Klubbarna desinformerar om säkerhet

Gott så. Problemet återstår, att tråden läses av många, heter "Klubbarna desinformerar" och innehåller påståenden som:
Det är fakta att det är betydligt bekvämare att åka utan ryggan, och inte så himla mer farligare.

Det intressanta är ju att detta påstående är otroligt enkelt att motbevisa. Det räcker med att jag hittar en enda åkare som inte håller med om det för att det ska bli en lögn.
 
Pekka
Det är bara någon procent av Sveriges befolkning som är med i klubbarna. Övriga åker som de vill. Man anpassar utrustning och färdväg efter förutsättningarna och använder sunt förnuft.
De som inte är med i klubbarna åker oftast med lätt utrustning.
Den här tråden är inte representativ för svenskarna.

L.A.
Det vore synd om friluftsfrämjandet målar in sig helt i "ryggsäckshörnet", om de nu gjort det. Jag vet inte hur det är med den saken.

Att en del vägrar beträda is tunnare än 10 cm kan ha att göra med råden som getts i media. En lösning är att formulera det rådet på ett annat sätt, lite mer resonerande.

Nermander
Tråkigt att du fortsätter kalla debattörer för troll. Det funkar inte att kasta skit på andra på forum, då sabbar man diskussionen. Tråden lever tack vare att vi andra inte svarar med samma mynt.

Erephus
Finns det risk att gå igenom isen och man tror att man behöver flythjälp, använder man det.
Ingen har föreslagit råd i stil med "ingen ska ha flythjälp" som du skrev kl 15:53.

Joanna
Behöver man klädbyte tar man med det.

Erephus
Man måste tänka till en aning innan man ger sig ut. Det ingår i råden jag föreslog i första inlägget.
Försök inte få det till att råden avråder från t.ex. flythjälp.
Den moraliska skuld du försöker lägga på oss, faller på dig, när du ger läsarna intrycket att det finns de som avråder från flythjälp.

Några spridda tankar till alla:
- Nybörjare håller sig gärna till tjock is.
- De åker ofta inte så långt.
- En del människor vill göra andra människor osäkra för att få sälja kurser, öka medlemsantalet i klubbar, eller framställa sin sport som farlig eller exklusiv.
 
Nermander
Tråkigt att du fortsätter kalla debattörer för troll. Det funkar inte att kasta skit på andra på forum, då sabbar man diskussionen. Tråden lever tack vare att vi andra inte svarar med samma mynt.
Kan du peka ut det inlägg där jag påstår att någon är troll?

För mig veterligen har jag inte kallat nån troll, just eftersom jag anser att det är helt kontraproduktivt.

Det jag gjorde var att jag förklarade att begreppet troll handlar om betende, men jag har inte påstått att nån i den här tråden är troll.

Några spridda tankar till alla:
- Nybörjare håller sig gärna till tjock is.
- De åker ofta inte så långt.
- En del människor vill göra andra människor osäkra för att få sälja kurser, öka medlemsantalet i klubbar, eller framställa sin sport som farlig eller exklusiv.

Hur vet du att nybörjare håller sig till tjock is? Vad har du för siffror på hur den genomsnittliga åksträckan skiljer sig mellan nybörjare och andra?

Det där är ju bara en massa svammel du häver ur dig, det finns ingen som helst substans bakom det du skriver.
 
Nermander
Du kallar mig troll i den här tråden den 2017-12-28 kl 10:25.
Och fortsätter ditt prat om troll igår 2018-01-06 kl 14:32.
Det här stickspåret där du förnekar det du skrivit, och ber mig leta upp bevis, förstör för alla läsare genom att späda ut tråden med meningslös text.

Du frågar hur jag vet om nybörjares åkvanor. Svaret är genom erfarenhet. Du frågar om siffror på en annan sak än det jag påstår, och vet att några sådana siffror inte finns.
 
Jag hade visst antytt att ditt beteende gör dig till ett troll. Men det är inte riktigt samma sak som att omotiverat kalla dig för troll, det var en förklaring till varför andra kallade dig för troll.


Du försöker framställa din egen personliga erfarenhet som en allsmäktig sanning. Det är flera som i den här tråden har påpekat rena felaktigheter i ditt resonemang, men dessa bemöter du inte.

Du ägnar mer tid åt att klaga på att folk kallar dig troll än att bemöta de frågor du får.

Du skriver att nybörjare inte åker så långt, då frågar jag på vilken statistik du baserar det påståendet.

Börja med att besvara den frågan så kanske vi kommer vidare, men så länge du hela tiden undviker att svara på de konkreta frågorna så sitter vi fast.
 
Eftersom tråden handlar om säkerhet

Eftersom tråden handlar om säkerhet läser jag den. Även om jag är paddlare och inte skridskoåkare.

Detta är ev lite OT men jag känner så väl igen hur en tråd spårar ur.
@nermander och alla som vill ha siffror och källor utredda och redovisade: en utmärkt metod att få en tråd att fastna eller spåra ur.
Man blir ganska trött på det. Kontraproduktivt var ett ord som nämndes någonstans...

