Sjösätta kanot i Lödde å?

Tänkt flera gånger att ev fiska från kanoten i Lödde å, men jag tvekar pga att jag inte riktigt vet något bra ställe att sjösätta utan att behöva använda kanotvagn. Jag ska erkänna att jag inte känner till Lödde å jättebra och endast fiskat på några enstaka ställen. Finns det något bra ställe att sjösätta utan att behöva gå med kanoten en kilometer från där man parkerar bilen? Jag har kört runt med bilen idag för att rekognosera, men blir ganska uppgiven av alla privatskyltar (verkar även svårt i närheten av mynningen). Jag känner till att det finns en kanotklubb i Lödde, men jag vet inte om det är så populärt att använda deras brygga utan att vara medlem (jag ska höra med dem, men jag tar gärna emot fler tips).
 
Vid tegelbruket borde det gå bra. Samt vid Hög vid vikingabyn. Vid mynningen på norra sidan fungerar det väl också även om det är något hundratal meter ned till vattnet där. Det finns även en väg ner mot ån mellan tegelbruket och mynningen från Bjärred-hållet. Kommer dock inte riktigt ihåg hur det ser ut där.
Sen kan man väl iofs strunta högaktningsfullt i många "privat"-skyltar. Folk verkar ibland tro att de kan stifta egna lagar och spärra av områden hur som helst.
 
Tack David!
Jag provade idag vid norra delen av mynningen och det var lite omständigt även om det gick. Fick ta kanotvagnen för det blev ju en bit att gå från parkeringsplatsen (vid det vita huset). Visste inte riktigt hur jag skulle gå så jag gick rakt fram när vägen svängde och efter en bit på betesmarkerna så kom taggtrådsstängsel. En bonde plöjde med sin traktor i närheten och jag kände mig ganska uttittad. Fick "tråckla" canadensaren genom taggtråden med lite repor som följd. Därefter kunde jag paddla in mot Lödde å. Paddlade upp till tegelbruket och gick av (här har jag faktiskt fiskat några gånger för ca 10 år sedan). Kollade möjligheterna till att sjösätta här och konstaterade att det nog också skulle gå fast lite omständigt. Den smala passagen mellan 2 stängsel som man som fiskare är hänvisad till för att ta sig ner till ån är nog (kanske) precis tillräckligt bred för att rulla ner min canadensare (lite drygt 80 cm bred). Kanske skulle det gå lättare att bära den på axeln (ganska lätt för sin storlek - ca 30 kg träcanadensare)? Efter paddlingen tog jag och körde mot Hög för att se om jag kunde hitta vikingabyn. Hittade något "företagsområde" där det även skulle vara fiskeplats och något "äventyr och vatten" med en "Ronja rövardotterborg". Är det här vikingabyn också är? Det ösregnade nu så jag ville inte gå ur och kolla så noga. Överhuvudtaget är mitt intryck att det inte är så lätt att komma ner till ån och det verkar också lite svårt att "komma till" för fiske om man inte har båt?
Är det förresten du David som det var ett reportage om i Utemagasinet för några år sedan? Det handlade om fiske efter grov gädda.
Vänliga hälsningar Bertil
 
...inte är så lätt att komma ner till ån och det verkar också lite svårt att "komma till" för fiske om man inte har båt?..

För två år sedan flyttade vi till Löddeköpinge och jag såg fram emot att ha så nära till fiske, tänk att sticka iväg när man får en ledig stund och fiska gädda och abborre. Och att lära döttrarna meta...

Nu tycker jag det är mest skräp med Lödde å, precis som du säger är det snudd på ett krav att ha båt/kanot för att komma åt att fiska. De ställen man kommer åt att meta på har ofta snabbt vattenflöde vilket är trist med småbarn, flötet ligger bara snett i vattnet.

Vid kanotklubben har jag tagit ett par gäddor annars är det usel utdelning. Jag är inte van vid att meta med majs eller bröd och så ofta bli utan fisk som det blivit hittills.

Nej, nästa år tror jag att jag struntar i att köpa årskort och lägger mer tid på att fiska i gamla hemtrakterna i Bohuslän där jag kan lita på att tjejerna kommer få mörtar varje gång vi metar.

Så, nu fick jag skriva av mig lite...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
europa12 Kanot på Vojmån Fiske 2
europa12 Kanot! Fiske 4
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
monstergeddan Abborrarna i Lödde å. Fiske 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...