Canon EOS 650

Hej.
Jag har blivit erbjuden en Canon EOS 650 av en kompis. Med föjer en blixt och ett objektiv.. tror det är ett 35-105 objektiv. Då jag är novis på kameror (min första systemkamera) så undrar jag om detta är en bra kamera och vad jag skall ge för den (vi har pratat om några hundralappar). Dom allmäna kraven jag har på en kamera är att den skall vara robust, pålitlig och enkel.
Så vad tycker ni alla experter där ute????
/Mathias
 
Några hundralappar är den värd, har en där hemma som jag slutat att använda mer eller mindre helt pga lathet. Stoppar helt enkelt ner en liten APS i fickan istället. Men jag har haft mycket roligt med min EOS 650 och kan du bara komma över storleken kan det nog vara ett kanonköp.
 
650:n

är Canonbra! Lite stor om man är kritisk, inte så mycket extra onödigt tjafs om man tycker om mycket av det. Lätt att använda, tål stryk, tål kyla hyfsat bra. Framför allt har den en stadig stomme som många nya systemkameror idag saknar. Dagens kameror käns mest om lego, om man inte betalar en förmögenhet förstås. Jag släpar med min över allt (fjäll, klippa, tur som tur, resor osv.)och är jättenöjd efter mina ca 10 år med kameran.

Helt klart värd det priset!

Andreas
 
Okej. Det låter som det verkar vara ett bra köp då. Min polare föreslog att jag skulle låna den ett tag och känna på den. Är det något speciellt jag skal kolla??
 
Köp den, annars gör jag det

Har en Canon EOS 650 är nöjd med den. Canon EOS 650 kom 1988. I instruktionsboken står att displayen kan sluta fungera efter 10 år. Kanske batteriet till displayen inte går att byta.
Vill du inte köpa den för ”några hundra” är jag spekulant, för då har jag ”råd” att ta med systemkameran på skridskoturer utan att var rädd för att det ska kosta en smärre förmögenhet om jag skulle plurra.

/Per Brune
 
Landrover; sa:
Okej. Det låter som det verkar vara ett bra köp då. Min polare föreslog att jag skulle låna den ett tag och känna på den. Är det något speciellt jag skal kolla??

Titta över den noga först.
kolla att det ser hyfsat rent o fint ut innuti.
Öppna bakstycket och titta noga på tryckplattan som sitter på det svängbara bakstycket, den får inte vara repig eller hårt sliten, det tyder på att många rullar har gått igenom kameran.
Köp en rulle diafilm och se till att det inte finns några exponeringsjusteringar inställda på kameran.
Gå sedan o knäpp slut på filmen på lite olika typer av motiv, använd tidsautomatik så du kan se att bländarfunktionen är OK och använde sedan bländarautomatiken så får du kolla att både långa o korta slutertider är OK.
Om du undrar mer så tjoa till!
 
Prova att autofokusen funkar

Landrover; sa:
Okej. Det låter som det verkar vara ett bra köp då. Min polare föreslog att jag skulle låna den ett tag och känna på den. Är det något speciellt jag skal kolla??

Prova att autofokusen funkar genom att ta kort på något i rörelse mot dig. Kolla att du kan ställa om objektivet till manuell fokusering med den lilla brytaren på objektivet. Den kan ha fastnat beroende på att den aldrig rörts, jag använder nästan alltid autofokusen.

Per Brune
 
Ser

bilden allmänt suddig/smutsig ut är det helt normalt. När du tar bort objektivet ser du en spegel, det är den som är dammig och det blir den med åren, det gäller alla systemkameror. Det här påverkar inte bilderna eftersom den fälls upp när du tar fotot. Putsa INTE den, då blir det fina repor i spegeln och det blir ännu "suddigare". Bara som ett tips när du kollar igenom kameran.

I och för sig ska man aldrig säga vad man inte skall göra men ändå...

Andreas
 
Re: 650:n

ansjoblo skrev:
...Jag släpar med min över allt (fjäll, klippa, tur som tur, resor osv.)och är jättenöjd efter mina ca 10 år med kameran...

Var det också 10 år sedan du senast var ute Andreas?

Jag har fotograferat med Andreas kamera och kan helt klart uppmuntra ett köp för "några hundra". En annan robust (och tyvärr tung) ute-kamera är Nikon F-801. Jättebra och enkel nybörjarkamera som har allt du någonsin kommer behöva som "hobby-fotograf". Växer med uppgiften.
 
Nu har jag fått den

Nu står den hemma på soffbordet. Jag har varit ute och fotat på lite olika saker och provat med olika inställningar och så. Måsta säga att den känns mycket gedigen och bra. Den är i stortsett repfri och verkar vara i mycket bra skick. Fundera på om jag skulle ta med den till en fotoaffär och be dom kolla på den och höra vad dom tycker?
Nu är oxå priset bestämt, polare vill ha 1000 kronor för den (då får jag med en blixt också), billigt eller dyrt vad tycker ni????

För övrigt så skall ni ha jättetack för alla råd och tips :)
 
Kompispris

Va skoj att du fått kameran nu när det har blivit kanonväder. 1000 kr är väl ok. Är ni båda nöjda med det priset är det ju förträffligt! Vad är det för blixt som följer med. -Och vad var det för bländare på objektivet? -Originalobjektiv? Att ha någon kameraintresserad bekant att kolla på den, eller om du har någon fotohandlare du känner kan du be dem undersöka den. Att ha Canon att besiktiga den kostar troligen över 1000 kr. Du kan också själv testa den lite genom att köpa en vanligfilm som du tar enbart "testbilder" på. Fotografera både i mörker och i solljus, knivskarp skärpa, blixttest m.m, sedan framkallar du endast filmen och kollar på negativet att den inte släpper in ljus o.s.v. Har den stått oanvänd länge finns det risk att det tar ett tag innan den fungerar klockrent.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
tbergman Canon EOS 300D Fototeknik 21
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
Talen Canon eos 620 Fototeknik 2
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
von Apfelstrudel Canon Eos 300 vs Eos 50 Fototeknik 9
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
jd Minolta 505 vs Canon EOS 300 Fototeknik 2
Tigger Canon EOS 30??? Fototeknik 2
fjelltur Canon EOS 300 Fototeknik 2
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1
Robwah-9 Canon S30 Fototeknik 5
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 0
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
Roypeter Eos 50 Fototeknik 4
walkerboh Batteripack till eos 5 Fototeknik 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...