vilken ska man välja

hej vilken kopakt digitalkamrea ska man välja som är på 4-5 mgp som kan allt o tar bra kort o är liten .är det canon ,olympus , koncia eller
 
MGP

En fråga varför vill du ha så många megapixlar?
Korten blir inte bättre över 3 megapixlar
om du inte ska ta kort som du tänker förstora upp till A4 storlek.
För kort som ska vara mindre än A4 så blir det samma kvalite/skärpa på 3 megapixlar som med 5 megapixlar.

Själv har jag en Fuji Finepix 601 fungerar mycket bra, enkel att använda.
Med Fujis egna patenterade 8 kantiga megapixlar så påstår dets i tester att det motsvarar nästan dubbelt så många vanliga megapixlar.
Ett mycket bra köp tycker jag att jag gjorde och är helnöjd.
MVH
KIM
kent36; sa:
hej vilken kopakt digitalkamrea ska man välja som är på 4-5 mgp som kan allt o tar bra kort o är liten .är det canon ,olympus , koncia eller
 
Re: MGP

kim1; sa:
En fråga varför vill du ha så många megapixlar?
Korten blir inte bättre över 3 megapixlar
om du inte ska ta kort som du tänker förstora upp till A4 storlek.
För kort som ska vara mindre än A4 så blir det samma kvalite/skärpa på 3 megapixlar som med 5 megapixlar.

Själv har jag en Fuji Finepix 601 fungerar mycket bra, enkel att använda.
Med Fujis egna patenterade 8 kantiga megapixlar så påstår dets i tester att det motsvarar nästan dubbelt så många vanliga megapixlar.
Ett mycket bra köp tycker jag att jag gjorde och är helnöjd.
MVH
KIM

jag nämde det ej att jag vill ha den så att jag kan göra a4 format ( bilder på barnen till svärmor ) annrs tack för tipset ska kolla på fuji
kent36; sa:
hej vilken kopakt digitalkamrea ska man välja som är på 4-5 mgp som kan allt o tar bra kort o är liten .är det canon ,olympus , koncia eller
 
Canon är fina

Jag tycker att Canon i dagsläget är de digitalkameror som ger bäst bildkvalitet.
Vill du ha en liten kamera med 4 Megapixlar så är Ixus 400 en fin kamera.
Nöjer man sig med 3 megapixlar kan Ixus V3 eller Digital Ixus II vara ett alternativ.
Powershot S45 och S50 är även de mycket bra, dock lite större.
Sysslar man med vattensporter finns det dessutom vattentäta hus till i stort sett alla Canons digitalkameror.
Mvh Erik
 
Visst är det skillnad

Visst blir bilderna bättre med fler än 3 megapixel.
Kör man bara ut småbilder, typ 10x15, vykortsstorlek så är inte skillnaden jättestor men den syns. Kör man ut större bilder eller vill göra en delförstoring märks det direkt.
Sen är det ju inte bara megapixlarna som räknas, objektivet och signalbehandlingen är oerhört viktigt. Flera digitalkameror har lite halvtaskiga objektiv vilket ger oskarpa bilder och dessutom en signalbehandling som ger brus och andra konstigheter i bilderna.

Mvh Erik
 
Re: Canon är fina

eriksjos; sa:
Jag tycker att Canon i dagsläget är de digitalkameror som ger bäst bildkvalitet.
Vill du ha en liten kamera med 4 Megapixlar så är Ixus 400 en fin kamera.
Nöjer man sig med 3 megapixlar kan Ixus V3 eller Digital Ixus II vara ett alternativ.
Powershot S45 och S50 är även de mycket bra, dock lite större.
Sysslar man med vattensporter finns det dessutom vattentäta hus till i stort sett alla Canons digitalkameror.
Mvh Erik


oki jag har kollat på Ixus 400 men även kollat på den nya olymus my 400 , men det kanke finns fler som hanlarna ite säger ett dug om som är bättre , och som det ej kännar på mycket på,
tack för dit svar en liten bit nämare canon
 
Oxå fin

My 400 är också en fin kamera. Men Ixus 400 har lite bättre färgåtergivning tycker jag. Fördelen med My400 jämfört med Ixus 400 är att My-kameran är något väderskyddad och det är ju aldrig fel.
Fördelen med Ixus 400 är bättre färger, bättre menyer, möjlighet till svenska menyer, stitch-funktion (möjligheten att lägga ihop flera bilder till en större).
Mvh Erik
 
Re: Oxå fin

eriksjos; sa:
My 400 är också en fin kamera. Men Ixus 400 har lite bättre färgåtergivning tycker jag. Fördelen med My400 jämfört med Ixus 400 är att My-kameran är något väderskyddad och det är ju aldrig fel.
Fördelen med Ixus 400 är bättre färger, bättre menyer, möjlighet till svenska menyer, stitch-funktion (möjligheten att lägga ihop flera bilder till en större).
Mvh Erik

tack för hjälpen Erik vet du något om minnena vila som är bäst o billigast till dessa är det något man ska tänka på där
 
CompactFlash

Jag föredrar CompactFlash, tycker de känns lite tåligare än de andra och dessutom finns de i lite rejälare storlekar.
Jag kör med CompactFlash av märket Lexar, inte de billigaste men bra och snabba och 5års garanti. Tycker inte det finns nån anledning att snåla på minneskorten, det är ju inget roligt om kortet inte funkar när man fyllt det med bilder. Lika lite som det är nån idé att köpa film av nåt skumt märke för att spara några kronor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
lainen89 Inköp av GoPro Hero 3, vilken version? Fototeknik 3
tango Vilken hjälmkamera med GPS? Fototeknik 0
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Vildmarksguiden Hjälp! Vilken Photoshop program? Fototeknik 33
J-master Vilken hjälmkamera?? Fototeknik 11
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
scew Vilken skillnad!!!!!!!! Fototeknik 18
Laila Vilken kamera? Fototeknik 4
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
peppe_37 Vilken Kamera Fototeknik 10
igun Vilken telekonverter? Fototeknik 6
persson65 Vilken dator är bäst för videoredigering Fototeknik 16
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
Vilken film i alperna? Fototeknik 2
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
walkerboh Vilken neg film har ni för natur Fototeknik 7
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
ao-media Vad ska man välja? Fototeknik 1
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
heka Vad ska jag köpa för skärm Fototeknik 2
supergeten Vad ska jag köpa..? Fototeknik 6
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
tbergman Vilket stativ ska jag köpa? Fototeknik 12
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
mikael.johansson Hur lätta stativ klarar man sig med? Fototeknik 11
68678 Hur gör man?? Fototeknik 6
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
danielfornell Var köper man billigast kameror i Europa? Fototeknik 7
Smilegal Hur framkallar man svartvita filmer? Fototeknik 8
jd Hur tar man kort på sig själv? Fototeknik 14
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
berikh Diaduplikator. Vad skall man tänka på? Fototeknik 0
erington Hur gör man sekvensbilder? Fototeknik 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...