@Cykelkalle Du kan gärna lägga till att det är din egen erfarenhet du avser.

Annars tycker jag att diskussioner om säkerhet alltid är intressant. Man brukar alltid lära sig något.

mvh thomas
 
Råd till allmänheten bör vara enkla och specifika. Rekommendationen 10 cm tjock is har förstås marginal, men med tanke på att personer utan isdubbar och ispik kommer följa den regeln tycker jag att den är vettig och fungerar även på porösa vårisar.

Rekommendationen kring ryggsäckar brukar vara att packa kläder i vattentäta påsar, dels för att få flytkraftig och dels för att ombytet när det väl behövs är torrt.

Stora flertalet åkare tycker att det är mysigt att sitta i vintersolen och fika. Givetvis behövs varmare kläder för raster och detta styr storleken av ryggsäcken.

Jag tycker att skolor, TV mfl har genom åren spridit bra baskunskap om naturisar och hur folk bör bete sig.
Med en koll på en karta går det att peka ut områden där svag is sannolikt förekommer.
 
@nermander och alla som vill ha siffror och källor utredda och redovisade: en utmärkt metod att få en tråd att fastna eller spåra ur.
Man blir ganska trött på det. Kontraproduktivt var ett ord som nämndes någonstans...

Ok, m en då räcker det alltså med att jag säger att Cykelkalle har helt fel. jag behöver inte redovisa några fakta för det utan bara säga att Cykelkalle har helt fel. Punkt.
 
Ok, m en då räcker det alltså med att jag säger att Cykelkalle har helt fel. jag behöver inte redovisa några fakta för det utan bara säga att Cykelkalle har helt fel. Punkt.

Du har säkert egen erfarenhet att komma med (som många andra) och så länge dessa egna erfarenheter serveras under den beskrivningen så har jag inga problem med tilltron. Då är jag intresserad.
Om sk fakta presenteras med källa är det en sak, att avkräva andra att redovisa källor på allt vad de kläcker ur sig, är en annan.

Jag blir alltid en aning misstänksam mot "fakta" och tycker man lär sig mer av att följa diskussioner mellan folk som har egna och olika erfarenheter och vad de har dragit för slutsatser av dessa.

För mig, som inte är skridskoåkare blir det väldigt snabbt förvirrat, när
ämnet böljar fram och tillbaka om troll och annat.

Å ena sidan handlar det ju om säkerhet rent generellt för skridskoåkare, å andra sidan om huruvida klubbar verkligen ägnar sig åt desinformation.

Kan väl inte vara såå svårt att hålla sig till ämnet?

Jämförelse med paddling
: Det finns med största säkerhet ingen kanotklubb, -sällskap, kursledare, turledare od som säger annat än att flytväst alltid ska vara på. Det tillför förmodligen inte något att jag berättar om de tillfällen då jag struntar i detta. Eller att jag paddlar ensam ibland.

Däremot kan det ju vara intressant om någon "klubb-sanning" kan ifrågasättas som missvisande.

mvh thomas
 
Kvarstår ett problem. De här RÅDEN till allmänheten framförs ju sällan som råd utan som MÅSTEN. Man säger inte "det kan vara bra att.. " eller "undvik att... " Istället säger man att "du SKA aldrig....." eller "Du SKA alltid..." och lämnar aldrig några öppna möjligheter för personlig anpassning. Man säger ju aldrig att du SKA ha rygga och ALDRIG åka ensam OM du åker på osäker naturis. Man säger Du SKA ha rygga och du SKA aldrig åka ensam när du ÅKER SKRIDSKOR. Inga utrymmen för tolkningar. Inga bra tips utan klara tydliga regler "så här SKA alla göra".

Om man går vidare i funderingar om varför man gör såhär så tror jag en stor del av orsaken ligger i det Cykelkalle skrev:
- En del människor vill göra andra människor osäkra för att få sälja kurser, öka medlemsantalet i klubbar, eller framställa sin sport som farlig eller exklusiv.

Att peka med hela handen och tala om hur saker SKA vara är maktspråk. Man vill tala om att VI kan det här. Gör som oss för det är vi som är experterna. Givetvis vill representanter för stora organisationer inte stå och vela när de får chansen att vara expert. Och i långa loppet vill man väl helt enkelt ha monopol på verksamheten. De teknen finns överallt där föreningsliv krockar med icke-organiserad verksamhet. Den ena FS avdelningen i min närhet har en ledare som är klar och tydlig på vad han tycker om facebookgruper och alla som åker på egen hand. Ingen inbillning jag har fått för mig, och rapporterna från andra håll, t.ex Stockholmtrakten säger att de stora klubbarna där är minst lika aggresiva och bl.a. använder fula smeknamn på alla oorganiserade. SÅ nog sjutton ligger det något i det där... Det handlar mycket om precis de där sakerna.

- En del människor vill göra andra människor osäkra för att få sälja kurser, öka medlemsantalet i klubbar, eller framställa sin sport som farlig eller exklusiv.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...