Liniment och/eller tigerbalsam

Har problem med benhinnor och tänker därför försöka smörja in mig på benen innan träning för att vara varm och go (dessutom köra med vulkanskydd eller liknande).

Min fråga är om man bara ska gå till apoteket och köpa första bästa flaska eller vad har ni för erfarenheter? Ngn skillnad på tigerbalsam och så kallat liniment?

// Martin
 
Liniment torde väl vara ett samlingsnamn över en mängd produkter, och där tycker jag att tigerbalsam ingår. För just detta syftet tycker jag att tigerbalsam är väldigt bra. Vill man ha mer brännande sensation rekommenderas Linnex (www.linnex.se).
 
Liten varning...

... liniment + värmeskydd = otäcka utslag
(i alla fall för min del, blev vätskeblåsor på underbenen)
Men bara man inte smörjer in en viss tid innan man drar på sig värmeskydden går det nog bättre.
 
Tigerbalsam är helt okej, och prisvärt. Ta den genomskinliga (/vita) varianten och inte den röda som gör dina strumpor etc rödfärgade. (Går dock bort i tvätten.)

De där värmande vulcangrunkorna kan du strunta i.
 
Testa hästliniment. Finns i din närmsta ridshop. Funkar vid cykling i snöslask så det borde passa löpning vid kall väderlek åxå.

Mvh,
/Anders
 
Tigerbalsam etc.

Hejsan!! Som du redan fått svar på, så tror jag att Tigerbalsam räknas som ett slags liniment! "Liniment" kommer fr. latinets "li´no" som ungefär har betydelsen bestryka, stryka, smörja på ). Alltid för utvärtes bruk.

Har själv anv. tigerbalsam och upplevt en viss lindring, tigerbalsam finns nu äv. i en vit färg som inte lämnasr lika tråkiga fläckar efter sig som den klassiska "orangeröda".
Var noga m att ej stryka på ett överdrivet tjockt lager, samtidigt som du har ngt. mer el. mindre tätt skydd över. Kan m all trolighetet resultera i irriterad hud, vilket inte gör värken roligare.

Glöm inte att låta benen vila, har en arb.kompis som fick dras m besvärande benhinnor i lång tid pga. envist löpande.

//
 
Ang färgen på tigerbalsamen så ska det tillaggas att den röda är något "starkare" än den vita och vill man ha en ännu starkare så ska man ta den gröna tigerbalsamen.
 
prova någon salva som innehåller arnica, det är en gammalt läkemedel för muskelvärk, inflammationer.

Du hittar säkert någon på hälsokostaaffär eller på apoteket där de har Ormsalva som innehåller arnica.

"Arnicasalva
Traditionellt använd som hud- och muskelsalva och på blåmärken. Gjord på naturligt bivax och arnicaörtolja"

"
Ormsalva Plus. Luktfritt muskelliniment mot ömhet, stelhet och värk i muskler och leder. Ormsalva plus innehåller Arnica som ger en lokal ytlig kärlutvidgande effekt, vilket ökar blodcirkulationen"

Jag har provat tigerbalsam, arnicasalva,Zon m.m
och tycker arnica varit bäst.
 
Problem!

Tjenare!

Om du har problem med benhinnerna ska du kanske söka efter anledningen till dina smärtor. Jag har skälv haft stora problem med benhinnerna men efter det att jag bytte skor och fick gjort special sulor försvann problemen.
Att smörja in benen löser nog bara problemen tillfälligt.

God tränings lycka!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...