Diskfri frukost

Som medicinstuderande måste jag nog ändå hävda att de flesta bakterier trivs alldeles ypperligt i 40 graders värme, och låter man det stå i ett par dygn i ugnen... mjaee, där snackar vi nog mer magproblem. Förvisso kan det vara så att bakterierna inte överlever när väl käket är helt torrt, men dom har rätt god tid på sig att bilda diverse toxiner och förgifta maten på vägen dit.

Ett par dygn? Så länge är det väldigt sällan man torkar något.

Och som sagt var, rätt torkat så sjunker fukthalten fort.
 
life easy

tallbar även gran är otroligt effektivt som diskborste och kan med hjälp av sjövatten el liknande snabbt enkelt ta bort de mest ingroda fläckar.

Annars brukar jag tillämpa en mycket enkel effektiv metod när jag äter gröt och då inte bara i tältet eller på utflykt:
Man tar högerhanden stoppar ner den i påsen för upp handen och tömmer innehållet i munen, snabbt enkelt utan disk, vill man att det ska smaka godare så är det bara att ta socker och kanel som faktiskt passar utmärkt till havregryn.

Mikael
 
Exakt...

Vanlig fingergröt, gryn etc blandas med vatten på kvällen, värms till ättemperatur på morgonen, när man ätit upp torkar man ut kokkärlet med gräs, löv, ljung, ris och sen är det klart. Ingen disk inget skräp.
//J

Bra idé med gröten... blandar också ihop och lägger i toppitts påsar... men diska, nä det gillar jag inte och definitivt inte i iskallt vatten... vitmossa är grymt till grötdisk, funkar nästan som stålull, bäst är när roten på mossan är blöt, främst inledningsvis och sen tar man torrmossa som suger upp ev kvarvarande vätska, avslutar med att blåsa ur mossrester.

Skall testa ditt tips, för då slipper jag ju t om mossdiska.

Thomas
 
Mixade havregryn, portionsvis förpackade med salt och russin i en fryspåse. Knut på påsen, men inte för hårt , det ska gå att knyta upp den.

Påsen ställs i matskålen (återanvänd Felix färdigmatskål) på med hett vatten i påsen och rör om.
Klart att äta!

Ingen kletig skål eller gryta med fastbränd gröt att diska!
Jättebra, tycker jag! :)

Hälsn BM

I flera år har jag börjat dagen med müsli och torrmjölk, som i a f inte kladdar särskilt mycket. Nu är inte det så effektivt ur energisynpunkt så jag har gått över till müslikex eller "digestive"-kex som är ltie fetare. I Fankrike och Italien är det gott om sådant; på min senaste resa köpte jag en kexsort som hette "Grancereale" som smakade mustigt och inte var alltför söta. Hittar inte ngt lika bra i svenska matbutiker.
 

avslutad210712

Gäst
Jag torkade ugnsstekt lax nyligen, men den blev inte jättebra när man skulle äta den. Den ville inte mjukna riktigt liksom. Kokade på försök i uppåt 40 minuter efter lång blötläggning. Den gick att äta, men t ex lövbiff funkade mycket bättre. Undrar om jag gjorde nåt fel?

Kanske var det dumt att ugnssteka laxen innan. Rökt skulle man testa.

Jag brukar stekpannesteka gravad lax som jag sedan torkar och det fungerar perfekt.

Brukar (läs brukade) också torka vitfisk men det tycker jag är rena katastrofen. Träig konsistens men hunden blir såklart glad när han får nästan hela min portion.
 
.....
Annars brukar jag tillämpa en mycket enkel effektiv metod när jag äter gröt och då inte bara i tältet eller på utflykt:
Man tar högerhanden stoppar ner den i påsen för upp handen och tömmer innehållet i munen, snabbt enkelt utan disk, vill man att det ska smaka godare så är det bara att ta socker och kanel som faktiskt passar utmärkt till havregryn.

Mikael
Ahhh, perfekt. Verkligen en frukost att se fram emot när man vaknar hungrig på morgonen och har en vandringsdag framför sig. Särskilt när det är ruggigt och kallt ute och man absolut inte vill ha något varmt i magen, och om man är ute några veckor är det fint att ha sådana höjdunkter framför sig;-)

Raskesven
 
Ja, jag ska nog testa ugnen först.
Som tur var köpte jag en ganska stor bit lax, så jag kan nog testa lite olika :)

Ingen som har testat att torka i mikron?

/OJ

Testade att torka lite rökt kött i mikron. 3-5 mm tjocka skivor. 20 minuter på 90 w gjorde dem inte torra, 20 minuter till brände dem i kanterna. Ingen bra metod alltså, men det är möjligt att tunnare skivor hade funkat.

Hoppas jag hinner testa med laxen i helgen. Jag vill slippa frystorkad skitmat med en massa smakförstärkare!

/OJ
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...