APS vs digitalt?

Re: Re: Vattentät förvaring

Brune; sa:
nicoj; sa:
Nackdelen för fjällen är möjligtvis att den inte är uttryckligt vattentålig (finns såna digitalkameror, Olympus har en ny sådan tex), så jag hoppas att kunna hitta någon bra förvaring för den under riktigt blöta förhållanden, nån som har tips?
Jag har vid ett flertal tillfällen på några av Utsidans olika diskussionsforum skrivit om Aquapac vattentäta påsar. Jag har 5 st olika (till digitalkameran, till GPSen, till VHFen, till 2 olika mobiltelefoner). 2 st har under årens lopp gått sönder (gått upp i svetsen). Den ena fick jag en ny på garantin, den andra har jag lagat med Liquesole.

Det finns många storlekar på Aquapac http://www.aqua-life.se den som jag har till min Canon IXUS finns inte med på web-sidan längre, så den kanske har utgått. En storlek finns på Clas Ohlson som är rätt så mycket billigare än alla andra återförsäljare, men som sagt Clas Ohlson har bara storlek avsedd för kamera ( + en storlek avsedd gör mobiltelefon). Det går att fotografera genom plasten på en Aquapac men bilderna blir rätt så dåliga (grådaskiga).

Per Brune rätt så nöjd Aquapac kund

Möjligen ligger detta inlägg väl långt från ursprungstråden.

Ett alternativ är Ortleibs påsar med rullförslutning / kardborre. http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=docbag

De har fördelen att förslutningen inte tar lika stor plats om man förvarar kameran/mobilen etc i en jackficka. Jag har alltid min mobil i en sådan A5 påse och pratar genom plasten. Man rullar in mobilen i överskottet av påsen när man pratat klart och får då också viss stötdämpning.

De tål knappast 30 minuter på 5 meters djup men påsen flyter om den skulle hamna i vattnet så för de flesta ändamål kan man betrakta lösningen som vattentät. Slitagetåligheten är utmärkt jag har använt min påse ca 4 år dagligen. Plasten gulnar något vid långvarig exposition för UV-ljus men det är för detta ändamål inte varit något problem.

För digitalkamera skulle jag däremot välja en snabbare öppningsbar lösning. Aquapac borde vara snabbare att öppna och plocka ut kameran ifrån.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.