Rigga kameran för automatisk bildtagning?

Jag är en total amatör vad gäller fototeknik generellt. Trevligt dock att fota under vandringarna och jag brukar använda en Olympus superzoom "weather-protected". Har en "fjärrkontroll" till den, som funkar på upp till 5 meters avstånd.

Min fråga; vad behöver man för att kunna rigga en kamera vid exempelvis en djurstig, och få foto på det djur som passerar? Finns det någon enkel mekanisk variant á la riggad tråd som utlöser kameran, typ som arméns larmminor? Eller måste det till någon mer avancerad historia med IR-stråle som ska brytas för att kortet ska tas?

Mvh Raskesven
 
det bästa ut motivsynpunkt är väl IR-stråle, även en mycket tunn lina märks av djuren o ger en bild av kräket i "fel" situation.
När du nu har en fjärr som ger IR-ljus så borde det väl gå att bygga en omvänd ljusfälla, sätt fjärren o kameran på samma sida av stigen och lås avtrycket på fjärren.
Vinkla fjärren så att strålen kan studsa på en passerande djurkropp och utlösa kameran.
Testade just med TV-fjärren o det ljuset studsar bra mot min mage (vildsvinsimulator).
 
Det var en intressant tanke. Problemet är att när kort tas med fjärrisen säger det först "biip", sen blir det ett fasligt blinkande, dröjer 5-10 sekunder, och så tas kortet. Blir nog inte så mycket som fastnar på det fotot, om inte djuret får en hjärtattack;-)
 
Ok, då har jag tyvärr inga fler råd, mer än att investera i en systemkamera av lämplig typ.
Det finns massor av bra billiga system, Olympus, Nikon, Canon, Minolta mfl har färdiga lösningar på ditt problem. Om du väljer kameror före AF-tidsåldern så kommer du hyfsat billigt undan.
 
Min pappa känner Anders Bjärvall, den svenska vargforskaren (som väl egentligen är ornitolog från början). Min pappa har också en finmekanisk verkstad. Därför var det rätt naturligt att han fick hjälpa till att bygga de första automatiska kameror Naturvårdsverket satte upp för att reda ut om det verkligen var varg eller några andra djur som sprang omkring ute i skogarna. Det här var väl i början av 80-talet.

De kameror som användes var vanliga Kodak Instamatic, utlösningen gjordes med en hävarm som tryckte ner knappen på kameran (från hävarmen gick ett snöre till en köttbit). Kameran använde blixtkuber med mekanisk utlösning (jag vet faktiskt inte hu der fungerar, vet bara att det räcker med att peta bort en sprint så blixtrar de).

Nackdelarna var förstås att man dels var tvungen att springa runt och dra fram filmen (och eventuellt byta blixt) på kamerorna med jämna mellanrum, och att det dröjde innan en film var sluttagen. Fördelen var ju priset och enkelheten.

En mekanisk kamera har fördelen att det inte finns nåt batteri som tappar kapacitet av kyla eller tar slut efter en vecka i standbyläge och att den inte har nån "uppstarttid". Själva utlösningen är dock lite svårare att hantera på en sådan (men hävarmen var rätt enkel).

Jag vet inte hur en modernare kamera klarar att stå i standbyläge en längre tid, det borde ju trots allt dra lite batteri.

Ska man ha nån form av elektronisk utlösning måste ju kameran ha nån ingång för detta. Är det en billig kamera kanske man kan slakta den och sätta in sladdar istället för dess normala utlösare (men det förutsätter ju att utlösningen är helt elektronisk och inte det minsta mekanisk).
 
nermander; sa:
...
De kameror som användes var vanliga Kodak Instamatic, utlösningen gjordes med en hävarm som tryckte ner knappen på kameran (från hävarmen gick ett snöre till en köttbit).
.....

En mekanisk kamera har fördelen att det inte finns nåt batteri som tappar kapacitet av kyla eller tar slut efter en vecka i standbyläge och att den inte har nån "uppstarttid". Själva utlösningen är dock lite svårare att hantera på en sådan (men hävarmen var rätt enkel).

Jag vet inte hur en modernare kamera klarar att stå i standbyläge en längre tid, det borde ju trots allt dra lite batteri.
.....
Det är i stil med vad jag tänkt mig, en enkel typ hävarm. Kan skaka fram någon mekanisk enkel gammal kamera. Det råkar inte ligga några gamla hävarmar kvar och skräpa någonstans?:)

Det skulle kanske gå att surra en kamera vid ett träd, lägga an en kort pinne stabiliserad mot avtryckaren, en tyngd som faller på pinnen när en tråd bryts, eller omvänt, en slana som rycker bort pinnen om kortet tas när knappen åker upp...Eller använda någon annan typ fälla-lösning för att fotot ska tas, men det vore ju bättre med en specialkonstruerad variant.

Jag är mest ute efter en kul grej att testa när man är i viltrika områden under en vandring. Spännande om kameran utlösts när man kollar en morgon. Varg får jag ju aldrig (hittills) syn på under mina vandringar, bara spår och sk*t trots idoga turer genom olika vargrevir, så ett vargfoto vore ju en höjdare, men vilket djur som helst vore kul.
 
Raskesven; sa:
Det är i stil med vad jag tänkt mig, en enkel typ hävarm. Kan skaka fram någon mekanisk enkel gammal kamera. Det råkar inte ligga några gamla hävarmar kvar och skräpa någonstans?:)

De där husen var väldigt enkelt gjorda, hävarmen var en tillbockad 3 mm syrafast ståltråd bara, som satt på en axel (som led). Tråden gick alltså snett uppåt men så var det precis vid utlösaren en V-formad bock nedåt vars spets vilade på utlösaren.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.