Långa vandringar och elektronik som behöver ström !

Hej !

Jag har ett antal längre vandringar frammåt i tiden. Jag skulle vilja ha med min digitalkamera, funderar även på Videokamera, GPS, telefon etc. Allt detta kräver baterier. Någon som har bra erfarenhet av att ladda batterier när man är ute i skog och mark ?

Såg IDG T-20, någon som har erfarenhet av att använda en sådan pryl, finns det 12 volts batteriladdare så man från en sådan skulle kunna ladda vanliga R6 batterier ?(fattade jag rätt så var det bil laddar utgång från denna)
Brukar det finnas bil laddare till de flesta modeller av videokameror, eller laddar man kamerabatteri i kameran (och ström adaptern är 12 volt så man kan ladda från ex vis IDG T-20).
Finns det några alternativ till IDG T-20 och vet någon vart man får tag på en sådan(eller liknande)

Funderar även på hur känsliga DV kameror är för fukt. Måste man köpa ett dykar hus för att ha med dem ut ?

Sedan gäller det ju och försöka hålla nere vikt också.. Även fast det är kul och ha med sig prylar så skulle det vara skönt och kunna begränsa antalet enheter/tyngden och storleken till det minimala..

Det jag ska ut på är 7 dagar + vandringar & skidåkning, utan stugor med el i. i alpin terräng..

Tipps på hur man klarar att dokumentera på bästa sätt mottages gärna !
 
Det finns flera gamla trådar om solcellsladdare som du nog kan hitta en del matnyttigt i. Eller har du tänkt att ladda på annat sätt?

Det finns ju några faktorer att reflektera över:

1. Laddningstiden. Jag känner inte till någon batterityp som går att ladda så mycket snabbare än på en halvtimme (och då är det "snabbladdning" som oftast inte ger full kapacitet och dessutom sliter enormt på batterierna).

2. Laddningsspänningen. För att en solcell skall ge tillräcklig spänning och ström för att orka ladda brukar det krävas ganska mycket ljus.

3. Energimängden. Med en sån solpanel som du kan ha vid vandring så kan du antagligen inte ladda mer än 2-4 R6-batterier åt gången och det tar antagligen en hel dag att få dem fulladdade.

Hur mycket batteri förbrukar du under en dag? Jag tror ekvationen är svår att få att gå ihop.
 
funderar

på om inte något termoelektrisk laddare vore något
hur många eldar naturligt däruppr(ved)?

och en litet paket som är i närheten av elden som ger ett par A för batteriladdning :)

det fanns någon prototyp till kaminer för några år sedan
 
Re: funderar

grym; sa:
på om inte något termoelektrisk laddare vore något
hur många eldar naturligt däruppr(ved)?

och en litet paket som är i närheten av elden som ger ett par A för batteriladdning :)

det fanns någon prototyp till kaminer för några år sedan

Tror det ger alldeles för lite effekt. Då tror jag mer på att ha en liten ångmaskin med generator med sig. Varför inte en variant av Sierra ZIP-Stove kombinerat med en ångpanna och en liten generator?
 
bränslecell?

har det ju varit på tal om ett tag, det kanske skulle lösa mycket

vattankraft hadde varit roligt men nog svårt att få det litet och lätt

ångmaskin :) helt klart roligt

kanske vi skulle ha en testhelg med kreativa lösningar på detta ?
 
Solceller och fotogen

Har viss erfarenhet av solceller och det är bökigt. Med den mängd prylar du nämner så verkar dock det möjligt, förutsatt att det är ljust och att du har reglerutrustning till panelerna. I centralamerika körde contras signalister både kv-radio och dator med hjälp av solceller ute i terränglådan. I mellanöstern laddade vi vanliga ficklampsbatterier med solceller. Onekligen god tillgång på soltimmar. Regnskydd är aldrig fel och i tropisk djungel rekommederad dyktätt.
Fotogendrivna små elverk kan annars lätt ge dig alla den ström du behöver med hög vikt som biefeekt.

Go tur

Johan K

Som lämnar både telefon och radio hemma helst.
[Ändrat av johankse 2003-04-28 kl 21:59]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.