Rigga kameran för automatisk bildtagning?

Jag är en total amatör vad gäller fototeknik generellt. Trevligt dock att fota under vandringarna och jag brukar använda en Olympus superzoom "weather-protected". Har en "fjärrkontroll" till den, som funkar på upp till 5 meters avstånd.

Min fråga; vad behöver man för att kunna rigga en kamera vid exempelvis en djurstig, och få foto på det djur som passerar? Finns det någon enkel mekanisk variant á la riggad tråd som utlöser kameran, typ som arméns larmminor? Eller måste det till någon mer avancerad historia med IR-stråle som ska brytas för att kortet ska tas?

Mvh Raskesven
 
det bästa ut motivsynpunkt är väl IR-stråle, även en mycket tunn lina märks av djuren o ger en bild av kräket i "fel" situation.
När du nu har en fjärr som ger IR-ljus så borde det väl gå att bygga en omvänd ljusfälla, sätt fjärren o kameran på samma sida av stigen och lås avtrycket på fjärren.
Vinkla fjärren så att strålen kan studsa på en passerande djurkropp och utlösa kameran.
Testade just med TV-fjärren o det ljuset studsar bra mot min mage (vildsvinsimulator).
 
Det var en intressant tanke. Problemet är att när kort tas med fjärrisen säger det först "biip", sen blir det ett fasligt blinkande, dröjer 5-10 sekunder, och så tas kortet. Blir nog inte så mycket som fastnar på det fotot, om inte djuret får en hjärtattack;-)
 
Ok, då har jag tyvärr inga fler råd, mer än att investera i en systemkamera av lämplig typ.
Det finns massor av bra billiga system, Olympus, Nikon, Canon, Minolta mfl har färdiga lösningar på ditt problem. Om du väljer kameror före AF-tidsåldern så kommer du hyfsat billigt undan.