Vad ska jag välja i Australien?

Under tre veckor ska min man och jag resa runt i Australien. Vi vill uppleva djur och natur.

Kommer att utgå från Melbourne och åka hem från Brisbane. Barriärrevet är ett måste. Men Kangaroo island eller Blue Moutains? Regnskogen som är världsarv i New South wales eller norr om Cairns? Pingvinerna på Philippe islands eller inte? Eller nåt helt annat? Vi gillar att vandra, cykla och paddla kajak.
 
Börja med en vecka på östkusten. Ta er från östkusten för en vecka i alla fall och kom tillbaka till östkusten för avslutande veckan.

Ta flyget nordväst den andra veckan. Kakadu national park är stor och känd och nås enkelt från den lite större staden Darwin.

Regionen Kimberley en bit väst till är oslagbart också. Mycket vildmark, mycket ödsligt. En bra stad att utgå från där är Kununurra. Denna norra/nordvästra del är som en annan planet jämfört med östkusten.

Fin regnskog finns norr om Cairns. Kommer ej ihåg namnet faktiskt. Från Cairns når ni även barriärrevet och en mängd wet t-shirt tävlingar på kvällarna. Oj. Ja men det är ändå ett starkt minne :D Tror det var från Cairns jag åkte iväg och kollade på platypus också.

En härlig ö på östkusten är Fraser Island. Här ser ni dingos. Jag såg även knölval och delfiner.

Var inte rädda för att anlita guider och hör er för vilka som rekommenderas. Att besöka ställen själva är inga problem. Men det blir så mycket roligare för man får ju frågor om varje växt, djur, grottmålning, läte m.m m.m.

Bo på vandrarhem - då möter ni mycket folk som ger er tips och trix och allt går mycket lättare.

Mvh / Johannes
 
Håller med.

Missa inte Lake McKenzie (heter så eller liknande) på Frasier Island.

Cape Tribulation norr om Cairns är fin regnskog. Fixa någon lokal guide för nattvandring i regnskogen. Inget man glömmer efteråt!

Backpacker ställen och vandrarhem fungerar finfint. På väg till Frasier Island hyrde vi tält och 4x4 till bra pris. Glöm inte att bunkra upp med mat, det finns nästan inget att få tag på på ön.
 
Jag var där och reste + jobbade för ett par år sedan och de ställena jag önskade jag både hade mer tid på och önskar att jag kan få besöka igen är främst nationalparken Kakadu, Kings canyon, Fraser Island och Grampians NP. Och enligt en guide så ska en helikoptertur över bungles bungles i Purnululu nationalpark det bästa man kan göra!

Något du ska ha i åtanke är när på året du åker och att det inte är samma klimat nere i Melbourne som uppe i norr. Även om årstiderna har sin charm även där :) och tyvärr så är 3 veckor grymt lite om man vill hinna med o se och uppleva så mycket som möjligt. Jag blev inte nöjd efter 9 månader... Har en lååååång lista på ställen och saker jag vill ner och uppleva :)

Dock det jag känner personligen är att man inte ska resa bort tiden även om det är avstånd, du har 3 veckor på dig så acceptera att det inte går att se allt. Utan koncentrera dig på områden, ex östkusten och sedan kanske ta flyget upp till darwin och utgå där ifrån och gör en "Top End" vecka, dvs Litchfield NP, Kakadu NP och Nitilimuk NP (går att utesluta enligt mig, är fint men lite väl off om jag måste prioritera...)

Va till Phillip isaland och nja helt okej men inte det jag skulle sätta på priolistan, lite turistigt. :p Kangaroo Island är lite samma sak men mer inriktat på natur, några "konstiga" stenar och krokig väg. Dock mycket vilda djur! Och är det djur du vill se så kanske ta dig en funderare på att åka till Tasmanien. Eller Wilsons Promontory NP, kom dit efter lite vilseåkande typ 3 på natten och fick köra grymt långsamt på grund av hjortar, wombats osv så fort vi kom in i parkområdet. De ska ha en hel del vandringsleder, lika så grampians. Dessa båda är inom köravstånd från Melbourne :)

Paddla kan ni göra i Kathrine gorge i Nitilimuk NP, finns kanoter att hyra och ev chans att se krokodiler på stranden :) Men som jag skrev innan så hade jag hellre lagt mer tid i Kakadu och Litchfield.
 
Det blir södra och östra Australien

Tack för alla svar! Jag kommer att behöva åka till Australien fler gånger. Den här gången håller vi oss i söder och öster. Norra delarna får vänta till nästa gång. Men guld med alla era id'eer.
Yvonne
 
Det kanske är för sent, såg inlägget först nu. Hur som helst hade vi också bara 3 veckor i Australien (var där dec. 2013). Jag skulle skippa Guldkusten, Blå mountains och Great Ocean Road. Väldigt turistiskt och har man sett till ex. Algarve kusten i Portugal är Great Ocean kusten inget särskild. Däremot rekommendera jag starkt Tasmanien, Outback området och Frazer Island med Lake Wabbey och Mc Kenzie. Tyvärr har jag inte varit norrut, men Bungles, Bungles (fel årstid i dec.) borde vara också ett måste. För mig gjorde Outback området störst intryck och borde vara Prio 1 i en Australienresa.
Mvh Veni
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.