NEG -> Digitalt

Hejsan

Jag har en fråga om hur man ska kunna få ett negativ till en digital bild med så stor upplösning som möjligt?
Tanken är att jag ska dra upp denna bild till ca 70x100 (cm)


Någon som har några tips?

Mvh
Robin
 
Ja, det enklaste är väl att använda en filmscanner. Scanna in negativet i en hög upplösning eftersom du ska göra en ganska stor förstoring. Har du inte tillgång till en filmscanner så kan du gå in på en tryckfirma el dyl och låta dom scanna in negativet.

/D
 
Trumscanner är väl lösningen skulle jag tro, fast vanliga negativscanners börjar nog nästan komma ikapp.

Frågan är dock om du verkligen vill ha "maximal" upplösning, då kommer du att även digitalisera kornen och bilden kommer alltså att få både kornighet och pixlighet (tror jag). Jag har i alla fall läst om folk som haft problem med när scanners upplösning närmat sig kornstorleken så har de fått kraftigt försämrad (upplevd) kvalitet på bilderna.
 
Precis som nämnts så är det kornen som sätter begränsningen. Men det beror ju också på vilken kvalitet du vill ha ut grejerna i. Vi tar lite teori då:
Om du vill ha bilder som klarar ett högkvalitativt tryck motsvarande ett månadsmagasin så behöver den färdiga bilden hålla ungefär 300 ppi (pixlar per tum). Om du däremot nöjer dig med rastret (titta med ett förstoringsglas i tidningen så ser du punkter, det är hur tätt det är mellan punkterna som är tätheten på rastret) hos en dagstidning kan du nöja dig med 170 ppi. Om du ska betrakta resultatet på längre avstånd kanske du nöjer dig med samma raster som används på stortavlor i tunnelbanan och liknande, då kan du gå ännu lägre, har inte siffrorna i huvudet, men kanske 80 ppi. Är du med?

Många filmscannrar klarar ej att scanna med såpass hög upplösning (täthet) så att de kan förstora ett 24x36 mm stort negativ till ett 70x100 i 300 ppi (knappast heller 170 ppi).

Sedan har vi neg-filmen då. Vad är det för film? Är det 100 ASA? Om kvaliteten är viktig så är ju det ett minimum (ja, dvs en 400 ASA är uteslutet). MEN om det inte är själva detaljskärpan och liknande som är det viktiga i just denna bild så kan man ju överleva ändå. Det kan ju bli riktigt snyggt med korniga bilder också :)

Att trumscannrar kan "överskärpa" kornet stämmer ju, särskilt för negativfilm. Men det finns numera moderna scannrar (inte nödvändigtvis trumma) som klarar väldigt höga upplösningar och som är mycket bättre på att scanna negativ än gamla scannrar (som var ämnade för att bara scanna dior).

Jag skulle nog rekommendera att lämna negativet till något av de professionella/halvprofessionella bildbolagen som finns (typ ProLabbet, OdenLab m fl).
/Danne
 
Tips om Odenlab

Just nu så har de halva priset på förstoringar från 35/120 film till 70*100 format. Du kanske inte behöver scanna bilden? I så fall kostar en sådan förstoring runt 400 kronor januari ut.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...