nån som provat ett Tamron 28-300(/28-200)?????

Jag ska åka till Alaska i två månader i sommar och vill inte släpa på för mycket vikt i onödan.
Har en Nikon F-80 (som jag är mycket nöjd med) och ett tråkigt objektiv, Nikkor 28-80:3,5-5,6:G (G-ingen bländarstyrning på objektivet).
Nog ältat om mina nuvarande grejer och över till mina funderingar...
Jag vill ha ett teleobjektiv, ungefär 300mm, men pga viktsparande, enkelhet och inte minst priset blir det ett zoom-objektiv istället för fasta gluggar.

Har kollat lite på Tamrons extrema objektiv 28-300 men vill gärna höra från nån som provat det hur bildkvaliten blir, samt hur kvaliten och känslan på objektivet är.

/oskar

(nån som varit i Alaska och hajkat runt? vill gärna få lite resetips också :) )
 
Har ett Tamron 28-200 och är nöjd med det , men kan rekommendera Canons 75-300 objektiv som jag tycker är trevligt att jobba med även om det är ganska "skakkänsligt", i det avseendet är Tamronobjektivet lättare att handskas med.
 
bra val!

Tjena!

Jo, 28-200 var ett riktigt kap. Förhållandevis bra bländartal, men framförallt bra skärpeområde i nästan alla brännvidder. Har haft lite "problem" i 200 -läget med skärpan, dvs för ljussvagt men och andra sidan om man vill ha 1,4 eller 2,8 blir det ju lite saftigare pris. Objektivet är nu mera det ända som hänger med mig pga flexibiliteten.
28-300 blir tyngre, sämre skärpeområden enl tidningen Foto och måste nästan användas med stativ vid svagare ljus i 300-läget. Sattsa då på ett fast 300 eller något, kolla på Scandinavian Photo för ett sjyst pris!

Mvh/Kristofer
 
28-300 Tameron zoom

En vän till mig prövade lyckan med ett dylikt. Det gav vinjetteringar vid full glugg och bländarmekanismen bidrog till skakoskärpa vid 300 läget. Han bytte ut det. Själv har jag tappat zoomgruppen inne i objektivet på ett 35-200 och fick gå ut ur bergen utan att kunna fotografera med den glasklumpen.
Fasta gluggar ger allmänt sett bättre resultat fortfarande, trots reklamen.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-08-15 kl 08:15]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.