Lagring av digitala bilder

Hårddisk i fickan...

Hittade denna lilla apparat på dustin.

Den perfekta allt-i-ett enheten för både professionella fotografer och fotoglada hemanvändare. Med Nixvue Vista sparar du ner dina digitalbilder direkt utan att behöva vara kopplad till en PC. Perfekt för t.ex. långa resor och vill slippa hålla reda på en mängd flashminnen. På den inbyggda 1,8” TFT displayen och dess virtuella tangentbord kan du granska bilder, zooma, sortera, döpa om, radera och mycket mera. Vista har en CompactFlash Typ I/II slot för att överföra bilder. Adaptrar för MemoryStick, MultiMediaCard och SecureDigital finns som tillbehör. Kopplingen till PC sker via USB (1.1). Firewire-modul för snabbare överföring finns som tillbehör.

- Spara digitalbilder direkt utan koppling till PC
- Upp till hela 30GB kapacitet
- Stödjer formatet RAW
- TV-out funktion för presentationer
- Histogram funktion
- Uppladdningsbart batteri (medföljer)
- Kompatibel med Win98/ME/2000/XP, MacOS 9.1 + och Linux



Kapacitet från 20-60GB, pris från 3300-7300 utan moms, har inte testat den själv men den verkar ball.


http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010054283

//Mattias
 
Re: Lagra på resa

Graip; sa:
Ett bra sätt att lagra digitala bilder när man är ute och reser, är att besöka närmsta internetkopplade dator och tanka över de bra bilderna till MSN foto.

Man får tillgång till 40Mb privat lagring per konto, helt gratis.

Har man fet kassa, så skall det gå att lagra bilderna på minneskorten i upp till 10 år.
Sen är det bara att föra över dessa på gällande media.

Men CD eller DVD är ju rätt i dag.

Då måste nog skaffa större minneskort om man skall lagra i 10 år. ;-)

Fyllde ett 256MB kort på 2 veckors vandring på Island, iofs då med vissa filmsekvenser.. Men varje bild tar ca 1,5 till 2,5 MB så det tar plats....

Fredric
http://www.strapatz.com
 
Varför köra med så små minneskort då?

Nu finns ju 3GB-kort till överkomligt pris.
Ta med dig ett par tre stycken på resan.
 
Re: Re: Lagra på resa

fredric@strapatz.com; sa:
Fyllde ett 256MB kort på 2 veckors vandring på Island, iofs då med vissa filmsekvenser.. Men varje bild tar ca 1,5 till 2,5 MB så det tar plats....

Fredric
http://www.strapatz.com

Dvs ca 100 bilder. Ja det behövs störra kort. Själv plåtade jag 1000 bilder på 10 dagar i sommras. De som var värst låg på 2500 bilder. Då behövs den där lilla extra hårdisken.

mvh Christian
 
Re: Re: Re: Lagra på resa

chralm; sa:
fredric@strapatz.com; sa:
Fyllde ett 256MB kort på 2 veckors vandring på Island, iofs då med vissa filmsekvenser.. Men varje bild tar ca 1,5 till 2,5 MB så det tar plats....

Fredric
http://www.strapatz.com

Dvs ca 100 bilder. Ja det behövs störra kort. Själv plåtade jag 1000 bilder på 10 dagar i sommras. De som var värst låg på 2500 bilder. Då behövs den där lilla extra hårdisken.

mvh Christian

Tyvärr är det ju så att stora minneskort inte alltid passar i kameran, min tar t.ex enbart 256MB och det räcker inte långt... Dock är det bästa sättet när man reser att ha flera 256MB kort, det tar minst plats och är minst känsligt för t.ex. rep/skak skador, kan tänka mig att "tumminnen" hade varit en riktigt bra sak att nyttja om det funkar på samma sätt som "hårddiskarna" (Vem vet, det kanske står i denna tråden, men jag måste medge att jag inte läst hela tråden... :) )

Dock så får det inte vara så att man måste nyttja PC, ingen stor pryl med skärm, typ maxvikt 100g (och det är otrolig maxvikt!)
 
Re: Re: Re: Lagra på resa

Graip; sa:
Förslag: Minska ner bildinformationen till ca:500Kb till 700Kb per bild, så får du rum med några fler på ditt kort.

NJa, det är bättre att hemma i photoshop minska ner på informationen. Innan man vet exakt hur bildewn blir och man beskurit som man vill ha den skall man inte dra ner på detta? Varför köpa en kamera med bra upplösning, och sen inte utnyttja det?
 
SanDisk

Hej

Det finns idag Sandisk Compact Flash 1 GB i minne (detta räcker långt). Det finns att köpa för under 3 000 kronor.

Hans-Göran
 
Re: Re: Re: Re: Lagra på resa

chralm; sa:
Graip; sa:
Förslag: Minska ner bildinformationen till ca:500Kb till 700Kb per bild, så får du rum med några fler på ditt kort.

NJa, det är bättre att hemma i photoshop minska ner på informationen. Innan man vet exakt hur bildewn blir och man beskurit som man vill ha den skall man inte dra ner på detta? Varför köpa en kamera med bra upplösning, och sen inte utnyttja det?

Jag förstår, Photoshop är ju halva nöjet.
Hitta bilder i bilden, så att säga. ;)

Men på min Coolpix kan jag enkelt ändra bild för bild, inte alltid nödvändigt att plåta i affischstorlek, tycker jag i alla fall.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lagra på resa

Graip; sa:
Men på min Coolpix kan jag enkelt ändra bild för bild, inte alltid nödvändigt att plåta i affischstorlek, tycker jag i alla fall.

Det hela beror ju på vad man skall göra med bilden. En fin gammal tumregel som jag hörde för ett tag sedan sade att om man skall ta ut en digital bild i pappersformat så skall man ha minst 100 pixlar per decimeter. Dvs i vykortsstorlek skall man minst ha 1500*1000 och för A3 är det 3000*2000 som gäller. Det senare är ju hela 6 miljoner små pixlar.

Men skall man bara använda den i datorn så räcker det oftast med 1024*768 (man har ändå ingen projektor som klarar mer)

mvh Christian
 
En bra grej att ha med sig på resan är "Flash Path". En diskett som du stoppar i minnes-kortet i, sen är det bara att hitta en dator med diskett-läsare.

/Billy
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...