USB 2

Det påstås att nya USB 2, är 40 gånger snabbare än USB 1.1, mao snabbare än firevire.

Nu undrar jag om det i praktiken går så mycket snabbare att ladda över bilderna till PC:n?

En annan fråga också; blir överföringen snabbare om den sker med minneskortet i en spec USB-adapter, i stället för att koppla kameran?

Skall väl tillägga att USB 2 rekommenderas i bruksanvisningen till min kamera.
 
Graip; sa:
Det påstås att nya USB 2, är 40 gånger snabbare än USB 1.1, mao snabbare än firevire.

Nu undrar jag om det i praktiken går så mycket snabbare att ladda över bilderna till PC:n?

En annan fråga också; blir överföringen snabbare om den sker med minneskortet i en spec USB-adapter, i stället för att koppla kameran?

Skall väl tillägga att USB 2 rekommenderas i bruksanvisningen till min kamera.
Jag har en känsla av att överföringen också beror på minneskortets hastighet, kolla vad som går snabbast så har du svaret. Går kortet snabbare än överföringsgränssnittet så sitter flaskhalsen i sladden, är det tvärtom så sitter flaskhalsen i kortet
 
USB 2.0

har för mig att USB 2.0 har en maximal överföringshastighet på 480 Mbit/s att jämföra med USB 1.1 som har ca 10-12 Mbit/s. detta betyder att om du använder USB 2.0 så kommer antagligen flaskhalsen att hamna antingen i kameran eller i datorns HD (beroende på vad du har för maskin). Om hastigehten är det viktiga skulle jag satsa på en bra läsare till ditt minneskort.

/einar
 
För det första, USB2 har en teoretisk hastighet på 480Mbps och gamla Firewire 400Mbps, men i praktiken så skiljer sig teknikerna mycket åt. Firewire arbetar mycket självständigare från processorn vilket gör att den alltid klarar av att pumpa sina 400Mbps, USB tar mycket hjälp av processorn och blir därför i praktiken långsammare.
http://www.barefeats.com/fire27.html

För det andra så är den nya typen av Firewire uppe i 800Mbps.
 
ingen betydelse!

det spelaringen större roll om man använder USB 2.0 eller firewire. det är inte det gränssnittet som utgör begränsningen.
800 Mbit/s är snabbare än vad moderna HD klarar av.

/einar
 
USB 2.0

Om frågan var om USB 2.0 går snabbare än 1 i verkligheten så är svaret JA.
Om jag för över mina bilder direkt från min kamera (USB 1) så tar det en jädrans tid, men stoppar jag in kortet i min kortläsare (USB 2.0) så tar 250Mb inte mer än sekunder! (Det är säkert beroende på hur snabbt minnet är också men jag har ett billigt Compact Flash II minne, som säkert inte är alltför snabbt)

Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
alicia_95 USB- Kabel trasig.. eller ? Fototeknik 6
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.