrad av alla tabeller och råd hit och dit om längd på skidorna!

Utgångspunkterna är;
> 156 cm
> ca 40 kg
> mer eller mindre färdigväxt
> tar mig ner ok i röda backar men vill utvecklas till att ta mig ner bra
> mest pist men lite, lite park

Hyrde skidor förra vintern och fick ett par 145 cm dam och jag tyckte de var alldeles för tunga för att göra kontrollerade svängar - bytte och fick ett par junior vilket ökade kontrollen!

Kan ni hjälpa mig?
Skingra förvirringen genom att strukturerat ställa upp dina krav, revidera dessa ofta, samt utvärdera resultaten från alla de gånger du hyr olika skidor. Viktigaste rådet är att fortsätta att hyra, till att du har insikt i vilken typ av skida du gillar. Byt ofta under hyrveckan, så att du får tillfälle att prova på skidors olika egenskaper och då inte enbart längden. Gillar du t.ex. att åka riktigt fort, så är en något längre skida att föredra, även om andra parametrar bestämmer om en skida har en mer storslalomkaraktär, än en för t.ex. puckelpist eller bärighet i lössnö som extremtyper.

Uthyrningsskidor indelas ofta i prisklasser, där den enkla regeln gäller att du får mer skida ju dyrare de är.
Parametrar såsom längd, svängradie, isgrepp, karaktär mm.

Visst går det att åka på samma skida i lössnö, park, pist, men roligare med anpassad skida efter typ av backe.
Svara med citat
Gammal 2015-01-31, 07:59
undvall undvall är inte uppkopplad

Håller med!

Hej,

Det är ett bra råd att fortsätta hyra. Det var en liknande tråd för en tid sen här på utsidan och det verkar som om många fokuserar lite väl mycket på just längden. Att du upplevde dam-skidorna som för tunga kan lika gärna bero på vilken typ av skida det är som den faktiska massan. Till exempel kommer en styvare och bredare skida upplevas som tyngre/mer bänglig i backen.

Ett annat litet tips om du vill utvecklas är att gå i skidskola och öva mycket i lättare backar. Framför allt om man vill komma igång med carvingtekniken är det perfekt att ligga och nöta i flacka backar där farten inte blir alltför hög.

/ Stefan
Svara med citat
Gammal 2015-01-31, 10:10
LightDan LightDan är inte uppkopplad

Hej, jag har jobbat som skidlärare i över 15 år nu, jag kan väldigt gott stämma in i att det är väldigt bra med att gå i skidskola. Om du har möjlighet att välja lärare, t.ex på stora anläggningar som Sälen, Åre eller liknande så är det väldigt bra att välja en lärare med skidlärarexamen, eller en som planerar att gå upp till examen innevaranda eller nästa vinter, då får du en lärare som verkligen kan sina saker. Detta speciellt om du ska gå privatlektion/er.
Utan skidskola riskerar du att bli mer och mer automatiserad i ett felaktigt rörelsemönster, något som kan göra att du blir helt fast på en onödigt medioker nivå i din skidåkning.

Du är ju liten och lätt, så du bör ha mjuka skidor, som juniorskidorna tills du får en teknik där du kan ligga på hög kraft i benen, då kan det vara aktuellt med lite hårdare skidor. Du har tur, för de billigaste hyrskidorna passar bäst för din vikt och nuvarande teknik.
Längden som passar är väldigt olika beroende på vad skidan är avsedd för, men för pist och lite park klarar du dig bra med en mjuk pistskida, helst relativt smal, då du inte behöver mycket bärighet.
Då passar det med skidor som går ungefär till nästippen, plus/minus ett par cm.

Sedan som sagts ovan, öva teknik i gröna-blå backar och utmana dig i röda och svarta, när tekniken sitter automatiskt klarar du det också i branta backar, men att öva där man är spänd/rädd hjälper inget på tekniken.
Svara med citat
Gammal 2015-01-31, 22:09
Callmepg Callmepg är inte uppkopplad

Tack kommer nog hyra skidor några gånger till! Tror att jag gillar korta skidor framför längre!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39.

Logga in