Hemma framkallning

Hejsan.
Jag är väldigt sugen på att skaffa mig en framkallningsapparat (vet tyvärr inte vad det heter) och jag undrar nu om det är nån som kanske vill sälja sin för en bra summa.
Hör av er.
 
Framkallningsapparat?

Om du verkligen menar framkallningsapparat så kan jag meddela att de är nog lite väl dyra för hemmabruk. Om du inte råkar ha 100 000 (eller däromkring) liggandes i en byrålåda.

Jag gissar att du vill framkalla svartvitt hemma. Om det stämmer kan jag tipsa om att i tidningen Foto brukar det finnas annonser om färdiga paket, som innehåller allt du behöver för att komma igång (utom själva rummer att hålla till i, det får man fixa själv). Paketen brukar kosta 4-5 tusen, och nykelprylen (som jag tror du egentligen ör ute efter) är en förstoringsapprat.

Om du vill ha fler tips om framkallning (och om din andra tråd fotoklubbar) kan jag tipsa om
http://www.fotosidan.se
 
Det finns väl som sagt var inget som heter "framkallningspparat".

Frågan är om det är framkalla du menar eller om det är förstora du menar?

Framkalla svartvit film fixar man med en dosa, mätglas, termometer och filmklämmor (för torkningen). Det brukar finnas satser att köpa för en hundring eller nåt.

Framkalla färgfilm är lite värre eftersom det är kritiskt med temperaturen (fast det finns "reporter-varianter" för C41 som klarar sig med lägre och ojämnare temperatur, men de är dyrare och ger antagligen lite sämre resultat). Man KAN klara sig med en balja med vatten i som man ställer såväl vätskor som dosa i så de hålls varma (40 grader brukar det väl vara om jag inte minns fel). Det finns maskiner som hjälper till, Jobo är ganska kända för sina. Där är dosan liggande och roterar i vattnet så man slipper agitera.

Minns inte vad deras maskiner kostar men jag har för mig att de enklaste modellerna ligger runt 7-8 tusen.

Ska man däremot förstora behöver man en förstoringsapparat. För svartvitt klarar man sig med en enkel, men för färg måste man ha färghuvud. Nya kostar väl en för svartvitt nånstans runt 3000 och för färg får man nog lägga på ett par tusenlappar.

Sen gäller ju samma sak vid framkallningen av kopiorna som vid framkallningen av filmen: Färg behöver varmare bad. Färg måste dessutom framkallas helt i mörker (svart-vita papper kan man ha mörkrumslampa till men det går alltså inte med färgpapper). Jobos maskiner kan man köra papper i också (då stoppar man pappret i dosan och sen när man stängt locket till dosan kan man tänka lampan).
 
tips

kolla med bekanta, det är väldigt vanligt att folk har fotolabb hemma i malpåse som de inte använt på jättelänge som du säkert kan köpa loss billigt, annars en annons i lokalpressen funkar ju alltid, drygt att köpa nytt, photax.se har mycket s/v prylar, mörkrumskit för 4850:-
En kompis till mig köpte ett kit begagnat för 400:- (utan kemi) dvs det lönar sig att leta efter begagnat....

/Pott
 
hehe...

Jo, jag menar s/v framkallning. Hehe Klantigt av mig att inte skriva det. Det blir kanske lite mycket att ha en så stor maskin i 42kvm lägenheten jag bor i... hihi.
Tack så jätte mycket för alla tips.

Ska börja leta direkt.
//Paula
 
Är det bara svartvitt så finns det nybörjarsatser att köpa som innehåller dosa, mätglas, termometer, skålar, tänger och lite sånt för ett par hundralappar (min som jag köpte på Clas O kostade nog inte ens 100 spänn, men det var väl 15-20 år sen:).

Med en glasskiva, en skrivbordslampa och ett stoppur kan du då göra kontaktkopior. Men det är nog inte så kul om man inte kör 6x6 eller så:)

Förstoringsapparat blir alltså den stora posten, men begagnat är nog det bästa tipset. Det är naturligtvis ingen nackdel att köpa en apparat med färghuvud. Det kan man om inte annat använda för papper med variabel kontrast.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.