klimatet över alperna

Jag håller på att vandra/lifta ner i Europa. Det jag funderar är på hur pass högt
över havet vägarna går över alperna och hur kallt det blir?

Ska man försöka hålla sig mellan
karpaterna och eller Tatrabergen och alperna för att hålla sig undan högt belägna vägar? tex från wien och ner mot
ljubljana ser det ju inte så högt ut.

Någon som har rört sig i området i slutet av oktober? Tack!
 
Mellan Wien och Ljubljana är du mycket riktigt långt till några mer seriösa berg ;).
Å andra sidan missar du ju lite dramatik, om det nu är det du är ute efter.

Jag tror inte du blir så mycket klokare av att få reda på något "genomsnittligt" väder, eftersom det kan variera inom väldigt vida gränser. Håll koll på väderprognoser (t ex denna) och planera din rutt löpande därefter.

Vägen genom Brennerpasset (1370 m ö h), hålls normalt öppen hela vintern, men man kan ha otur med busväder redan nu.

Exemplet nedan är från Tatra, men det kan lika gärna gälla Alperna på motsvarande höjd:
Andra veckan i september föll en halvmeter snö inom ett par timmar på höjder över 1000 m ö h och det var minusgrader dygnet runt i många dagar. Denna vecka har det varit solsken och upp till 17 grader varmt mitt på dan på samma nivå, medan snön ligger kvar över ca 1500 m ö h och temperaturerna håller sig kring eller strax under nollan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
J_petersson Alperna v 39 Expeditioner 0
Sara84 Bergsbestigning Alperna sommar 2011 Expeditioner 26
md7dani Tillgång på vatten i alperna Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.